Interferentie en ruis op opname

Calculator Operator

Tel ik na 14 jaar hier als ouwe rot? Vast wel.
Lid sinds
7 juli 2009
Berichten
739
Locatie
Waereldsjtad
Beste mensen,

Ik merk, nu ik wat stillere opnames moet maken, dat ik een flinke bak ruis op mijn opnames heb. Nu is deze vrij makkelijk te elmimineren door de mixer minder hard te zetten en de ingangssignalen gewoon vol gas erin te knallen, maar één ding blijft. Ik heb een pieptoon rond de 5 kHz die volgens mij ergens in mijn PC zit of zoiets, want als ik mijn mixer uit zet hoor je hem nog altijd. Deze toon is redelijk variabel. Hij valt weg als er een toets op een synth wordt ingedrukt, ook al staat de master uit. Verder drukt hij zichzelf uberhaupt meer naar de achtergrond als er geluid is. Wat kan dit zijn? Bijgevoegd is de ruis. Eerst met mixer aan, dan met de mixer uit (je hoort het verschil heel duidelijk) en daarna zet ik de mixer weer aan. Ik hoop dat iemand me van dit irritante gepiep af kan helpen.
Het geluid komt overigens uit een Behringer Xenyx QX1202USB, connected via USB. Als ik de mixer zelf heb uit staan is er dus nog steeds ruis te horen over de USB-input.

René
 

Attachments

  • ruis(2).mp3
    449,5 KB · Bekeken: 74
Werk je met een ingebouwde geluidskaart? Mijn ervaring daarmee, in veel PC's, is dat je dan de hele PCI-bus en USB-bus door je koptelefoon terughoort. Inclusief bits die uit de harddisk komen enzo.
 
Ik begrijp niet goed hoe je 'ruis over de USB-input' kan krijgen, als je USB-interface uitstaat. Waar zit/zitten precies je koptelefoon/monitors ingeprikt waar je die ruis overheen hoort?
 
Nouja, de mixer staat uit maar blijkbaar vindt mijn input in Studio One wel nog dat er geluid door binnen komt. Volgens mij wordt die USB-interface module in de mixer gepowered over de USB, want die staat volgens mij gewoon altijd aan ook al staat de mixer uit. Mijn hoofdtelefoon zit in de normale output van de computer, maar die ruist niet bij playback. Die opname is ook niet vanuit de hoofdtelefoon maar echt de input naar de DAW.
Ik werk op mijn vaste PC waaraan alles verder geaard is, behalve de mizer zelf en een externe harddisk.
 
Laatst gewijzigd:
Ok, lijkt me een duidelijk geval dat er iets mis is met de USB A/D-converter die in die Behringer zit. Kan een gevalletje zijn van "typische Behringer-kwaliteit", of een echt defect. Het signaal dat over USB loopt is digitaal, en het geluid zit niet in je playback, dus je computer is als stoor-factor eigenlijk uitgesloten wat mij betreft. Het zou eventueel nog de driver kunnen zijn, maar intuitief zeg ik nee. Zoveel kun je niet verneuken aan een USB-driver. Dat gaat op andere manieren stuk.
 
Ik heb nu alles overigens even ontaard en het is al stukken beter. Alleen laat ik mijn PC liever niet te lang lopen zonder degelijke aarde, als iets mis gaat ben je echt de zak anders... Zou een stroomfilter helpen?

Da's weird, je zou juist denken dat alles geaard aansluiten juist dit soort problemen voorkomt. Wat zit er nog meer op dit groep aangesloten (dingen als koelkast e.d.?)

Overigens woon ik al 20 jaar in oude apartementen waar niets geaard was. Nooit problemen mee gehad (wat betreft major issues, niet wat betreft grondloepen etc.).
 
Aarding is meer voor je eigen veiligheid, het maakt niet dat je apparaat beter gaat presteren.

Dit is niet correct.

Om te reageren op de topic starter:
ik heb iets soortgelijks al eens gehad en de oorzaak bleek een adapter.

Om het probleem op te lossen moet je gewoon zoveel mogelijk echt uittrekken en 1 voor 1 weer terug toevoegen totdat het probleem zich weer voordoet
 
Nou, aarde is inderdaad voor veiligheid maar ook lekstromen worden erdoor weggeleid. Mijn Polysix moet bijvoorbeeld eigenlijk écht aan n geaard stopcontact hangen om de lekstroom van het interne stroomfilter weg te kunnen leiden. Daarbij gaan apparaten normaal inderdaad juist dit soort kuren veroorzaken als ze níet geaard zijn.

Wat er bij mij verder op die groep zit weet ik niet helemaal, ik zit in een studentenhuis en de verdieping waar ik op woon heeft volgens mij sowieso maar één groep. Dan zou er in ieder geval al een koelkast op staan.
 
Back
Top