DI-box voor bassgitaar

Spa

Breekpunt
Lid sinds
30 januari 2007
Berichten
303
Locatie
Elst
Hallo,

Zijn er hier mensen die ervaring met DI-boxen? Ik zoek er 1 voor basgitaar. Hij hoeft niets aan het signaal toe te voegen dus een MXR met ingebouwde EQ is niet nodig. Het prijsverschil tussen de verschillende DI's is enorm groot, van een paar tientjes naar honderden euro's.
En wat is the verdict als het gaat om passief vs actief?
 
Ik zou voor een passief exemplaar gaan.
Je kan een beetje rondkijken naar de verschillende merken c.q. gebruikte transformators in de DI box.
Voordeel van een passief exemplaar is dat je nooit met een lege batterij zit op het podium en je de geluidstechnicus niet hoeft te vragen om phantom power op je signaal.
Nadeel van passief t.o.v. actief is dat je niet kan versterken.
Maar dat laatste heb je waarschijnlijk niet nodig.

Tweedehands zijn allerhande exemplaartjes te vinden voor enkele tientjes.
Ik heb goede ervaringen met Sescom, H&K, EMO etc..
 
Ik heb ooit een Radial JDI tweedehands gescoord en zal deze nooit meer wegdoen.

Ik heb me ooit laten vertellen dat je bij een actieve bas best een passieve DI gebruikt en bij een passieve bas best een actieve DI. Geen idee wat de science hierachter is, though.
 
Ik heb me ooit laten vertellen dat je bij een actieve bas best een passieve DI gebruikt en bij een passieve bas best een actieve DI. Geen idee wat de science hierachter is, though.

Ik weet ook niet in wat hier de precieze redenering achter is geweest, maar ik kan me er als volgt wat mij voorstellen:

Een actieve bas heeft meestal een hogere output dan een passieve bas. Het is dan minder zinvol om er nog een actieve DI achter te zetten omdat de noodzaak te versterken kleiner is.
Een passieve bas, lagere output, kan handig zijn om te versterken voordat deze de mixer in gaat. Omdat je naar alle waarschijnlijkheid een te lage output hebt als je de bas via de DI direct in een line input steekt van de mixer. Ik denk echter dat de DI output in 99 van de 100 gevallen in een microfoon input zal worden geprikt en je dus op de mixer genoeg gain hebt om de bas te versterken tot het gewenste level.

Maar nogmaal, dit is maar een brainfart.
 
ik dacht:

bij passieve DI heb je signaal verlies..
met een actieve bas compenseer je dat en volstaat een passieve DI.
een passieve bas heeft dus veel baat bij een actieve DI.
 
eh...maar met je BOSS ME-50B zit je al op line niveau en heb je geen DI meer nodig!
 
vergeet die DI toch. is totaal niet nodig meeer.. zo gaat het prima :

passieve bas->BOSS ME-50B->lijningang interface
 
ik heb de manual voor me en ze hebben het wel over
de stereo outputs naar een multitrack recorder.

line out is 2k ohm. dat klinkt niet als line out.

misschien kan je het toch proberen en anders de koptelefoonuitgang.
 
ja, die phones out is geschikter voor line in.
ik dacht altijd dat die gitaar/bas effectbakken zowel line-out als amp-out hadden.
deze blijkbaar in ieder geval niet maar ik schrik ervan want ik had in het verleden ook gedoe met volumes en klank en daarom best aardige gitaar effect/pre-amps weer weggedaan. misschien hetzelfde probleem met impedantie.
ga ik toch even uitzoeken.
 
Ik heb die phone uitgang nooit gebruikt. Ik had eerder een ME-50 voor gitaar en daar zat op de phone uitgang een soort speaker simulatie die ik niet tof vond. Ik ging er dus vanuit dat de 50b dat ook had. Dat blijkt dus niet zo te zijn.

KLein beetje offtopic: Voor de gitaar heb ik nu een GT-8 en daar kan je de output instellen: voor verschillende versterkers of op lijn-niveau. En dan heb je ook nog een aparte output waarmee je het het signaal helemaal kan bypassen. Tof ding!
 
Eenigste wat een di doe is je signaal verzwakken en de omhs omlaag trekken, dus van een line signaal een mic signaal maken. En van een ongebalanceerd signaal een gebalanceerd signaal maken. Zodat je in live situaties de bass door de preamps kan halen...zonder dat hij over zn nek gaat. Bas lijn signaal is nog al dynamisch, beetje compressie is ook wel fijn..

Als jij thuis geen live mixer hebt alleen een interface is het misschien fijn om er een di tussen te proppen ja, puur om je signaal te verzwakken. (als de gains van je interface niet voldoende zijn)

Een bss ar 133 is zon beetje de standaard in de live wereld, Een Radial Engineering ProAV1 is ook heel goed en zelfs passief.
 
Ik heb die phone uitgang nooit gebruikt. Ik had eerder een ME-50 voor gitaar en daar zat op de phone uitgang een soort speaker simulatie die ik niet tof vond. Ik ging er dus vanuit dat de 50b dat ook had. Dat blijkt dus niet zo te zijn.

KLein beetje offtopic: Voor de gitaar heb ik nu een GT-8 en daar kan je de output instellen: voor verschillende versterkers of op lijn-niveau. En dan heb je ook nog een aparte output waarmee je het het signaal helemaal kan bypassen. Tof ding!

nu snap ik het. die Boss-pedalen zijn bedoelt om voor een amplifier te plaatsen. niet voor direct recording. want dan is het ook logisch dat de koptelefoonuitgang een speaker simulatie heeft.
dan heb je toch een aardige klank als je het gebruikt als oefenversterker via koptelefoon.
blijkbaar vonden ze het niet nodig dat ook in die 50b mogelijk te maken.

ik ga even die GT-8 checken. ik ben een nieuws gierig aagje
 
Die GT-8 wordt volgens mij niet meer verkocht, er zijn al twee opvolgers van gekomen. Voor mij is de GT-8 wel prettiger omdat die voor elke functie een fysieke draaiknop heeft ipv menu's. Overigens is de GT-8 qua sound van de emulaties wel links en rechts ingehaald door guitar rig enzo.
 
ja, die draaiknoppen maken hem aantrekkelijk. ik dacht dat het een nieuw ding was. vandaar mijn nieuwsgierigheid

ik heb verschillende digitale gitaar pre-amps en emulaties uitgeprobeerd en kan niet wennen aan
de klank. ik ga het allemaal geheel anders doen en de gitaar zien als de bron voor nieuwe klanken in plaats proberen te klinken zoals het hoort. met behulp van analoge pre-amps (ook buis) en veel verschillende effecten. gewaagd maar ook spannend!
ik kwam tot de persoonlijke conclusie dat voor mij een gitaar met versterker en microfoon toch altijd beter klinkt, dus waarom proberen het te emuleren? dus dan maar helemaal afstappen van de bekende gitaarklanken en gaan experimenteren. ben er net een jaar me bezig. dit concept.
 
Ik ben zelf een groot fan van Guitar Rig en ook Fabfilter Saturn kan als extra insert een lekker randje geven. Soms dubbel ik dit dan weer met sounds uit de GT-8, die ik dan tegelijk droog en nat opneem. Het droge signaal gaat dan naar Guitar Rig.
 
Back
Top