Eurorack kick-off - Eerste module

nOm4d

modulaire sex! In&outs
Lid sinds
17 september 2014
Berichten
80
Locatie
Sliedrecht
Momenteel ben ik bezig met een DIY eurorack. Ik doe het rustig aan. Ik bezit inmiddels de volgende zaken:

- Ikea Rast
- Voeding
- Bus

Omdat ik het rustig wil bouwen en niet te snel stappen wil maken ben ik van plan om vooralsnog mijn Doepfer MCV4 als trigger te gebruiken.
De grote vraag is nu: Wat word mijn eerste module? Het zou tof zijn als ik met 1 module meerdere kant op zou kunnen, maar wel direct kan vertrekken. (m.a.w. wel direct audio heb).

Ik hoor graag van jullie.
 
Als het echt maar 1 mag zijn en er moet ook nog geluid uitkomen dan kun je een VCO kopen. Wel een saaie boel natuurlijk. Of je koopt een Doepfer synth voice: http://www.doepfer.de/A1115.htm, de eurorack versie van de Dark Energy. Tweedehands dan want bij Doepfer is -ie op. De pagina geeft wel een aardig schema van wat je eigenlijk minmaal aan modules nodig hebt om wat bruikbaar te maken.
 
Ok, misschien ik iets duidelijker moeten zijn. De case is DIY. De modules gaan dat in eerste instantie niet worden.

Ok......multiplyers etc maak ik wel
 
Ok...Pfoe.... Ik kan dus toch nog enigszins om mijn boerenverstand vertrouwen. Persoonlijk was ik ook op een VCO uitgekomen.

Hoever kom ik met een matths?
 
Laatst gewijzigd:
Van drone dingen tot zeer melodieuze arp-lijnten. Uiteindelijk wil ik "off"sync mogelijkheden hieraan toevoegen met bijv een clock divider?! Zit ik goed?
 
Ik zou kijken voor het volgende in deze volgorde:
Oscillator's(voor drones kan je er wel een paar gebruiken) Er zijn modules waarin al 2 of meerde oscillators zitten dat is misschien wel een idee.
Filter. Het filter is echt iets wat je zelf moet kiezen, ze doen allemaal hetzelfde maar klinken net iets anders
Noise module. Ik kan niet zonder noise, zelf zou ik deze bijna op de eerste plek kunnen zetten en de osc hier
Modulatie (LFO, Envelope, sequencer) Deze laten je geluiden bewegen en een LFO met meerdere waveformen is toch wel de basis hierin
VCA's . Soort veredelde volumeknop, essentieel voor arp achtige synth lijntjes
Mixer (duh)
etc etc etc

Tevens raad ik aan een multiple erbij te kopen, of iig 1 multiple per 3 a 5 modules

Nu woon je niet zo ver van mij vandaan en de meeste soorten modules heb ik wel staan dus als je een keer een uurtje wil testen kan dat!
 
Laatst gewijzigd:
Eén module is wel erg weinig en gaat een beetje voorbij aan het idee van modular.
Je hebt al gauw minimaal nodig een Oscillator een Envelope en/of LFO en een VCA.
Een Maths kan dienen als alle drie, maar niet zeer zinvol. Combineer een MN STO of DPO met een Maths en een Optomix, dan kan je tenminste iets leuks om te beginnen.
Dat gezegd hebbende, wil je persé maar één module dan heb je het over een voice module als Intellijel Atlantis etc.
Of, wat meer minimaal, een Mutable Braids - kan de interne AD envelope ook dienen als een rudimentaire VCA geloof ik.
 
Stel je voor:
Ik schaf een MN STO + Maths aan. IK heb nog een DSI evolver liggen. Op het moment dat ik de input hiervan gebruik voor de output vanuit de MN Maths dan kan ik vervolgens de Evolver toch gebruiken voor de ADSR / Noise module / Delay etc etc.....
 
ik weet niet hoe lang je moet/kunt wachten tot de volgende aankoop maar zoals al eerder gezegd kun je natuurlijk beginnen met een doepfer synth voice, intelijel atlantis of een Pittsburgh Synthesizer Block. kun je in iig al aan de slag.

Ik weet niet hoe je skills zijn wat (modulaire) synthese betreft... maar ik gok nog niet heel diep aan je vragen af te lezen (no offence). beginnen met een maths vind ik dan wel erg hardcore.
 
Ja de Pittburgh Block had ik inderdaad ook al in mijn gedachte maar ik las hier en daar dat de VCO toch wel wat saai word na loop van tijd.

Ik ben wel behoorlijk bekend met synthese verder. Ik ben in het bezit een SH101, siel expander, DSI evolver en nog wat spulletjes (circuit bend). De logische structuur VCO > LFO > Mixer > Filter > ENV is mij dus bekend.

Eigenlijk ben ik op zoek naar een "stem" die bovenstaand mooi zal aanvullen met tevens de mogelijkheid om de hardware op creativere manier te triggeren etc. Daarnaast ben ik gecharmeerd van het 4MS spul. Vooral de RCD en verwanten.

Een SH101 en een make noise maths bv.....Bied dit meer mogelijkheden?
 
1 module is niet echt modulair. je hebt minimaal 2 modules nodig voor een beetje modulaire sex. the old in and out.:luv:

Maar goed ik zou adviseren om zo snel mogelijk 1 voice te realizeren waar je daarna uitbreidingen kan toevoegen. Het begin van een modulaire orgy zeg maar.

Dus beginnen met VCO, VCA, VCF, LFO en een Envelope Generator.
Dus eerst de VCO wat je daarna koopt maakt in volgorde niet uit.
 
de mogelijkheid om de hardware op creativere manier te triggeren etc., je evolver en die expander hebben alleen midi toch? en je sh-101 alleen cv/gate. niet echt spannend dus. ik denk echt dat je met alleen een vco of een maths heel weinig kunt doen.

ben je dan niet meer op zoek naar een analoge sequencer? eventueel met midi?
 
Ik ben wel behoorlijk bekend met synthese verder.
De logische structuur VCO > LFO > Mixer > Filter > ENV is mij dus bekend.

Eh... tja. Als je het zó stelt... :D

 
ikea rast?

IKEA-Rast-3-drawer-chest.jpg


is dat precies de hoogte van een eurorack module???
 
Ja geen geld voor 9,90 euro
 
Back
Top