Distortion pedalen

Breed

Bass Engineer
Lid sinds
6 september 2001
Berichten
456
Locatie
Den Haag
Welke outboard distortion pedalen heb je wel eens gebruikt over welke synth en hoe vond je die klinken?

Ik zoek een goeie distortion pedal waar de bas nog goed doorheen komt, maar er is zoveel op het gebied. Overdrive is over het algemeen minder radicaal dan distortion en minder noisy, maar hoe zit het met fuzz en die aparte effecten zoals 'blues drive'? Welke merken?

En is het aan te raden iets met echte tubes te kopen om te overdriven? Hoeveel ben je dan kwijt?

P.s. liever geen plugins discussion, hoewel er zeker goede zijn zoals Predatohm, wil ik juist weten hoe het met 'the real thing' zit
 
In de vroegere jaren had ik eens van een gitarist zo'n boss distortion pad gefixt. Zo'n geel ding met 3 draaiknopjes. Had um toen aan mn MC-303 geplugged om mn drums te distorten.. klonk best bizar maar een noisegate is dan zeker wel aangeraden.
 
Boss DF 2 japan gebruikte ik jaren geleden samen met een TR 606. Het pendaal heb ik dit jaar verkocht.:D ruis ruis ruis.Nu heeft iemand anders er weer lol van.
 
Laatst gewijzigd:
Een Boss DS-01. Vies vuil en ranzig, en ruis ruis ruis. Ik snap niet dat die gitaristen er niet gek van worden!

Maar voor bepaalde dingen heeft het gewoon wel een goede toepassing zeg maar.
 
scheuren

scheuren

Het probleem met distortion pedalen is vaak dat ze aangesloten op een vette buizenamp goed klinken maar als je het uitgangssignaal van het pedaal in een line-in van je mengtafel stopt is het vaak niet om aante horen. Ik heb zelf een 'cleane' versterker (Roland JC-120), ook hier klinken de distortions niet lekker vind ik.
Wil ik eens een scheurgeluid hebben dan gebruik ik een linedistortion (zo heet ie in m'n Korg AX-1G), deze zitten in de uitgebreide Korg en Boss gitaareffecten (die combigevallen) en scheuren ala het orgel van Jon Lord.
Wat ook kan helpen om een lekker scheurgeluid te krijgen is om tussen de uitgang van je (distortion)pedaal en de mengtafel een DI te gebruiken, wordt het iets vetter van en ruist het iets minder.
De losse BOSS en MXR distortions die ik heb (en heb gehad) ruisen allemaal wel erg veel vind ik.
Bovenal is het erg moeilijk om een mooi scheurgeluid te krijgen.
 
Je krijgt nooit hetzelfde distortion effect uit een synthesizer als dat je uit een gitaar haalt. Gewoon omdat het signaal wat je erin stopt heel anders is.
Maar je kan het wel doen en geeft weer mogelijkheden tot nieuwe klanken. Ik heb het zelf met een danelectro daddy o (overdrive) en een boss ds-1 (distortion) gedaan. Gaat prima. Je hebt wel veel last van ruis, maar met wat uitproberen kan je dat enorm verminderen.

Nog even tussendoor. De danelectro daddyo heb ik te koop, dus mocht je geinteresseerd zijn!!! *D
 
zelf gebruik ik de MT2 metal zone van Boss. Als je iets verkrachten wil, zou ik die doen... We gebruikten 'm vaak voor de R8, dan kun je er vet bizarre drums uithalen. Over syths nauwelijks geprobeerd, het wordt totaal verkloot. De MT2 is volgens mij ook de zwaarste van Boss. Ik ben op zich ook niet zo'n fan van gitaarpedalen: meestal werken ze maar op een beperkt frequentiegebied. Distortion kun je ook uit sommige 'normale'processors halen, zoals de virtualizer pro van Behringer (dacht ik). Ik zou alleen niet weten hoe die klinken...
 
Gitaar pedaaltjes werken op een heel laag nivo, het gitaarsignaal. Ga je hem gebruiken voor je synth oid zit je al snel op lijn nivo te werken en zul je de overdrive of distortion gaan vervormen, wat me wat overdreven lijkt. Het resultaat zal dan ook altijd zijn: ruis en vervorming, maar dan de verkeerde.

Beter is dan om een effecten module te nemen die normaal gesproken tussen de send en return van de gitaarversterker moet worden gehangen. Deze werken meer op lijn nivo en zijn vaak beter instelbaar vwb signalen. Ik zou er echter zo snel niet een weten die ook overdrive en distortion voortbrengt, meestal delay en galm effeten dus. Het vervormde signaal wordt nu eenmaal het meest in de voorversterker gemaakt.

Vooral buizenversterkers zijn hier bekend om, omdat dan alleen de even boventonen meedoen, wat erg muzikaal en lekker klint. Transistoren versterken ook de oneven boventonen, wat gewoon vies klinkt, niet lekker dus. Misschien moet je de synth gewoon door een buizen versterker halen die over de rooie gaat. Vroeger deed men dit met een Leslie box, oa. Deep Purple deed dat met het orgel, heerlijk smerig overdrive geluid!
 
ik gebruik ook een boss ds-1 (distorion) gitaar pedaal (had hem niet meer nodig in mijn gitaar setup i.v.m effectprocessor)

en ja hij klinkt lekker smerig maar gebruik hem niet vaak, de leads worden wel veel vetter!!

ik heb een yamaha cs1x + microkorg

deze zijn 2e hands niet meer dan 25euro
 
hallo,

ik gebruik vaak een behringer V-amp om dingen door heen te halen klinkt erg mooi en je hebt de optie om een de speaker simulatie aan te zetten zodat je geen shit boven de 4-6 khz hebt. Dat ding heeft alles in zich zo'n beetje, ik gebruik voornamelijk de "tube" pre om dingen net iets dikker te maken maar je kan er zo hi-gain dist uit halen om dingen echt te verneuken. kortom alles van warmen naar overdrive naar fuzz. Maar goed dit is geen vervanging voor je synth (of wat dan ook) door een echte buizen versterker heen te halen.

thomas
 
Ik gebruik de Boss Mega Distortion over mn 303, werk errug fijn, lekker xtra scheurend, niks op aan te merken!
 
De Boss MT-2 Metal Zone klinkt echt VET over basslijnen en drums. Wordt dan wel snel brute industrial hardcore maar dat maakt niet altijd iets uit, toch? ;)
Gaan met dat stofzuigergeluid!
 
Behringer TO100 Tube Overdrive

Behringer TO100 Tube Overdrive

Heeft iemand ervaring met de Behringer TO100 Tube Overdrive?
Ik kan nergens vinden of er nou echte buizen in zitten of dat het een buis emulator is.

Er staat wel op meerdere sites dat het om een tube like sound gaat... tube emulation of echt?
 
Re: Behringer TO100 Tube Overdrive

Re: Behringer TO100 Tube Overdrive

Origineel geplaatst door Neon Vomit
Heeft iemand ervaring met de Behringer TO100 Tube Overdrive?
Ik kan nergens vinden of er nou echte buizen in zitten of dat het een buis emulator is.

Er staat wel op meerdere sites dat het om een tube like sound gaat... tube emulation of echt?

wat denk je voor 19 euro? Ik denk dat er een chippie in zit.
Ik heb zelf nu een weekje een OD-100 dat is de overdrive / distortion van behringer en die is behoorlijk vetjes, lijkt precies op een Boss OS-2 qua controls en de klank komt ook wel overeen.

-C-
 
Re: Re: Behringer TO100 Tube Overdrive

Re: Re: Behringer TO100 Tube Overdrive

Origineel geplaatst door C738
wat denk je voor 19 euro? Ik denk dat er een chippie in zit.
Ik heb zelf nu een weekje een OD-100 dat is de overdrive / distortion van behringer en die is behoorlijk vetjes, lijkt precies op een Boss OS-2 qua controls en de klank komt ook wel overeen.

-C-

19 euro?? Waar???
 
Back
Top