Retro RnB (WIP)

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.017
Locatie
-
Ben bezig met een ideetje aan het uitwerken, moet nog een hoop aan gebeuren maar loop een beetje vast in het doolhof der akkoordprogressies... dus ik dacht.. ff checken :okdan:

Tot 0:50 waar de verse gepland is kom ik er wel uit.. maar daarna komt een brug waar ik naar de chorus toewerk (heb de zang er daar even voor de vorm in gezet).
Ben dus benieuwd of ie voor jullie frisse oren een beetje te volgen is qua akoorden enzo :)

Danks alvast :mega:

https://hearthis.at/RMBNp2L9/retro-rnb-wip/
 
MacGyver kwaliteit dat ik gewend ben. 8~

als ik dan toch wat moet zeggen zou ik het bassloopje op bijvoorbeeld 106 sec minder ingewikkeld maken. daar is het wel een beetje drukop dat stukje..
 
Laatst gewijzigd:
Oeh, jaren 90 Miami Vice strandauto bestellen gaat :)
Die monotone string vanaf het begin lijkt iets "te hard" te staan (te veel aanwezig) maar dat kan aan mijn oren liggen :) lijdt af van de phunky akkoordjes ... en ja, wat DRe zegt :)
 
Thanx voor de tips peeps :okdan:

Heb de pad/string aan begin iig 3db zachter gezet. :)

In de brug heb ik na 1:06 de bas wat vereenvoudigd tot de chorus, daar is ie ook best druk.. eerst ff checken hoe dit valt zo :)

De update staat in de hearthis link, te vinden in de OP.. (wat een luxe dit in vergelijking met SC :))
 
Klinkt al beter Pat :okdan: vocalen mogen iets naar voren (die heb je er voor het idee ingezet maar toch)
Zal wel aan mij liggen maar ik krijg steeds een "You" van "Ten Sharp" idee :D

Gaet zeau deur myn zoon :D
 
Thanx Daniël.. :) Sommige stukjes lijken wat zachter gezongen.. neem het nu in Ableton op maar in Cubase kan ik gemakkelijker clipjes ff bij tweaken.. nog steeds wennen dat Ableton.

Zoals altijd gaat er nog wel e.e.a. veranderen aan de vocalen/lyrics.. tijdelijke takes zeg maar.. ;) Heb de vocalen iig wel wat opgeschroefd qua volume.
Heb nog een andere vocal hook ook opgenomen die zit er ook in nu... maar de complete verses gaan nog wel even duren.. :D

Ben zelf voor nu erg tevreden over de melodielijn van de chorus. :)

Update staat in de OP :mega:
 
Het klinkt heel erg fijn.

Tips:

1) Ik zou met de stem (capella) beginnen, @ sec. 36 (de intro vooraf is te lang) en onder zachtjes de rest van de instrumenten opbouwen, en dan... BAM! (Ja, de 90's rule min of meer?)

2) De vocals missen wat punch, maar dat komt er omdat je de track nog niet afgerond hebt (die klinken iets te flat, vooral in de verses). Tijdens het zingen let op aan het eind van de zin met je steun, je hebt het mooi opgelost met vibrato's, het kan in ieder geval mooier en ik weet het zeker dat je het kunt.

Voor de rest, mooie geluidskeuze en zoals hierboven gezegd, goede kwaliteit!
 
sluit me aan bij Pablo, mix kan beter, intro te lang, maar eenmaal op gang en door de mix heenprikkend, lekker! best potentie.
 
Thanx Pablo.. :)

Was voornamelijk benieuwd of de brug na 0:50 en de chorus die dan volgt daarna lekker wegluisterd qua akkoorden enzo.
Acapella beginnen is wel een leuk idee misschien.. het stukje wat dan op 0:36 begint. Overigens moet er nog een vers in @ 0:17 (wat in de maak is) het voelt nu qua arrangement een beetje raar zonder verse misschien is dat wat missschien ook wat een vertekend beeld geeft?


Even over het dynamische gebeuren en ademsteun. Heb de chorus zinnen bewust wat ingehouden en ingetogen gezongen, gezien de emotie die het onderwerp met zich meebrengt.. 't is niet echt iets wat je wilt uitschreeuwen van geluk :erm:

Ga nog ff blokken op verse(s) en dan verder met her arrangeren enzo :mega:
 
Even over het dynamische gebeuren en ademsteun. Heb de chorus zinnen bewust wat ingehouden en ingetogen gezongen, gezien de emotie die het onderwerp met zich meebrengt.. 't is niet echt iets wat je wilt uitschreeuwen van geluk :erm:

Nou het viel me meer op in de verse-stukken en niet bij zo zeer bij de chorus. Als je de vibrato aan het eind van de zin laat vallen, wordt deze niet helemaal goed afgerond, alsof ik iets mis. Het gaat om erg minimale aanpassingen hoor, ik wou ook graag dat ik ook zo goed kon zingen :)
 
@ Raphie: dank :) Heb het stuk waar de verse oorspronkelijk bedoeld was nu ook ingevuld. daarom klonk het misschien ook wat leeg. Moet nu wel weer wat uit elkaar getrokken worden denk ik.. beetje her-arrangeren enzo.

@ Pablo: Aha.. Ja het zingen is altijd een gevalletje oefening baart kunst.. het zou mooi zijn als je dat allemaal in een DAW kon proggen. :D
Vaak is het in de bedenkfase onmogelijk om koortjes aan het eind van de zin allemaal exact hetzelfde moment te eindigen als je op een harde medeklinker uit komt.. krijg je tig keer die "t" bv Ik doe heel veel met koortjes.. en vaak slik ik die laatste medeklinkers ook wel es daarom in.
Welke zinnen.. of om welke tijdstippen gaat het?

Zoals eerder gezegd heb nu een verse ingezongen op de plek waar ie gepland was en zoals suggested de alternatieve chorus ook aan het begin gestopt. Komt idd lekker met de deur in huis vallen. Had nog wel een paar maatjes ritme vooraf maar dat gaat ook nog veranderen.

Update staat in de OP :mega:

Nog even een vraagje in general. Ik mix sinds een paar maanden op een AKG K701 en het valt me op dat mijn eerdere mixen veel hoog hebben.. ben wel benieuwd of de laatse mix misschien te dof is..
 
Een nieuwe MacGyver track!! Altijd goed nieuws.

Wat een heerlijke track is dit ook weer zeg! Intro kan uitstekend, past helemaal in de 80's style. Toen nam men nog lekker de tijd om in de juiste flow te komen en nu kan dat nog steeds.

Het stuk na het intro en het eerste couplet (vanaf 0:58) zou ik verderop in de track verwachten, als een variatie van een couplet dat eerder kwam. Wat me ook opvalt is de derde maat eigenlijk richting een soort van break gaat. Ik verwacht hier dat de eerste twee maten doorlopen in hetzelfde ritme. Dus zang nog eens herhalen (andere tekst vanzelsprekend) en de rest ook. Het hele stuk van 0:58 tot aan de solo is eigenlijk een bridge terwijl er nog niets te bridgen valt :). Ik vind het wel een goed stuk, maar mis nog een coupletje of twee ervoor.

Bij de solo zou je 3 halve noten hoger kunnen gaan. Daarna nog een coupletje en dan het stuk 1:51 tot 2:08. Vocal langzaam uitfaden. Alles wat nu na 2:08 komt, vind ik overbodig. Qua structuur dus:

1. Intro as is
2. Couplet 2x (met daartussen nog eens een herhalinkje van "What's pulling her off track" (is dat wat je zingt?)
3. Bridge 0:58 tot en met solo
4. Coupltje
5. 1:50 tot 2:08 en daarna vocal uitfaden en de rest tot een mooi slot brengen.

OK, ik lees nu pas je comment en zie dat de bridge inderdaad as bridge bedoeld is :). Nou, zo klinkt ie ook. Dus qua akkoorden prima te volgen, zelfs zo goed dat je als luisteraar precies aanvoelt wat de bedoeling is, maar te vroeg dus. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over het verloop van je akkoorden. Als je de structuur iets omgooit, klopt het allemaal perfect (zoals ik van je gewend ben).

En opnieuw lees ik nu te laat je eigen comment over de structuur...

Hoe dan ook, heerlijke sound dit!
 
lekker...
wat mij wel een beetje opvalt, je zit net niet voor de tel met zang, alleen zou ik dat meer wat layed back oppakken....


( dan scoor je hits)

:mega:
 
Erg lekkere track zeg. Goed werk, mooie sound.

Enig wat ik mis is wat dynamiek en/of variatie in de compositie. een leeg moment in de track waardoor een nieuw stuk beter aankomt.

Maar goed het is al een heel lekkere track zo

:okdan:
 
Een nieuwe MacGyver track!! Altijd goed nieuws.

Wat een heerlijke track is dit ook weer zeg! Intro kan uitstekend, past helemaal in de 80's style. Toen nam men nog lekker de tijd om in de juiste flow te komen en nu kan dat nog steeds.

Het stuk na het intro en het eerste couplet (vanaf 0:58) zou ik verderop in de track verwachten, als een variatie van een couplet dat eerder kwam. Wat me ook opvalt is de derde maat eigenlijk richting een soort van break gaat. Ik verwacht hier dat de eerste twee maten doorlopen in hetzelfde ritme. Dus zang nog eens herhalen (andere tekst vanzelsprekend) en de rest ook. Het hele stuk van 0:58 tot aan de solo is eigenlijk een bridge terwijl er nog niets te bridgen valt :). Ik vind het wel een goed stuk, maar mis nog een coupletje of twee ervoor.

Bij de solo zou je 3 halve noten hoger kunnen gaan. Daarna nog een coupletje en dan het stuk 1:51 tot 2:08. Vocal langzaam uitfaden. Alles wat nu na 2:08 komt, vind ik overbodig. Qua structuur dus:

1. Intro as is
2. Couplet 2x (met daartussen nog eens een herhalinkje van "What's pulling her off track" (is dat wat je zingt?)
3. Bridge 0:58 tot en met solo
4. Coupltje
5. 1:50 tot 2:08 en daarna vocal uitfaden en de rest tot een mooi slot brengen.

OK, ik lees nu pas je comment en zie dat de bridge inderdaad as bridge bedoeld is :). Nou, zo klinkt ie ook. Dus qua akkoorden prima te volgen, zelfs zo goed dat je als luisteraar precies aanvoelt wat de bedoeling is, maar te vroeg dus. Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over het verloop van je akkoorden. Als je de structuur iets omgooit, klopt het allemaal perfect (zoals ik van je gewend ben).

En opnieuw lees ik nu te laat je eigen comment over de structuur...

Hoe dan ook, heerlijke sound dit!

Hey thanx Bob, blij te horen dat ie bij jou in de smaak valt :) En natuurlijk bedankt voor de visie en ideeën voor eventuele structurele aanpassingen.
Ik ben zelf nooit zo van de modulaties/vehogingen, moet ook ff kijken hoe dat werkt binnen Ableton.

Was zelf al wel erg blij met het zang intro het alternatieve refrein (What's pulling her off track idd).. kan em daaronder dan ook eventueel nog wat qua instrumentarium opbouwen.

De tweede verse moet ik ff aan werken nog maar het daarop aansluitend de brug klinkt en loopt goed (net ff in elkaar geschoven. :) )
Na de brug vind ik zelf dan toch mooier om met de eigenlijke chorus te volgen (She ain't the one...)
Dit gaat ook de titel zijn en wil em dus nog een keer laten terugkomen ook.. ga er mee aan de slag :mega:


Had vandaag ook 'n reactie van een klein label die em te gek vond en em wil uitbrengen.. :) Gelukkig leeft RnB toch nog 'n beetje :okdan:
 
Erg lekkere track zeg. Goed werk, mooie sound.

Enig wat ik mis is wat dynamiek en/of variatie in de compositie. een leeg moment in de track waardoor een nieuw stuk beter aankomt.

Maar goed het is al een heel lekkere track zo

:okdan:

Thanx man :)

Da's idd ook altijd lekker.. ff gas terug.. of een drop zoals dat geloof ik heet? :D Zat net toevallig ook in een mailtje van Dr. Lansberg en die stelde ook zoiets voor :) Goeie tip dus :mega:
 
Ik ben zelf nooit zo van de modulaties/vehogingen, moet ook ff kijken hoe dat werkt binnen Ableton.

Niet zeuren, gewoon proberen. Alles selecteren, en hup 3 halve noten transponeren en klaar.

Had vandaag ook 'n reactie van een klein label die em te gek vond en em wil uitbrengen.. :) Gelukkig leeft RnB toch nog 'n beetje :okdan:

Te gek! :okdan: Ik ben de eerste die hem koopt.
 
Als het uitgebracht gaat worden dan wil ik natuurlijk ook wel een exemplaar natuurlijk (graag goede muziek support) :okdan:

Verder weinig zinnigs heb te melden omdat anderen dat al gedaan hebben :) benieuwd is naar het eindresultaat.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top