Wie fixed er space echo's hier?

yanis

Stamgast
Lid sinds
12 november 2005
Berichten
270
Hallo, ik heb een Roland SRE-555 die niet zo lekker loopt:
te veel wow/flutter, soms draait de tape ook helemaal niet.
Het rubberen wieltje heeft dan een duwtje nodig.
ik heb de tape al eens vervangen het vilt waar de tape door gaat.
Verder stopt mijn kennis dus zoek ik iemand in (of dicht bij) Belgie die hem echt terug als nieuw kan krijgen.

Iemand hier die veel van tape echo's af kent?
 
Klinkt een beetje als een gare:
- Aandrijfwiel
- Capstan
- of motor

Aandrijfwiel (rubber) kan je zelf checken of die er nog een beetje ok uit ziet. Vervorming en uitdroging zijn een duidelijk teken om voor vervanging te gaan zoeken.

De capstan (ronddraaiende metalen staafje wat uit de motor komt) zou je zelf kunnen checken door er zacht met je vinger er tegen aan te drukken. Als de capstan direct stop bij de minste druk uitoefenen, dan heeft die onvoldoende kracht.

Motor zal niet kapot zijn, dat gaan ze niet zo snel. Het is wel mogelijk dat de smering uit het mechanisme op of weg is, waardoor het geheel niet meer lekker draait.
 
Ik wil met plezier een kijkje nemen, maar ben geen professioneel reparateur.
Het eerste waar ik aan denk is: demagnestiseren.
Waarschijnlijk plakt de tape aan de koppen van waardoor deze te stroef loopt en uiteindelijk vast loopt.
 
Demagnetiseren heeft toch niet zo veel impact dat het zelfs wow en flutter tegen kan gaan?
Ik was altijd in de veronderstelling dat het alleen maar de kwaliteit van de koppen beïnvloed en dat het geluid anders heel dof wordt en snel degenereert tot rumble.
 
Demagnetiseren heeft toch niet zo veel impact dat het zelfs wow en flutter tegen kan gaan?
Ik was altijd in de veronderstelling dat het alleen maar de kwaliteit van de koppen beïnvloed en dat het geluid anders heel dof wordt en snel degenereert tot rumble.

Ik zou het niet met zekerheid kunnen zeggen, maar ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat magnetisme er voor kan zorgen dat je tape aan de koop blijft plakken.
Dat vast blijven plakken heb ik regelmatig ondervonden.
Dat is de reden waarom ik hier vanuit ga.
Als mijn redenering niet klopt hoor ik het ..nouja..."graag" is een groot woord. Ik hoor natuurlijk liever dat het klopt wat ik zeg :D
 
Ik ben ook maar een amateur in deze die een beetje heeft geleerd door het allemaal maar zelf te doen en op te zoeken.
Het is dus goed mogelijk dat je gewoon gelijk hebt, ik geef het je graag ;)
Het leek me alleen zo sterk dat het magnetisme zo hoog kan oplopen dat het de tape echt tegen de koppen aan trekt/plakt.

In ieder geval, ik wil er ook wel eens naar kijken. Woon in Middelburg dus 'dicht bij' Gent. Ik heb iig een demagnetiseur :D
 
MonoTron:

Wat ik heb gemerkt als ik wow en flutter heb is dat mijn tape met de hand niet makkelijk vooruit te trekken is als het apparaat uit staat.
Dus trekken in de richting waarin de tape loopt, ná de koppen.
Als ik de tape los van de koppen maakte ging dat wel goed.
Vandaar mijn hypothese.
 
Bedankt voor de reacties, het lijkt me eerder een mechanisch probleem omdat het rubberen wieltje soms gewoon stilstaat terwijl het zou moeten draaien. Als ik er dan eens tegen duw begint hij weer te draaien maar ja de sound is ook niet echt als het hoort denk ik, klinkt iets te vuil. Ik zal eerst eens kijken naar wat tips die jullie hier boven al schreven.
 
Even inhaken.. Weet iemand waar ik het moet zoeken als mijn reverb in mijn 201 het niet doet? Ik hoor de verb wel als ik de unit beweeg dus hij doet het wel. Meest logisch lijkt me dat de reverb knop niet functioneert ofzo.
 
Ik zou als eerste de connector checken.
Zelf heb ik al enkele malen een defecte reverb tank gehad vanwege een losse connector.
 
ja die bedoel ik. Zo'n cinch ding.
Wat ook nog zou kunnen is dat de connectors verkeerdom zitten.
Volgens mij hoor je dan wel de tank als je de space echo schudt, maar werkt hij niet.

Verder kan het natuurlijk ook gewoon defecte electronica zijn. Of een viezen/losse potmeter.
 
zou hij nog op zoek zijn na een half jaar? :P
 
Back
Top