Gekanteld opstellen van HD-recorder... Is dit o.k.?

grandaddy

Modulator
Lid sinds
18 april 2005
Berichten
1.088
Locatie
Waar ik ben
Om wat beter zicht op het display te hebben wil ik mijn HD-recorder (Yamaha AW-16G) liefst wat kantelen (op een laptop stand o.i.d.) De hoek zal dan ergens tussen de 20º - 30º zijn.

Ik vraag me nu af of dat wel een goed idee is, met het oog op de ingebouwde HardDisk.

Moet een HD eigenlijk zo horizontaal mogelijk worden neergezet, of is kantelen helemaal geen probleem?

Shout please! :okdan:
 
Uit eigen ervaring: Maakt geen donder uit. mijn pc's stonden ook altijd dagen lang schuin / op hun zijkant / etc

Logische beredenering: als je een ronddraaiende schijf uit het lood haalt dan veranderd het zwaartekrachtpunt waardoor de schuif op andere plekken meer belasting heeft.
 
Nope, no prob.

Is alleen een issue bij hele erge ouwe HDs. Die hadden zo een enorme zwaar (leeskop)mechaniek, dat die alleen horzontaal gebruikt mocht worden. Je hebt het dan over echt begin 80's spul hoor.
 
Niet helemaal mee eens, het betreft toch relatief oudere harddisks en er zitten kogellagers in en uiteindelijk zal het uit gaan maken. De tojd zal het leren, normaliter zou het bij een paar uurtjes per dag na jaren tot gepiep gaan leiden.
Maar toevallig had ik laatst een harddisk die spontaan begon te janken dus het kan zeker gebeurem
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top