Muziekuitwisseling ter leringh ende vermaeck

Fonograaf

Stamgast
Lid sinds
19 mei 2014
Berichten
159
Beste Forumleden,

Gaarne zoud ik met enkelen van U een aantal nummers uitwisselen waarbij we elkaar feedback e.d. geven. Ik dacht aan een woordje of 200 per track met constructieve kritiek. Mijn smaak zit in de richting van de mensen van de labels Warp, Rephlex, Ninja, dat soort lui. Maar ook Kalkbrenner en Underworld :L Verder liever geen stem of tekst, als het er minimaal in zit kan ik 't wel hebben. Nummers zet ik liever niet online, als het kan zou ik het graag via e-mail regelen.

Bij voorbaat dank,,

Fonograaf
 
Je zou je tracks bij SoundCloud op prive kunnen zetten en vervolgens de link met ons delen? Of heb je liever ook niet dat iedereen op Synthforum je tracks beluistert?
 
Beste Dr van Lansberg,

Ik geloof meer in een soort persoonlijk contact dan de vlugge anonimiteit van Soundcloud. De uitwisseling berust op wederzijdse toewijding tot het luisteren en bestuderen van elkaars tracks. Ik denk dat als ik hier een soundcloud link post er misschien enkele reacties op komen maar dat ik dan ook niet weet welke tracks ik 'terug kan luisteren', dwz, als wederdienst, en dat het wat chaotisch en kort wordt. Maar misschien heb ik 't mis.

Nu ik er over nadenk is een addendum wel gepast. Het lijkt me ook handig en wenselijk als mensen hun muzikale doelen mededelen in een aviertje of wat ze gepast vinden. Wat probeert men te bereiken ? Waarom ? Ik welke traditie staat men ? Wat zijn je innovaties ? Etc. Dan kan ik, de luisteraar, namelijk toetsen of ik dat ook enigszins uit de muziek haal. Het heeft mij in het verleden altijd enorm verbaasd dat de doelen die muzikanten zich stellen zo duidelijk naar voren kan komen in de muziek. Men kent deze doelen dan reeds door naar de muziek te luisteren. Later in interviews kom je ze verbaal te weten en dan denk je....'ja...dat is goed gelukt!' :)
 
Beste Chielos,

Top ! Ik stuur je een privébericht met mijn e-mailadreß, en dan stuur ik via een bestandendeelsite de bestanden.
 
Ehm, ik mag dan wel een scepticist zijn... Maar is persoonlijk contact niet wat ouderwets?
Is het niet prettig van een forum als deze dat de kritiek soms ook wat op veilige afstand blijft!? :-)

:koffie:
 
is persoonlijk contact niet wat ouderwets?
Jij leeft al in de 22e eeuw :D
Die mag wel in 'uitspraak van de dag' ! :dubbel:

De beste manier van overleggen is in principe door naast elkaar te gaan zitten en te praten, maarja dan moet je maar net iemand tegenkomen met dezelfde muzieksmaak die ook nog opbouwende kritiek durft te geven- en kán geven. Dus het idee van Fono is zo slecht nog niet.. Maar ik houdt het voorlopig bij dit forum.
 
Ik voel een z, een e en een s.
 
Beste synthers,

Bedankt voor de replies. Ik geloof nog wel in de kracht van een soort van persoonlijk contact :) Maar het is wel per e-mail, dus toch vrij modern, abstract en onpersoonlijk, op zijn minst de jaren '90 :)

Tot nu toe toch één enthousiasteling, ben benieuwd wat eruit rolt. Ik ga eens wat neuzen in jullie producties verder, ben nieuwsgierig :)

Groetjes,

Fonograaf

Edit: Hiers nog een incomplete waslijst met de artiesten die mij sterk beïnvloed hebben om zo nog wat meer luitjes over de streep te helpen

-Felix da Housecat

-Venetian Snares

-Bochum Welt

-Boards of Canada

-Chemical Brothers

-Cylob

-Luke Vibert

-Squarepusher

-BRA

-Underworld

-Leftfield

-BBC Radiophonic Workshop

-Paul Kalkbrenner

-Vivaldi

-Bach

-Mozart

-Aphex Twin
 
Ik vind het toch een beetje vreemd. In ieder geval wezensvreemd aan een openbaar forum. Wel een tof lijstje met invloeden, in ieder geval. Maar je mag me best een privébericht sturen hoor, ben wel benieuwd naar je muziek.

De uitwisseling berust op wederzijdse toewijding tot het luisteren en bestuderen van elkaars tracks.
Dat gebeurt hier toch al?

Ik denk dat als ik hier een soundcloud link post er misschien enkele reacties op komen maar dat ik dan ook niet weet welke tracks ik 'terug kan luisteren', dwz, als wederdienst, en dat het wat chaotisch en kort wordt. Maar misschien heb ik 't mis.
Ik denk dat dat wel meevalt. Bij een nummer dat je plaatst kan je nog vragen of de luisteraars feedback willen geven op een specifiek element, bijvoorbeeld.

Het lijkt me ook handig en wenselijk als mensen hun muzikale doelen mededelen in een aviertje of wat ze gepast vinden. Wat probeert men te bereiken ? Waarom ? Ik welke traditie staat men ? Wat zijn je innovaties ? Etc. Dan kan ik, de luisteraar, namelijk toetsen of ik dat ook enigszins uit de muziek haal. Het heeft mij in het verleden altijd enorm verbaasd dat de doelen die muzikanten zich stellen zo duidelijk naar voren kan komen in de muziek. Men kent deze doelen dan reeds door naar de muziek te luisteren. Later in interviews kom je ze verbaal te weten en dan denk je....'ja...dat is goed gelukt!' :)
Maar dat betekent dan toch dat je die doelen helemaal niet van tevoren hoeft te weten? De muziek spreekt voor zich.
 
Het komt allemaal een beetje wereldvreemd op me over :)

Doel van de meesten hier en van de meeste artiesten is denk ik gewoon goede tracks maken.. 'het toetsen van doelen'? Tja..
Het wordt in dit geval getoetst door 1 luisteraar, de topicstarter. Het lijkt me dat je succes beter kan toetsen bij een grotere publiek.. Door het - ik noem maar wat - gewoon aan te bieden in een topic hier op SF en de reacties van anderen te vragen..

Maar goed da's mijn mening maar.. Iedereen die leuk vindt en hier aan meedoet wens ik iig veel succes.. :okdan:
 
Ik vind het toch een beetje vreemd. In ieder geval wezensvreemd aan een openbaar forum. Wel een tof lijstje met invloeden, in ieder geval. Maar je mag me best een privébericht sturen hoor, ben wel benieuwd naar je muziek.


Dat gebeurt hier toch al?

Wel het is inderdaad een tikje paradoxaal, maar ik voel weerstand bij het gooien van mijn werken online waar jan&alleman het zomaar kan beluisteren. Toch wil ik uit mijn 'muzikale isolement' breken, zie je, een uitwisseling beginnen met andere creatievelingen....dus vandaar deze wat gespannen zet.


Ik denk dat dat wel meevalt. Bij een nummer dat je plaatst kan je nog vragen of de luisteraars feedback willen geven op een specifiek element, bijvoorbeeld.

Okee. Ja, misschien wel maar dan nog is zo'n nummer 'te openbaar', of iets dergelijks. Ik overweeg het wel voor de langere termijn.

Maar dat betekent dan toch dat je die doelen helemaal niet van tevoren hoeft te weten? De muziek spreekt voor zich.

Als je in pure luisteraarsmodus bent, wel ja. Maar het gaat er hier om te achterhalen of wat je beoogt met een stuk ook zo overkomt. Dan moet je beide momenten weten; doelen van de artiest en het creatieve resultaat. Dus het lijkt me nuttig als mensen hun doelen scherp verwoorden om te zien of het bereikt is bij een willekeurige luisteraar, ik in dit geval. Het gaat erom te groeien als artiest. Niet een plaatje draaien en er simpelweg van genieten. Nogmaals dat is prima als we gewoon aan het luisteren zijn als publiek. Maar hier zijn we ook makers, producenten, kunstenaars.
 
Het komt allemaal een beetje wereldvreemd op me over :)

Doel van de meesten hier en van de meeste artiesten is denk ik gewoon goede tracks maken.. 'het toetsen van doelen'? Tja..
Het wordt in dit geval getoetst door 1 luisteraar, de topicstarter. Het lijkt me dat je succes beter kan toetsen bij een grotere publiek.. Door het - ik noem maar wat - gewoon aan te bieden in een topic hier op SF en de reacties van anderen te vragen..

Maar goed da's mijn mening maar.. Iedereen die leuk vindt en hier aan meedoet wens ik iig veel succes.. :okdan:

Maar hoe begin je dan met het maken 'van goede tracks' ? Je denkt dan, lijkt me, wel na over wat je doelen zijn, je methoden, je ideeën, software, hardware, innovaties, traditie, vooruitgang, overname, imitatie etc... Als je je daar een beeld van hebt gevormd begin je met het maken van de track volgens deze doelen. Anders zou muziek maken een soort van jammen zijn. Dat is heerlijk en doe ik ook vaak, en de resultaten zijn soms bruikbaar, maar ook die resultaten worden geselecteerd op basis van een bepaald esthetisch doel....

Je lijkt toch enig heil te zien in het toetsen begrijp ik ?

Tot nu toe twee gegadigden dus dat gaat lekker.

Groetjes,

Fonograaf
 
Maar hoe begin je dan met het maken 'van goede tracks' ? Je denkt dan, lijkt me, wel na over wat je doelen zijn, je methoden, je ideeën, software, hardware, innovaties, traditie, vooruitgang, overname, imitatie etc... Als je je daar een beeld van hebt gevormd begin je met het maken van de track volgens deze doelen. Anders zou muziek maken een soort van jammen zijn. Dat is heerlijk en doe ik ook vaak, en de resultaten zijn soms bruikbaar, maar ook die resultaten worden geselecteerd op basis van een bepaald esthetisch doel....

Je lijkt toch enig heil te zien in het toetsen begrijp ik ?

Tot nu toe twee gegadigden dus dat gaat lekker.

Groetjes,

Fonograaf

Eigenlijk best een interessante vraag, die misschien wel een eigen draadje verdient. Ik spreek uiteraard volledig en alleen voor mezelf, maar wat je beschrijft herken ik totaal niet. Ik werk altijd vanuit een gevoel en nooit vanuit gedachtes of een methodiek (ja, onbewust natuurlijk). Muziek is voor mij namelijk emotie en de manier van werken die je beschrijft komt op mij nogal wiskundig over. Nou weet ik dat er mensen zijn die meer dan gemiddeld opgewonden kunnen raken van wiskunde, maar ik ben er niet zo één.

Het niet zomaar online gooien snap ik dan wel weer iets beter. Het voelt misschien toch een beetje als op de zeepkist staan en je stukje opvoeren op het marktplein. Het voordeel van SF of welk online medium dan ook, is dat je grotendeels anoniem opereert. Is er een klik met bepaalde forumleden, dan is het heel eenvoudig om eens iets af te spreken en dan samen met muziek bezig te gaan (of een biertje te doen). Je merkt op een gegeven vanzelf wel met wie je hier een (muzikale) klik hebt en met wie niet.

Ik ga niet met je mailen maar ben wel gewoon benieuwd naar je muziek. Plaats gewoon joh! :)
 
Laatst gewijzigd:
Zonder het voordeel van feedback op een openbaar forum te willen onderschatten, is een beperkte referenie groep ook geen slecht idee.
 
Back
Top