Ableton 9 midi spoor loopt voor

Nelzie

Ingeburgerd
Lid sinds
15 november 2007
Berichten
37
Locatie
Rotterdam
Beste mensen,

Ik ben aan de slag gegaan met Ableton Live 9. Ik heb alles als volgt aangesloten:

Macbook via USB aan interface (M-audio Fast Track Ultra)
Interface midi uit naar synth (Kurz PC3)
Kurz geluid uit naar interface
interface -> speakers

Nu wil ik via midi mn synth aansturen met ableton zodat ik bepaalde geluiden uit m'n PC3 kan halen en dit kan mixen met de rest. Dit werkt allemaal prima, alleen als ik mijn track afspeel hoor ik het spoor welke ik via midi aanstuur (dus geluid uit m'n synth) iets eerder dan de rest. En niet niet later, wat veroorzaakt kan worden door latency. Dus de rest van het nummer loopt 'achter' op het midi spoor, of je kunt het natuurlijk andersom zien, de midi track (geluid uit PC3) loopt voor op de rest van de sporen.

Het is maar een fractie van een seconde maar wel heel storend. Ik ben al op zoek geweest maar ik kan alleen latency problemen vinden, en dan juist dat het betreffende spoor 'achter' loopt in plaats van 'voor'. Ook Driver Error Compensation kan het niet zijn want dit is voor het opnemen (als ik het goed heb).

Het zal misschien wel makkelijk op te lossen zijn maar ik kom er maar niet uit. Heeft iemand een idee?

Gr Nelzie
 
Ik neem even aan dat je de audio van je externe synths via Ableton laat binnenkomen. Op dit moment is dit fenomeen erg makkelijk te compenseren.

Allereerst is het het makkelijkste als je je externe hardware via een "External instrument" aanmaakt. Hierin kun je de midi out en audio in configureren voor een bepaalde synth. Ook kun je de boel opslaan als preset zodat je die configuratie maar één keer hoeft te doen.

Wat een externela instrument daarnaast mooi maakt is dat je links onderin een veld hebt waarin je de compensatie in ms of samples kunt configureren. Hier kun je dus instellen hoe Ableton loopt in verhouding tot binnenkomende audio en dit zou je latency probleem op moeten lossen (als ik je vraag goed heb begrepen).

EDIT: Ik lees nu pas dat je zegt dat je externe audio later binnen komt......wat is de buffersize van je audio interface?
 
Bedankt voor je bericht. Ik heb inderdaad een external instrument aangemaakt: Deze heb ik over het betreffende spoor 'geplakt' waarna ik in het veldje links onderin de interface toewijs en het midispoor. Het configureren van compensatie heb ik nog niet gedaan, ik zal dit uitzoeken.


De audio uit mijn hardware synth loopt net iets voor op de rest en komt ook eerder binnen, niet later. Buffersize in Ableton heb ik op 128 samples staan, of bedoel je dit niet?


Gr
 
Zeer apart, de buffersize is prima en je werkt volgens de beste methode met externe hardware.
In theorie kan het zonder een extreme latency compensation in je external instrument nooit voorkomen dat je externe geluid eerder is dan je interne geluid. Immers midi > extern apparaat > audio in. Het is een reactie op midi en je kunt je geluid dus alleen vroeger horen als de midi te vroeg naar buiten gaat of de interne audio teveel gecompenseerd is.

Heb je een latency compensation ingesteld in je external instruments en zo ja hoeveel (samples/ms)?
En weet je zeker dat je niet ook audio direct uit de DSP mixer van je audio interface hoort oid (dus nog voor het ooit in Ableton is aangekomen)?
 
Ik vermoed dat, zoals Acidfever zegt, je direct geluid uit je dsp mixer hoort of met andere worden waarschijnlijk staan de settings van je interface op direct monitoring.............zoals al is aangegeven is het technisch onmogelijk om externe audio eerder te horen dan bijvoorbeeld een vsti binnen Ableton (of andere daws) later of met vertraging(latency) kan wel en dat is dus te compenseren

Als direct-monitoring aanstaat dan gaat het geluid van je Kurz in dat geval dus direct naar je monitors zodat bijvoorbeeld een gitarist of toetsenist zonder latency het geluid kan horen wat hij speelt, zodat er zegmaar "op de beat" opgenomen kan worden...het geluid gaat dan met een software-trucje direct vanaf je audio-interface naar je monitor speakers zodat het geluid te horen is zonder of met heel weinig latency...Dit maakt het dan voor de muzikant makkelijker om on-beat of op de metronoom in te spelen

Hier een link naar iemand die met reaper werkt maar ik vermoed dat je dus ook in je fast track ultra software de inputs moet muten zoals in dat topic word aangegeven door Brainwreck(zie plaat in de 3de post)....vervolgens even in Ableton checken of er geluid binnenkomt op je instrument track http://forum.cockos.com/showthread.php?t=84659

Ik weet niet zeker of het zo gaat werken ik heb geen fast track ultra...mijn interface NI komplete 6 heeft daar gewoon een knopje voor waarmee ik als ik zou willen direct monitoring kan inschakelen...maar waarschijnlijk moet je dus even die inputs muten om direct monitoring uit te schakelen
 
Bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad heel vreemd. Ik heb het een aantal vrienden van me laten horen (om er zeker van te zijn dat ik neit gek geworden ben) en zij komen er ook niet uit, het (ik noem het maar even het PC3 spoor) loopt echt voor op de rest van de sporen.


Ik zal vanavond jullie tips doornemen! Zou het ook nog kunnen dat het PC3 spoor gewoon goed is, daar dat de rest juist achter loopt?
 
Na uuuuren zoeken (Pffff wat zonde van de tijd) heb ik het gevonden: Dit nummer maak ik samen met iemand anders, en diegene heeft (uiteraard goed bedoeld) een effect over het master spoor gezet, maar op een een of andere manier was deze niet zichtbaar. Na heel veel gezocht te hebben heb ik 'm gevonden (ik weet niet hoe), eraf gehaald en alles loopt weer zoals het hoort. Thanks voor eht mee denken!


Gr
 
Back
Top