10 jaar terug in de tijd (RM1x, ION en 'n Pentium 3)

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.021
Locatie
-
Door de draad " wat is de gein van oude meuk" voelde ik me min of meer toch een beetje aangesproken.. ja ik vind ouwe troep leuk.. :)

In de 90's heb ik muziekjes gemaakt met een atari enzo maar daarna ben ik er helemaal uit geraakt qua techniek en muziek maken en vooral met de PC wat daarna natuurlijk een enorme opmars heeft gemaakt.

Uiteindelijk ben ik in een aantal jaren terug toch weer begonnen. Het eerste wat ik toen kocht was een RM1x, juist omdat het leek dat daarmee alles kon wat ik wilde :D Toch heb ik daarna nog wel heel meer aangeschaft en ben ik ontzettend blij dat ik mijn ouwe hobby weer heb opgepikt..

De RM1x was toen ik em kocht niet oke.. heel knopjes deden het niet.. dit heb ik inmiddels 'n tijdje terug gefixed en sindsdien heb ik er toch nog ontzettend veel fun mee gehad..
'n Beetje symbolisch heb ik in een computer uit die tijd gevuld is met de Yamaha DS2416 mix/ geluidskaarten voor de effecten en EQ, een pattern wat ik onlangs in de RM1x maakte, een beetje uitgewerkt en nog wat aangevuld met wat de Alesis ION partijtjes.

Wat ik vooral jammer vind dat ik het niet mee heb kunnen maken toen.. het is voor mij voornamelijk interesse naar de historie denk ik wat het leuk maakt.
Moet wel zeggen dat er sindsdien een hoop verbeterd is qua computer comfort :D

Long story short.. trackje dus met een RM1x en ION opgenomen in Cubase 3sx, geladen in een Pentium 3 computer :mega:
 

Attachments

  • 10 jaar terug.mp3
    7,8 MB · Bekeken: 150
Laatst gewijzigd:
Hey Thanx Gloomer :) Het einde verdiend nog wel wat aandacht idd. Het was een beetje behelpen. De computer haperde gisteren een beetje en wilde het opnemen.. maar ook dat lukte niet.
Had nu weer e.e.a. veranderd waardoor de computer beter werkt, ga em nog wel es onder loop nemen :mega:
 
Thanx.. mensen. :)
Het merendeel van de geluiden komt uit de RM1x.. nog steeds erg leuk ding om grooves mee te maken.
De mixkaarten van Yamaha was ik altijd al een bewondereaar van. Compressors zijn iets minder maar EQ en FX klinken erg oke. :okdan:

Een grote plus van dit systeem was toch wel dat je je mixer en dus ook je midi aangestuurde synths vanuit je DAW kon voorzien van FX en EQ. :)
 
Klinkt gaaf man! Lekker dynamisch melodietjes, dat basje is erg lekker..

Ik moet gelijk aan de ouwe meuk thread denken. Dit bewijst maar weer dat je geen nieuwe meuk nodig hebt om goede tracks te maken.. de kok, keuken enzo. :okdan:

Ik hoor zat suffere muziek van mensen met de nieuwste high end meuk..
 
Thanx man :)

Sommige oudere spullen zijn gewoon nog erg leuk... met name die RM1x. Je maakt stand-alone best gemakkelijk leuke ideetjes daarmee..
Sommige sounds erin zijn wel een beetje gedateerd, maar zoals al eens vermeld, het is een erg leuke sequencer om mee te jammen.

Het groovy basje doet de RM1x en het snelle gesequencde basje de ION..
'k Had de ION bijna al es weggedaan maar ben nu best wel blij dat ik em nog heb.. erg leuke synth :)

Plugins hebben volgens mij wel een groot deel van de softsynths ingehaald maar een VA synth heeft natuurlijk nog bergen controls die em interessant maakt..
 
Wat nou oude meuk? Top track! Lekker euforische eind-90's house/trance sound. Nog een energieke solo aan het einde en dan lijkt het me wel compleet. Als ik nog muziekvideo's zou maken dan zou deze track wel een geschikte kandidaat zijn.
 
Dat klinkt toch nog best goed voor een Pentium III! Zelf heb ik ooit wat geprobeerd met zo'n pctje, maar ik werd gek van alle haperingen en vastlopers... En was blijer met m'n Pentium IV :-)
 
Vanaf zo'n 1:25 wordt ie erg lekker als dat sequence dingetje erin komt. Ik ben ook absoluut fan van de akkoorden die je gebruikt. Genot om naar te luisteren. Mooi ook weer om te horen hoe alles steeds zo goed past in je tracks. Niets teveel of te weinig. Kick zou van mij een tikkie minder mogen.
 
Cool! Leuk ook het verhaal erachter :)
Geen zang deze keer? (een paar 'uitroepen' zou niet misstaan misschien.)

Hoe lang doet die Pentium 3 erover om op te starten? Minuutje of 7?... ;)
Ik heb nog een oude Dell met Pentium D en daarbij krijg je al korstmos van het wachten..
 
De arpeggio die op een gegeven moment er in komt (1:05) is een factory preset van de Ion. Volgens mij had die ook zelfs nog een naam van een forumlid hier (een van de sounddesigners voor de Ion was hier toendertijd best vaak).

Maareh, klinkt goed! Weinig voor nodig om 'm een wat moderner sausje te geven (als je dat zou willen, ik denk dat Oliver wel een goed stijlvoorbeeld zou zijn).
 
mag nog een echte solo boven misschien, vd rest top
heb ook nog een rm1x gehad, behalve misschien enkele uitzonderingen vind ik het nog steeds een van de beste hardware sequencers
 
altijd weer prima de luxe...:okdan:

een pentium 3 hebbik overgelagen, toen ik klaar was met de PII waren de PIIII alreeds in de uitverkoop...
( ik heb nu zelfsch een heusche dual core, geleuf ik...)

:mega:
 
Ha.. thanx mensen.. ja het is weer een rare experience dit maar ik hou nu eenmaal van uitdagingen. :mega:
Het systeem is nog steeds niet helemaal trouble-free. De mixdown moet ik via de bussen binnen de geluidskaart realtime opnemen.
Hoorde nu ook weer ergens een klein kraakje aangezien ASIO back in those days nog niet helemaal was wat het ooit geworden is. :)
Wel ga ik hierdoor steeds meer waardering krijgen voor mijn huidige computer systeempje :D
Heb tevens een heel klein beetje compressie gebruikt van een externe multiband-compressor.. de mp3 had iets te weinig output door nogal grote pieken denk ik.. normalisen had weinig effect.

Ik heb naar aanleiding van de tips nog e.e.a. toegevoegd,.. het einde iets meer verbeterd zoals Gloomer al aangaf.
Heb ook de tip van Wootson meegenomen.. klein solo-achtig themaatje erbij meer naar het eind toe.

@ Scepticist: Ik moet er wel bij zeggen dat dit een redelijk beefed up Pentium III is maar idd het blijft behelpen idd. Wel maak ik gebruik van Yamaha DSP kaarten die een aardig stuk rekenwerk doen.
FX en EQ's worden daardoor niet door de computer gedaan. Ook heb ik alles als audio opgenomen geen plug-ins gebruikt dus.. en dat scheelt natuurlijk ook :)

@ Yoozer: idd. dat arp dingetje komt uit de ION. Had em al redelijk verbouwd dacht ik en tweakte em ook tijdens de opname. Hij heeft een lekker bitcrush-achtig karakter. Had wel de instellingen bekeken, er zit iets van FM in en nog een rare routing in de matrix.. Zeer uitgebreide synth toch wel :)

@Musicheaven en Exo : idd.. die RM1x is een super sequencer.. met wat kleine tekortkomingen welliswaar maar erg bruikbaar als productie tool. :)

@ Skies: Misschien moet ik er idd nog wat vocalen in stoppen maar de uitdaging was juist het alleen met deze beperkte setup te doen..

@ JB: Ik heb dit PIII moederboard nog niet zo lang geleden gekocht, het grappige aan dit moederboard is dat ie 2 CPU slots heeft.. dus ook een soort dualcore.. eigenlijk dus half zo traag als 'n Pentium III :D
Heb wel het hele rijtje PI t/m III gehad maar daarna kon ik met wat gekregen parts een AMD systeempje bouwen.. heb ik ook nog steeds staan :)

@ Dr.: Het grappige is dat de basis van de track.. het pattern eigenlijk best snel was ingespeeld op de Yamaha RM1x.. ook dat arpdingetje..
De RM1x is een hardware sequencer.. maar zonder DAW was het onmogelijk geweest het in deze balans uit te werken.. volgens mij vullen ze elkaar wel soort van aan. :)
De MP3 in de OP heb ik met een zeer gedateerde Cubase versie gemaakt. Inmiddels heb ik op de antieke Pentium Cubase 5 geinstalleerd (Vorige versie was gedaan met Cubase 3sx) en dit draait stukken beter nu.
Herdoor heb ik wel de hele mix EQing e.d. allemaal opnieuw moeten inregelen..
Kick heb ik ietsje teruggehaald ook voor mijn gevoel. ;)
 

Attachments

  • Mixdown (beetje compressie).mp3
    7,9 MB · Bekeken: 147
Laatst gewijzigd:
(Op die Dell werk ik trouwens niet meer maar hij staat er nog als bek-op.)

Hehe.. gewoon nooit wegdoen. :mega:
Ik heb nog steeds mijn eerste laptop.. is een Pentium 100.. kun je helemaal niets meer mee maar zit natuurlijk bomvol met emotionele waarde :D

Overigens heeft mijn PIII systeempje een raid kaart.. die duurt erg lang bij opstarten.. gezeur in de bios enzo. Maar als ie eenmaal begint het met bekende opstartscherm is ie best snel ready to go :)
 
Back
Top