Muziekuitwisseling ter leringh ende vermaeck

Eigenlijk best een interessante vraag, die misschien wel een eigen draadje verdient. Ik spreek uiteraard volledig en alleen voor mezelf, maar wat je beschrijft herken ik totaal niet.


Misschien juist de reden waarom TS verkiest om niet publiekelijk te posten?

Ik werk altijd vanuit een gevoel en nooit vanuit gedachtes of een methodiek (ja, onbewust natuurlijk). Muziek is voor mij namelijk emotie en de manier van werken die je beschrijft komt op mij nogal wiskundig over. Nou weet ik dat er mensen zijn die meer dan gemiddeld opgewonden kunnen raken van wiskunde, maar ik ben er niet zo één.


Het een hoeft het andere niet uit te sluiten. Vanuit een concept (voor een album of voor een commercial) kunnen werken, vergt ook de nodige inspiratie en is helemaal niet zo wiskundig.
 
Maar hoe begin je dan met het maken 'van goede tracks' ?

‘Goede tracks’...

Tja, dat is voor iedereen verschillend. Goede tracks hoor ik zelf enkel en alleen bij anderen. Nooit bij mezelf. Ik mis muzikale kennis. Zelf weet ik hoe ik mijn tracks maak.. waar ik me makkelijk van af heb gemaakt, wat beter had gekund.

Bij een ander is het ‘af’. Ben ik verrast door genialiteit..

Ik denk ook dat goede tracks uit jammen voorkomen.. dat is de start. Tot je een lekkere basis hebt, en dat volgens een bepaalde methode gaat uitwerken.

Ik vind je idee wel een leuke hoor.. weer eens wat anders dan de duizenden anderen die spullen op Soundcloud gooien.

Maar ik wil wel dat mijn werk door iemand word getoetst met verstand van zaken, met een goede smaak of trackrecord.. En dat bedoel ik in het algemeen…
Je wilt bijvoorbeeld dat ‘een Dubfire’, een 'Tommy Four Seven', ‘een Metronomy’ of een ‘Johnny Marr’ naar je werkt luistert en dat beoordeelt en niet een amateur.. Iemand met verstand van zaken dus..

Maar ik wil je best wat sturen hoor.. alleen heb ik bitter weinig tracks ;{ .. Tja, ik start graag maar verlies al snel mn aandacht. Vaak omdat ik mijn werk tegen vind vallen omdat ik het vergelijk met mijn muzikale idolen op Champions League niveau..

Maar nogmaals ik vind het een leuk idee.. :okdan:
 
Maar hoe begin je dan met het maken 'van goede tracks' ? Je denkt dan, lijkt me, wel na over wat je doelen zijn, je methoden, je ideeën, software, hardware, innovaties, traditie, vooruitgang, overname, imitatie etc... Als je je daar een beeld van hebt gevormd begin je met het maken van de track volgens deze doelen. Anders zou muziek maken een soort van jammen zijn. Dat is heerlijk en doe ik ook vaak, en de resultaten zijn soms bruikbaar, maar ook die resultaten worden geselecteerd op basis van een bepaald esthetisch doel....

Je beschrijving duid op een projectmatige aanpak voor het maken van muziek en suggereert dat iedereen op zo'n wijze moet werken om uiteindelijk iets "bruikbaars" ofwel "een goede track" op te leveren. Binnen de hoogste commerciële afdeling van de muziekwereld wordt deze methode waarschijnlijk vaak gehanteerd i.v.m. het behalen van voorspelbare resultaten. Maar deze filosofisch getinte bedrijfsmatige mentaliteit is waarschijnlijk niet van toepassing op de gemiddelde hobbymuzikant/semi-pro die op dit forum aanwezig is. Niet verkeerd bedoeld of zo.

Post je werken gewoon in de track sectie van dit forum. Ik kom hier toch al een aantal jaren en zie geregeld gestructureerde feedback van enig niveau voorbij komen.
 
Misschien juist de reden waarom TS verkiest om niet publiekelijk te posten?

Het zou zomaar kunnen. Maar daarover ga ik niet speculeren. Mijn reactie was een antwoord op de vraag van TS hoe je dan begint met het maken van tracks. Niets meer en niets minder ;).

Het een hoeft het andere niet uit te sluiten. Vanuit een concept (voor een album of voor een commercial) kunnen werken, vergt ook de nodige inspiratie en is helemaal niet zo wiskundig.

Dat beweer ik ook niet. Ik gaf zelfs aan dat ik ook volgens bepaalde methodieken werk, maar dan onbewust. Wat je omschrijft lijkt overigens niet direct van toepassing te zijn op TS, maar dat terzijde. Misschien is "wiskundig" niet het juiste woord en had ik beter "theoretisch" of "strategisch" kunnen schrijven. Mijn punt blijft hetzelfde.
 
Het zou zomaar kunnen. Maar daarover ga ik niet speculeren. Mijn reactie was een antwoord op de vraag van TS hoe je dan begint met het maken van tracks. Niets meer en niets minder ;).



Dat beweer ik ook niet. Ik gaf zelfs aan dat ik ook volgens bepaalde methodieken werk, maar dan onbewust. Wat je omschrijft lijkt overigens niet direct van toepassing te zijn op TS, maar dat terzijde. Misschien is "wiskundig" niet het juiste woord en had ik beter "theoretisch" of "strategisch" kunnen schrijven. Mijn punt blijft hetzelfde.


Mijn reactie op jouw post was zeker niet bedoeld om jou verkeerd neer te zetten, noch om te beweren dat jij wat dan ook beweerde, maar alleen om aan te geven dat, juist omdat er zoveel verschillende opvattingen zijn over muziek maken, TS wellicht ervoor kiest om selectief zijn 'werkgroep' uit te zoeken waar hij ideën mee wilt/kan uitwisselen. Voor mij ook niets meer en niets minder.;)

Jouw punt is in ieder geval duidelijk, dus laat ik het hierbij.:doei:
 
nog niet echt veel tracks hier, jammer
 
Ik vind t niet zo'n rare vraag
Dat persoonlijke contact commiteert je een beetje aan wat grondiger luisteren en analyseren, ipv heej die hihat moet zachter.
Muziek is voor iedereen emotie natuurlijk.
Het is wel aardig om eens wat dieper te kijken naar beslissingen die je neemt tijdens dat zogenaamde emotionele proces. De ratio vliegt je om je oren tijdens muziek maken en juist door er beter naar te kijken kan je zien waar het voor je werkt en waar het tegen je werkt.
Muziek maken is geheel open staan voor wat er zich voor doet, maar wél binnen een bepaald kader.
Het begint bij het maken van t eerste geluidje, een raggende gitaar, of een kick, whatever.. Daarna is door dat eerste soundje t aantal mogelijkheden drastisch verminderd. Er ontstaat een soort vormeloos concept waar je toch naar toe gaat werken, met alle benodigde vrijheden daarin. Ik denk dat dat concept, dat doel een beetje is waar ts het over heeft maar kan het mis hebben. Dat kunnen allemaal zeer emotioneel geladen woorden zijn die dat doel beschrijven.. Wat mij betreft niet echt wiskundig per se.
 
jeetje wat 'n discussie hier over de gang van zaken.

ik vind het wel leuk om 1 op 1 muziek uit te wisselen en ook ik zet mijn muziek niet graag online.
geen idee waarom. misschien onzekerheid, misschien omdat het me in principe niet intereseert wat de massa ervan vindt. muziek maak ik in eerste instantie voor mezelf, omdat ik het leuk vind om te doen. Ook vind ik de kritiek op driekwart van de tracks hier bijzonder matig, waar ik zelf uiteraard ook debet aan ben. Meestal is het idd in de trant van; hihat te zacht, te veel bass etc. Technische kritiek. Waar het hier om gaat is meer dan dat. nadenken en praten over wat een track verteld, waar het over gaat en hoe je dat het beste over kan brengen. De meeste feedback die wordt gepost staat in draadjes over muziek die mij niet intereseert. de topicstarter heeft grotendeels dezelfde smaak als ik en blijkbaar delen we dezelfde mening over het online zetten van muziek. door 1 op 1 muziek uit te wisselen dwing je elkaar om er tijd en moeite voor te doen. meerdere malen te luisteren alvorens wat te spuien. iets meer diepgang dan de gemiddelde synthforum thread in de tracks sectie (no offence)

Cheers,
C.
 
Beste Synthers,

De vooroordelen vliegen me hier om de oren. De één impliceert dat ik wereldvreemd ben, een ander dat ik opgewonden zou raken van wiskunde en weer een ander dat een projectmatige aanpak voorspelbare resultaten oplevert en commerciële doelen dient.....Laat ik ze één voor één eens aanpakken

-Wereldvreemd;

Ja hier zit wat in. Het is inderdaad een openbaar forum en ik neig wat naar sektarisme met mijn posts die zich afwenden van een deel van deze openbaarheid, die zich liever wat terugtrekt en zoekt naar een beperkte referentiegroep zoals een andere poster het noemde.

-Wiskunde;

Goed nadenken over waar je in een muzikale traditie staat, wat je toevoegt en overneemt en wat je wil bereiken met een track heeft verrassend weinig met wiskunde te maken. Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'wiskundig' hier, maar wiskunde gaat over exact gedefinieerde concepten, getallen, geometrische figuren, logisch redeneren en bewijzen. Dit heeft niets te maken met het verfijnen van je muzikale ideeën. Dit proces is veel organischer en vager, heeft sowieso niets van doen met bewijzen en logica in die strikte term....Als ik muziek maak, toets ik voortdurend elke nieuwe stap aan gevoel, inderdaad. Mijn intuitie is alleen dat je het gevoel véél beter kan kanaliseren als je een duidelijke structuur voor ogen hebt, een heldere methode en een idee van richting en plaats van de muziek binnen een groter geheel. Dit is inderdaad een iets rationelere, meer onderzoeksgerichte houding. Zonder het esthetisch gevoel kom je echter nergens, geen enkele stap van dat proces kan zonder gevoel gezet worden.

Je geeft zelf al toe dat je 'onbewust' gebruikt maakt van een methode. Zou je die niet scherper in het vizier willen krijgen zodat je beter weet wat je doet ? Of blijf je vastzitten in gewoontes en herhalingen waardoor je muziek saaier is dan het zou kunnen zijn?

-Projectmatige aanpak;

Er bestaat geen logische samenhang tussen een projectmatige aanpak, voorspelbaarheid en commercie. M.a.w., je kan een projectmatige aanpak hebben zonder voorspelbaarheid en commercie als doel te hebben. Het heeft wat mij betreft niets te maken met bedrijfsmatigheid, maar met kunst. Misschien ben ik inderdaad niet op mijn plaats hier als het een forum voor hobbyisten betreft. Ik ken het forum daar niet goed genoeg voor maar ik krijg wel het idee dat ik hier misschien niet zo op mijn plaats ben.

Nog wat woorden voor Furious5

Met zo'n muzikaal zelfbeeld kom je nergens. Je hoort weinig goeds in je eigen track en bewondert de pro's. Je raakt snel verveeld.....Maar eist wel dat een pro je muziek beoordeeld. Als je snel verveeld raakt is muziek misschien niet zo belangrijk voor je en kun je beter iets anders met je tijd doen. Ik bewonder de pro's ook heel erg maar hoor regelmatig stukken in mijn eigen muziek waar ik diep tevreden over ben.
 
-Wiskunde;

Goed nadenken over waar je in een muzikale traditie staat, wat je toevoegt en overneemt en wat je wil bereiken met een track heeft verrassend weinig met wiskunde te maken. Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'wiskundig' hier, maar wiskunde gaat over exact gedefinieerde concepten, getallen, geometrische figuren, logisch redeneren en bewijzen. Dit heeft niets te maken met het verfijnen van je muzikale ideeën. Dit proces is veel organischer en vager, heeft sowieso niets van doen met bewijzen en logica in die strikte term....Als ik muziek maak, toets ik voortdurend elke nieuwe stap aan gevoel, inderdaad. Mijn intuitie is alleen dat je het gevoel véél beter kan kanaliseren als je een duidelijke structuur voor ogen hebt, een heldere methode en een idee van richting en plaats van de muziek binnen een groter geheel. Dit is inderdaad een iets rationelere, meer onderzoeksgerichte houding. Zonder het esthetisch gevoel kom je echter nergens, geen enkele stap van dat proces kan zonder gevoel gezet worden.

Ik begrijp je reactie volkomen. Het nadeel van een forum is dat er vaak minder ruimte is voor nuance en toelichting dan in real life. Daarnaast is de betekenis van geschreven woord ook onderhevig aan de interpretatie van de lezer. Ik had mijn reply misschien wat moeten toelichten. In post 25 heb ik ook geschreven dat ik "wiskundig" misschien beter had kunnen vervangen door "theoretisch" of "strategisch".

Ik noemde wiskunde omdat deze wetenschap naast getallen, ook patronen en structuren bestudeert. Vanuit je openingspost kreeg ik die indruk. Nergens impliceer ik dat je opgewonden zou raken van wiskunde, maar ik kan me wel voorstellen dat je het zo gelezen hebt. Mijn opmerking was echter van algemene aard.

Je geeft zelf al toe dat je 'onbewust' gebruikt maakt van een methode. Zou je die niet scherper in het vizier willen krijgen zodat je beter weet wat je doet ? Of blijf je vastzitten in gewoontes en herhalingen waardoor je muziek saaier is dan het zou kunnen zijn?

Nee, die hoef ik niet perse scherper te zien. De reden daarvoor is dat ik muziek maak voor mezelf. Misschien zou het inderdaad anders zijn als ik in opdracht van anderen muziek zou maken. Onbewust gebruik maken van methodes betekent voor mij niet hetzelfde als vastzitten in gewoontes en herhalingen overigens. Het sluit experimenteren niet uit namelijk. Ik denk wel dat je gelijk hebt dat je tot een veel gevarieerder resultaat komt wanneer je jezelf van tevoren een bepaalde doelstellng "oplegt".

Misschien ben ik inderdaad niet op mijn plaats hier als het een forum voor hobbyisten betreft. Ik ken het forum daar niet goed genoeg voor maar ik krijg wel het idee dat ik hier misschien niet zo op mijn plaats ben.

Je komt hier echt niet alleen maar hobbyisten tegen hoor. Volgens mij loopt hier van alles rond. Je ziet ook in dit draadje dat de meningen uiteen lopen. En dat is prima en kan zelfs erg leuk zijn (weet ik uit ervaring). Het mooie van dit forum is dat er voor elk wat wils is. Sommige zaken spreken mij meer aan dan andere en ik kies er dan ook voor om de draadjes die mijn interesse wekken, te volgen en de andere draadjes te laten voor wat ze zijn. Mocht je open staan voor een advies van mijn kan: kijk het gewoon een paar weken aan. :).
 
Laatst gewijzigd:
Beste Synthers,

De vooroordelen vliegen me hier om de oren. De één impliceert dat ik wereldvreemd ben, een ander dat ik opgewonden zou raken van wiskunde en weer een ander dat een projectmatige aanpak voorspelbare resultaten oplevert en commerciële doelen dient.....Laat ik ze één voor één eens aanpakken

-Wereldvreemd;

Ja hier zit wat in. Het is inderdaad een openbaar forum en ik neig wat naar sektarisme met mijn posts die zich afwenden van een deel van deze openbaarheid, die zich liever wat terugtrekt en zoekt naar een beperkte referentiegroep zoals een andere poster het noemde.

-Wiskunde;

Goed nadenken over waar je in een muzikale traditie staat, wat je toevoegt en overneemt en wat je wil bereiken met een track heeft verrassend weinig met wiskunde te maken. Ik weet niet precies wat je bedoelt met 'wiskundig' hier, maar wiskunde gaat over exact gedefinieerde concepten, getallen, geometrische figuren, logisch redeneren en bewijzen. Dit heeft niets te maken met het verfijnen van je muzikale ideeën. Dit proces is veel organischer en vager, heeft sowieso niets van doen met bewijzen en logica in die strikte term....Als ik muziek maak, toets ik voortdurend elke nieuwe stap aan gevoel, inderdaad. Mijn intuitie is alleen dat je het gevoel véél beter kan kanaliseren als je een duidelijke structuur voor ogen hebt, een heldere methode en een idee van richting en plaats van de muziek binnen een groter geheel. Dit is inderdaad een iets rationelere, meer onderzoeksgerichte houding. Zonder het esthetisch gevoel kom je echter nergens, geen enkele stap van dat proces kan zonder gevoel gezet worden.

Je geeft zelf al toe dat je 'onbewust' gebruikt maakt van een methode. Zou je die niet scherper in het vizier willen krijgen zodat je beter weet wat je doet ? Of blijf je vastzitten in gewoontes en herhalingen waardoor je muziek saaier is dan het zou kunnen zijn?

-Projectmatige aanpak;

Er bestaat geen logische samenhang tussen een projectmatige aanpak, voorspelbaarheid en commercie. M.a.w., je kan een projectmatige aanpak hebben zonder voorspelbaarheid en commercie als doel te hebben. Het heeft wat mij betreft niets te maken met bedrijfsmatigheid, maar met kunst. Misschien ben ik inderdaad niet op mijn plaats hier als het een forum voor hobbyisten betreft. Ik ken het forum daar niet goed genoeg voor maar ik krijg wel het idee dat ik hier misschien niet zo op mijn plaats ben.

Nog wat woorden voor Furious5

Met zo'n muzikaal zelfbeeld kom je nergens. Je hoort weinig goeds in je eigen track en bewondert de pro's. Je raakt snel verveeld.....Maar eist wel dat een pro je muziek beoordeeld. Als je snel verveeld raakt is muziek misschien niet zo belangrijk voor je en kun je beter iets anders met je tijd doen. Ik bewonder de pro's ook heel erg maar hoor regelmatig stukken in mijn eigen muziek waar ik diep tevreden over ben.

Mooie post! Dit forum is inderdaad voornamelijk niet zo zeer een muziekforum, maar een belangrijke doelgroep bestaat uit producers/ex-DJ's en ook muzikanten.

Ik vroeg me ook een tijdje af over mijn eigen tracks of ze echt goed genoeg zijn dat er andere mensen (including me) leuk vinden om naar te luisteren. En ik bedoel niet de mensen die mijn muziek altijd leuk vinden of alles wat ik doe leuk vinden. Het 90% alleen werken in de studio leidt tot het herhalen van oude gewoontes waardoor de muziek saai wordt. Niemand zegt wat je goed of fout doet, en alles lijkt op elkaar.

Ik heb de ervaring gehad om nummers te plaatsen die uiteindelijk -met gerichte/terechte feedback- totaal anders werden dan wat ik bedoelde. Dan vind ik persoonlijk niet interessant om verder te gaan want het gevoel is voorbij, en luisteraars genieten ook niet van de technische veranderingen die her en der worden gebracht. De nummers worden oud voordat er 30 mensen op youtube kijken.

Dan komt het dus wat je zegt, het bewonderen van nummers van anderen omdat ze succesvol worden met de juiste manier van werken (discutabel). Er wordt daar aan een marketingsmachine gewerkt, daar zit de visie, missie, doelgroep, imago, etc. Maar het snel vervelen zegt niet altijd dat de muziek niet belangrijk is voor degene die dat ervaart, ik denk eerder het steeds zoeken naar een concept waar de muzikant zelf en het publiek gelukkig worden.

Opzich zou ik best graag ook privé feedback/ uitwisseling met jou hebben, alleen heb ik niet veel om "terug" te geven (nummers), in ieder geval dat de moeite waard zijn om uit te wisselen, niveau is niet hoog genoeg. Maar ik wil graag wel. :okdan:
 
Wie zegt dat het niveau van je tracks hoog moet zijn om goede feedback te kunnen geven en krijgen?
 
Wie zegt dat het niveau van je tracks hoog moet zijn om goede feedback te kunnen geven en krijgen?

Het is geen vereiste maar een wens, een doel. Niets moet. Hoe mooier een nummer is in welk genre dan ook en hoe beter is die gemaakt, hoe leuker en waardevol is voor jezelf om naar te luisteren en voor anderen. Tenminste, mijn ervaring.
 
tuurlijk wat krijgen betreft heb je idd gelijk. Maar dan kun je toch nog steeds gedegen feedback geven?
 
Ik begrijp je reactie volkomen. Het nadeel van een forum is dat er vaak minder ruimte is voor nuance en toelichting dan in real life. Daarnaast is de betekenis van geschreven woord ook onderhevig aan de interpretatie van de lezer. Ik had mijn reply misschien wat moeten toelichten. In post 25 heb ik ook geschreven dat ik "wiskundig" misschien beter had kunnen vervangen door "theoretisch" of "strategisch".

Ik noemde wiskunde omdat deze wetenschap naast getallen, ook patronen en structuren bestudeert. Vanuit je openingspost kreeg ik die indruk. Nergens impliceer ik dat je opgewonden zou raken van wiskunde, maar ik kan me wel voorstellen dat je het zo gelezen hebt. Mijn opmerking was echter van algemene aard.



Nee, die hoef ik niet perse scherper te zien. De reden daarvoor is dat ik muziek maak voor mezelf. Misschien zou het inderdaad anders zijn als ik in opdracht van anderen muziek zou maken. Onbewust gebruik maken van methodes betekent voor mij niet hetzelfde als vastzitten in gewoontes en herhalingen overigens. Het sluit experimenteren niet uit namelijk. Ik denk wel dat je gelijk hebt dat je tot een veel gevarieerder resultaat komt wanneer je jezelf van tevoren een bepaalde doelstellng "oplegt".



Je komt hier echt niet alleen maar hobbyisten tegen hoor. Volgens mij loopt hier van alles rond. Je ziet ook in dit draadje dat de meningen uiteen lopen. En dat is prima en kan zelfs erg leuk zijn (weet ik uit ervaring). Het mooie van dit forum is dat er voor elk wat wils is. Sommige zaken spreken mij meer aan dan andere en ik kies er dan ook voor om de draadjes die mijn interesse wekken, te volgen en de andere draadjes te laten voor wat ze zijn. Mocht je open staan voor een advies van mijn kan: kijk het gewoon een paar weken aan. :).

Okee bedankt. Ja ik blijf hier nog wel even plakken. Toch al minimaal twee enthousiastelingen dus dat is al goed wat mij betreft.

Ik maak overigens muziek niet louter voor mezelf. Anderen kunnen veel baat hebben bij goede muziek. Muziek is voor mij altijd een emotionele steun geweest en dat zou ik graag aan anderen terug geven. Daarnaast zie ik muzikale ontwikkeling als een bijdrage aan de cultuur in het algemeen.
 
Hier is het vragenlijstje dat ik ga sturen aan de twee enthousiastelingen. Misschien prikkelt het jullie ook. Zie het maar als een soort interview na je eerste succesvolle release 8>

1. Waarom maak je muziek?

2. Welk emotioneel of andersoortig effect zou je bij je luisteraars willen bewerkstelligen?

3. In welke traditie sta je ?

4. Wat voeg jij voor nieuws toe ?

5. Wat gebruik je om je muziek te maken?

6. Waar haal je inspiratie uit?

7. Waar zou je muzikaal willen zijn over 5 jaar?

8. Voeg hier een lijstje toe van de artiesten die je geïnspireerd hebben en waarvan je leert

9. Schrijf hier een korte persoonlijke achtergrond

10. Hoeveel jaar muzikale ervaring heb je en hoe is deze ongeveer opgebouwd?
 
Zelf vind ik de feedback die ik hier op dit forum krijg bijna altijd inspirerend. En ik ben blij met de respons. Niet dat ik alle feedback rechtstreeks verwerk, maar het heeft wel invloed. Ook zoek ik soms steun tijdens het productieproces, omdat ik anders ten onder ga aan zelfkritiek.. :-D En ook krijg ik weleens reacties uit mijn vriendenkring, zelfs het commentaar van leken kan heel leerzaam zijn. Andere luisteraars vind ik vooral leuk, omdat het anders wat saai wordt zo in m'n 1tje achter de computer. Het gepruts in de afgelopen 4 jaren heeft er uiteindelijk toe geleid, dat toen ik laatst een muziekje aan iemand uit de muziekmanagement liet horen (die overstelpt wordt met muziek). Dat deze meldde dat het lekker klonk. Misschien zegt dat niet heel veel, maar het steunt me wel! En dat terwijl ik met minimale middelen werk... :-) Vaak bestaat mijn communicatie over m'n prutswerkjes uit weinig woorden. En diepzinnigheid hoeft van mij ook niet altijd..
 
Back
Top