Open-source hacker instrument

Op de Devoxx Conferentie in Antwerp wordt op maandag 10 November 2014 (20-21u) een presentatie gegeven over het "ultieme open-source hacker instrument".
Toegang is blijkbaar gratis dus wie dus toevallig in Antwerpen zou zijn...

Voor meer info klik hier...
 
Open source ;-) klinkt goed en beter dan het 2e, hacker.

Open source ;-) klinkt goed en beter dan het 2e, hacker.

Een instrument gemaakt door Roger Linn, en vrij programmeerbaar dankzij de Arduino die erin zit.
Ik ben alvast heel benieuwd.

Een filmpje wordt er gemaakt maar ik ben die dag ook vrij.
De voorstelling vindt plaats in Antwerpen, gaat er iemand naartoe?
 
Opensource hacker??? cooooolll, jammer ik van Praag naar Antwerpen is me net te ver. Maar op het filmpje wachten:okdan:
 
Dit gaat toch gewoon over die nieuwe Linnstrument van Roger? Dankzij de open source Arduino Due die hiervoor gebruikt werd kan iedereen met Arduino ervaring het ding programmeren zoals hij zelf wil ... ( USB-midi gebeuren , ontvangen en genereren van de 3 data parameters per cel, aansturen van RGB LEDS ... zoiets allemaal veronderstel ik ...)

Leuk als je 1500€ teveel hebt voor zo'n Linnstrument ... Goh ...met een resistive touchscreen en een arduino kan je al bijna even veel bereiken , dan kost het je 15 € :D ... heb je evenveel fun
 
Dit gaat toch gewoon over die nieuwe Linnstrument van Roger? Dankzij de open source Arduino Due die hiervoor gebruikt werd kan iedereen met Arduino ervaring het ding programmeren zoals hij zelf wil ... ( USB-midi gebeuren , ontvangen en genereren van de 3 data parameters per cel, aansturen van RGB LEDS ... zoiets allemaal veronderstel ik ...)

Leuk als je 1500€ teveel hebt voor zo'n Linnstrument ... Goh ...met een resistive touchscreen en een arduino kan je al bijna even veel bereiken , dan kost het je 15 € :D ... heb je evenveel fun


Ik zou zeggen ontwikkel je idee door en zet het op de markt voor dertig euro. :eureka:
 
Ik zou zeggen ontwikkel je idee door en zet het op de markt voor dertig euro. :eureka:

Ja waarom niet :D

7" resisitve touchscreen = 10 euro
Force sensing resistor (voor een soort van aftertouch)= 6 euro
eventueel een ribbon potentiometer van 50 cm = 18 euro
Teensy 3.1 processor (30 euro) , heeft een 12 bit dac , dus je kan ook cv genereren voor modulars indien nodig , ondersteunt arduino en heeft zelfs betere midi bibliotheken
Een paar potmeters en 16 RGB LEDS die de visualisatie van een simpele touchsequencer mogelijk maken (20 euro)

Achter het touchscreen kan je geprintte layouts steken die de fuctionaliteit van het toestel op dat moment representeren ... (sequencer/controller/x-y pad/whatever...)

Is allemaal wel single touch en zonder echte aftertouch ofzo ... maar kun je zeker leuke dingeskes mee doen :kroon:

10 geïnteresseerden aan 200 euro en ik zal er eens over nadenken :engel:
 
Ik zou zeggen ontwikkel je idee door en zet het op de markt voor dertig euro. :eureka:

Moet je alleen nog een celeb ala DrDre of Linn vinden om aan je product te linken en je kan een veelvoud hiervoor vragen :P doen zou ik zeggen... Wat houdt je tegen?
 
Ja waarom niet :D

10 geïnteresseerden aan 200 euro en ik zal er eens over nadenken :engel:

Intresse... als jij voor 200 euro een open source Cirklon met touchscreen kan maken... Count me in! Ik wil zelfs testen... Nog acht te gaan dus... :D
 
Ja waarom niet :D

7" resisitve touchscreen = 10 euro
Force sensing resistor (voor een soort van aftertouch)= 6 euro
eventueel een ribbon potentiometer van 50 cm = 18 euro
Teensy 3.1 processor (30 euro) , heeft een 12 bit dac , dus je kan ook cv genereren voor modulars indien nodig , ondersteunt arduino en heeft zelfs betere midi bibliotheken
Een paar potmeters en 16 RGB LEDS die de visualisatie van een simpele touchsequencer mogelijk maken (20 euro)

Achter het touchscreen kan je geprintte layouts steken die de fuctionaliteit van het toestel op dat moment representeren ... (sequencer/controller/x-y pad/whatever...)

Is allemaal wel single touch en zonder echte aftertouch ofzo ... maar kun je zeker leuke dingeskes mee doen :kroon:

10 geïnteresseerden aan 200 euro en ik zal er eens over nadenken :engel:


Het is gebaseerd op een Arduino Due met ARM M3 processor. Dus niet op de gewone Arduino. Die is met c.a. 45 euro meteen een stuk duurder en met 54 I/O ook meteen een stuk uitgebreider.
 
Het is gebaseerd op een Arduino Due met ARM M3 processor. Dus niet op de gewone Arduino. Die is met c.a. 45 euro meteen een stuk duurder en met 54 I/O ook meteen een stuk uitgebreider.

Het ging er mij voornamelijk over dat ik bij een "open source hacker instrument" zoals de titel aangeeft, me niet direkt een Linnstrument van 1500 euro voorstelde. Begrijp me niet verkeerd, die Linstrument zal kwalitatief wel degelijk ontworpen zijn en hier zal zeker wel een bepaald publiek voor zijn.

Ik had het over hoe je WEL een goedkoper open source hacker instrument zou kunnen bouwen voor bv. maximum 200 euro met enigszins vergelijkbare mogelijkheden(en véél meer) . Met als voorbeeld een gameduino 2 touchscreen met een 4X4 verlicht keypad van adafruit , 32 neopixels RGB leds en een ribbon controller + 4 potmeters + Teensy 3.1 (ARM Cortex M4).

Zoiets is in tegenstelling tot Midibox zowel hardwarematig (je hoeft bijna niks te solderen) als softwarematig (Arduino tutorials vind je overal en is héél laagdrempelig IMO) een pak gemakkelijker.

Wat zou je met één simpel en goedkoop ontwerp zoals hierboven kunnen doen:
hardware synth controller met touchscreen en 4 potmeters (denk matrix1000/JX3pOrganix ...)
verschillende stepsequencer bouwen met elk een andere interface (buttons, ribbon stepsequencer, touch ...)
touchscreen of ribbon kan allerlei midi data versturen zoals je wilt ... eventueel uit te breiden naar CV's en gates
Teensy Midi USB als softsynth controller gebruiken
...

Natuurlijk iemand moet de software schrijven :D ... maar de hardware is er al :P
 
Ik ga regelmatig naar Devoxx (maar dit jaar niet :( ); ik betwijfel of de toegang echt gratis is, maar het zou kunnen natuurlijk. En met slechts 80 plaatsen (zie comments) zit dat hok gegarandeerd vol. Mocht je willen gaan, dan zou ik nog even goed informeren of je er wel echt bij kunt zijn. Er is overigens genoeg te vinden over LinnStrument op youtube.
 
Back
Top