Polysix 1 octaaf out of tune

ik heb een nieuw bord 366B

Ik weet dat de tuning cruciaal is maar ik weet vrijwel ook zeker dat er een defect plaats vind op het 366 bord. Ik had het CPU board al vervangen met een ander die goed werkt en daar mis ok ook de voltage op pin 6 van CN-05

IC 31 zie ik zeker als een grote verdachte, misschien dat ik deze maar meteen ga vervangen omdat het wel een belangrijke splitter is naar mijn voices toe
 
We zijn een stapje verder

Ik heb weer voltage op de keyboard track (potmeter reageerde niet meer)

Probleem met de VCA level adjustment blijft na het vervangen van IC31. de eerste 4 voices zie ik geen signaal op de scoop, 5 en 6 gaan prima.
 
Begrijpelijk Marc,

Ik heb wel het idee dat ik er bijna ben, ik heb IC18 vervangen en Q3 zonder resultaat, IC 19 heb ik ook vervangen en ik heb daar wel weer normaal signaal op output 1, ik zal IC 17 ook maar gaan vervangen dan kan ik dit uitsluiten.

Als ik dan nog geen normale VCA op voice 1 2 3 en 4 zie dan zal ik een stap verder terug moeten gaan. Q12 SC1583 houd ik ook in het vizier maar kan tussen mijn parts geen vervangende meer vinden al weet ik dat ik er zeker 2 heb liggen.
 
Misschien nog een chip naar den knoppen ? Als er op dat board meerdere zitten.. zo'n (de)mux chip kun je meten met een 2 kanaals scoop op de in en uitgang dan weet je het of ie nog wat door geeft. Ik ga hier zelf ook nog heeeeeel veel plezier hebben met een Matrix 6 die vermoedelijk meerdere defecte (de)mux logics heeft :P:engel:
 

Attachments

  • m1000_-_motherboard.jpg
    m1000_-_motherboard.jpg
    144,1 KB · Bekeken: 54
Verlossende antwoord is IC 12 die niet helemaal tof was, we kunnen nu kalibreren en kijken hoever we met de tune komen.


EDIT: ik heb hem even snel getuned en het begint nu ergens op te lijken, wat ik nu in een kwartiertje heb bereikt klinkt al precies naar wat de doelstelling moet zijn. Morgen zal ik hem verder afregen en snel sounds er mee maken :D
 
Laatst gewijzigd:
Proficiat!
Volgende keer er steeds even bij zetten wat voor een IC een bepaald nummer is.
Ik heb me kwijt lopen zoeken waar IC 12 zat - De Binary counter dus die de demultiplexers aanstuurt ;-)
 
Ik zal het verhaal samenvaten,

Als eerste wil ik melden dat ik geen officiële reparateur ben, ik probeer mijn spullen zoveel mogelijk zelf te onderhouden mits ik er tijd voor heb. Ik ben gelukkig geen leek in het repareren van instrumenten maar ik doe er wel langer over dan menig andere reparateur die het dagelijks doet. Mijn ambities liggen meer in het musiceren.

Probleem begon dat de Polysix niet in tune te regelen was, ik weet het is geen makkelijke synth om te kalibreren maar telkens als ik hem in tune had dan versprong hij weer out of tune en dat was niet te verklaren. Ik heb het een tijdje laten rusten tot van de week dat ik weer van af stap 1 ben begonnen te kalibreren en ik had meteen geen VCA meer op voice 0 tm 3. De keyboard track was ook opeens verdwenen en kreeg geen goede waarde daar uit. De keyboard track was een vuile potmeter al was er weinig aan te zien maar na het behandelen van de potmeter kon ik weer de juiste waarde instellen. Het Tune probleem bleef en de VCA levels kon ik nog steed niet in regelen op 4 voices. Het toeval blijkt achter af dat er waarschijnlijk een chip het heeft begeven terwijl deze het voorheen nog prima deed. Ik ben er van uit gegaan dat het met de Tune te maken had omdat deze toch al niet werkte en misschien wel meer problemen kan veroorzaken. Na het vervangen van de vartec en IC 31 (4051) had ik het zelfde resultaat, en ik had het ook wel verwacht dat dit niet de oplossing zou zijn gezien ik op de scoop wel redelijk juiste signalen had gemeten op de In en Outs. Maar terecht wat Marcmarc al schreef dat de 4051 altijd een verdachte chip is gezien ik in het verleden wel vaker een net niet werkende 4051 chips ben tegen gekomen, ze werken dan wel maar trager of voor 90%. De volgende stap was toch wel de OpAmps IC17, 18 en 19 (072 en 4558), de Laatste 4558 ic 19 had ik op 1 output geen signaal dat er toch wel op wijst dat deze defect is. ik heb meteen deze 3 chips vervangen en een transistor Q3 (733) om uit te sluiten dat daar een probleem kan zitten. 1 Probleem dus opgelost in dit gedeelte dat ik weer normale output heb op IC19 maar het VCA probleem op voice 0 tm 3 blijft. Dan word het van af dit punt op toch met een andere gedachte gang de boel gaan meten. De volgende stap was dat ik de EG en Cutof van IC 23 en 24 (4051) ben gaan meten en daar ging het al mis op de scoop van af dat punt ga je ook de inputs meten en opvallend was meteen dat Pin 9 van IC23, 24, 25 (alle 4051) en IC12 4024 allen met elkaar elkaar verbonden zitten en niet het juiste signaal aan gaf wat het moest zijn op de scoop, leuke bijkomstigheid als ik een voice afspeel en zette mijn vinger op Pin 9 van die IC dat triggerde hij de voice wel en hoorde ik ook geluid. Dit was ook meteen een bevestigen dat het probleem niet in de Voices zat. Wat ik heb gedaan is van deze 4 chips de in en outs gemeten en ik wist vrijwel zeker dat IC12 niet ok was op de output, deze vervangen en probleem opgelost. Dit gaf mij nog geen bevestiging dat mijn tune probleem opgelost zou zijn maar tijdens het Kalibreren ging kwam ik er al vrij vlot achter dat IC 19 toch wel de oorzaak was van het Tune probleem.

Opvallende zaken zijn wel na het vervangen van IC 17 18 en 19 ging het tunen wel erg snel, ik had binnen 25 minuten de Polysix al zo goed gekalibreerd en en in tune dat deze wel erg goed klinkt. Ik heb wel het idee dat het vervangen van de opamps de synth wat stabieler is geworden. Ik overweeg ook om op het voiceboard de rest van de Opamps te vervangen en kijken als ik de voices nog strakker kan krijgen.

ik hoop dat iemand nog eens wat aan deze info heeft :D
 
Back
Top