KingKorg ervaringen

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Ik heb de nodige filmpjes gezien van de Korg KingKorg en hoewel ik het ding spuuglelijk vind om te zien, vind ik hem wel super klinken.
Ik overweeg mijn Radias weg te doen en er een KingKorg voor in de plaats te nemen. Ik weet alleen niet in hoeverre ik dan dingen ga missen.
In hoeverre vullen de Radias en de KingKorg elkaar aan en in hoeverre zit er juist overlap in?

Een van de features die ik wel gaaf vind is dat de KingKorg ook CV/Gate out heeft.
Aangezien ik een flinke modular heb staan, is dat wel gaaf.
Ik heb daarover nog wel wat vragen en hopelijk weet iemand het antwoord:

1) Suurt de arpegiator van KingKorg zowel midi als CV/gate uit? Lijkt me wel gaaf om de arpegiator los te laten op mijn modular namelijk.

2) Kan ik een extern apparaat via de midi in aansluiten en dit externe apparaat vervolgens via de CV/gate van de KingKorg naar buiten sturen. Ik zou dan op die manier makkelijker mijn Electribe ESX1 bijvoorbeeld kunnen aansluiten op de KingKorg en de gate via de KingKorg naar mijn modular kunnen sturen om op die manier via een rare omweg de boel te syncen.

3) Voor de Radias/Microkorg/R3 was het mogelijk via een tooltje patches te converteren zodat ze onderling uitwisselbaar waren. Is er ook zoiets voor de KingKorg.
Als ik mijn Radias weg zou doen (en daar twijfel ik nog heel erg over), zou ik een aantal sounds toch wel erg gaan missen namelijk.

Wie heeft er een KingKorg? Ik ben heel benieuwd naar de positieve en negatieve ervaringen.
Jammer dat die KingKorg geen aftertouch keyboard heft, maar dat is verder wel op te lossen met een extern keyboard. Ik neem tenminste aan dat hij wel via midi reageert op aftertouch.
 
Had quifster niet een KK of vergis ik me?

Klopt, en ook een radias dus kan de vragen wel beantwoorden. Ik zal dat binnenkort even doen zodra ik iets meer tijd heb.
 
Geweldig! Alvast bedankt. Ben heel benieuwd...
 
Inmiddels in de winkel even op de kingkorg gespeeld. Helaas niet veel tijd o mer uitgebreid naar te kijken. Eerste indruk is dat hij geweldig klinkt, maar niet noemenswaardig anders dan de radias.
Arpegiator is geinig, maar zo op het eerste gezicht mis ik een dedicated knop voor tempo en patroon.
ik had zoals gezegd niet veel tijd, dus misschien niet goed genoeg gekeken.

Binnenkort beide synths eens uitgebreid uittesten.

Ben nog wel heel benieuwd naar de ervaringen van quifster.
 
Sorry, heeft even geduurd, maar hier mijn reply voor zover ik de antwoorden weet.
Ik heb de nodige filmpjes gezien van de Korg KingKorg en hoewel ik het ding spuuglelijk vind om te zien, vind ik hem wel super klinken.
Ik overweeg mijn Radias weg te doen en er een KingKorg voor in de plaats te nemen. Ik weet alleen niet in hoeverre ik dan dingen ga missen.
In hoeverre vullen de Radias en de KingKorg elkaar aan en in hoeverre zit er juist overlap in?
Ik heb zowel een radias als een kingkorg en ik vind ze compleet niet te vergelijken, de radias heeft een hele andere opzet en klinkt ook heel anders (de radias is in het laag superieur aan de kingkorg naar mijn mening). Even plat gezegd, ik vind de radias meer een dance achtige electronische synth klank hebben en de king korg neigt wat meer naar de analoge sounds.


Een van de features die ik wel gaaf vind is dat de KingKorg ook CV/Gate out heeft.
Aangezien ik een flinke modular heb staan, is dat wel gaaf.
Ik heb daarover nog wel wat vragen en hopelijk weet iemand het antwoord:

1) Suurt de arpegiator van KingKorg zowel midi als CV/gate uit? Lijkt me wel gaaf om de arpegiator los te laten op mijn modular namelijk.

2) Kan ik een extern apparaat via de midi in aansluiten en dit externe apparaat vervolgens via de CV/gate van de KingKorg naar buiten sturen. Ik zou dan op die manier makkelijker mijn Electribe ESX1 bijvoorbeeld kunnen aansluiten op de KingKorg en de gate via de KingKorg naar mijn modular kunnen sturen om op die manier via een rare omweg de boel te syncen.
Ik heb zelf helaas geen modular om het uit te testen, maar je kunt het keyboard in 3 modes zetten, monotribe, ms20 of custom. Deze zet de output van je keyboard om naar CV signalen.

Ik verwacht niet dat dingen als arpeggiators of externe midi input werken op de CV, voor zover ik het kan zien is het puur de vertaling van een nootvalue vanuit het keyboard naar een cv signaal. Helaas kun je er verder online ook niets over vinden, dus veel zal het niet worden gebruikt.Er is 1 online demo te vinden waarin de cv live als demo gegeven wordt. (zie het filmpje op de pagina hier: http://www.sonicstate.com/news/2013/03/22/product-presentation-king-korg/


3) Voor de Radias/Microkorg/R3 was het mogelijk via een tooltje patches te converteren zodat ze onderling uitwisselbaar waren. Is er ook zoiets voor de KingKorg.
Als ik mijn Radias weg zou doen (en daar twijfel ik nog heel erg over), zou ik een aantal sounds toch wel erg gaan missen namelijk.
Dat kan helaas niet, de radias heeft een compleet andere setup dan de kingkorg. Persoonlijk vind ik ze elkaar aanvullen, ik zou zeker de radias niet zomaar wegdoen. Als je de radias wilt vervangen door een kingkorg dan is dat in feite de keus om de ene synth te vervangen door een totaal andere synth.


Wie heeft er een KingKorg? Ik ben heel benieuwd naar de positieve en negatieve ervaringen.
Jammer dat die KingKorg geen aftertouch keyboard heft, maar dat is verder wel op te lossen met een extern keyboard. Ik neem tenminste aan dat hij wel via midi reageert op aftertouch.

Als eerste de negatieve ervaringen:
- geen goede integratie met een daw, er zit alleen een standalone bank manager bij waarmee je sounds kan opslaan en laden via je computer. Wel heb je uiteraard de usb driver van korg die je kunt gebruiken, maar je zult zelf de integratie moeten schrijven (zoals external instruments of device maps in je daw).
- de vacuum tube vind ik een one trick pony, hij oversaturated je sound heel lekker overigens, maar het is aan of uit op je synth en staat compleet los van je gekozen preset.
- geen aftertouch

Positief
Elke sound (timbre) kan maximaal uit 3 oscs bestaan die je zelf kunt varieren
- je hebt analoge emulaties van de classics (sine, square, etc.)
- je hebt digitale variaties van de classics (sine, square, supersaw, etc)
- je hebt gesamplede oscs (piano, bells, strings, etc.)
Deze kun je naar vrijheid instellen in een program, waarbij je zowel layered als split, dus bijvoorbeeld een sound met arp op 1 osc kan, of een split met arp op de lead en de bassound los kan ok.

Filters modellen zijn onvoorstelbaar goed.
- er zijn 18 filters die gemodelleerd zijn naar de meeste grote namen uit de synth historie. Zo heb je de acid 303 filter, de moog ladder filter, de oberheim filter, en ga zo maar door. Deze klinken super goed en het verschil tussen de verschillende filters is enorm goed te noemen. Hier ligt denk ik ook de kracht van deze synth, de filter sectie op geen 1 van mijn andere synths komt ook maar in de buurt van de filters in de kingkorg.

Effecten zijn erg goed
- met name de distortion en saturation effecten zijn goed te noemen en geven je veel controle over de sound.

De modulation matrix is uitgebreid
- in de king korg heb je een optie genaamd virtual routing, hierin kun je de meeste parameters routen naar veel endpoints. Dit geeft veel modulation mogelijkheden.

Handson control is helemaal top
- daar waar de meeste uitgebreide synths nogal complex te programmeren zijn is dat op de kingkorg niet het geval, dit komt doordat alle normale design functies via knoppen te bereiken zijn. Daar waar je de diepte in wil volstaat het ingedrukt houden van de shift toets en vervolgens de knop aan te raken, je komt dan in het submenu met alle 'specifieke detail instellingen'

als voorbeeld hieronder heb ik een videootje geplaatst waarin je de kingkorg filters goed in actie kan horen, je moet even niet op de muziekstijl letten wat ongetwijfeld niet de smaak is van de meeste mensen hier, maar puur op de filter sound van de king korg, dit is een eigen preset die ik op de king korg gemaakt heb. Spring naar 3:22 om het king korg geluid plus de filters in actie te horen.
 
Wow. Bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Ik ben in de winkel even in een kwartiertje tijd (tijdens lunchpauze) door wat KingKorg presets gelopen en dat gaf duidelijk geen heel duidelijk beeld.
Van de week maar eens wat meer tijd nemen om hem uitgebreid te testen.

Inmiddels ook de NL4 gehoord. Die klinkt op een of andere manier veel krachtiger en minder gepolijst dan de Korg. Niet zo zeer mooier of slechter, maar anders. Ik weet nog niet welk van de twee ik mooier vind.

Ik zit niet zo zeer in de trance/dance achtige sounds. Veel liever luister ik naar die typische jaren '80 synthpod sounds. Pet Shop Boys, Talk Talk, Bronski Beat, Depeche mode, dat soort werk. Verder Jarre, Vangelis etc.
Ik denk dat beide synths daar uitermate geschikt voor zijn. Moeilijke keus. De NL4 vind ik mischien net wat te duur voor wat hij biedt.
 
Ik kwam de KingKorg eerder deze week, op zoek naar iets anders, toevallig online tegen bij een NL winkel voor € 899. Nieuw in doos en uit voorraad leverbaar. (PM maar even wanneer je wilt weten waar dat was.)
 
Wow. Bedankt voor de uitgebreide antwoorden. Ik ben in de winkel even in een kwartiertje tijd (tijdens lunchpauze) door wat KingKorg presets gelopen en dat gaf duidelijk geen heel duidelijk beeld.
Van de week maar eens wat meer tijd nemen om hem uitgebreid te testen.

Inmiddels ook de NL4 gehoord. Die klinkt op een of andere manier veel krachtiger en minder gepolijst dan de Korg. Niet zo zeer mooier of slechter, maar anders. Ik weet nog niet welk van de twee ik mooier vind.

Ik zit niet zo zeer in de trance/dance achtige sounds. Veel liever luister ik naar die typische jaren '80 synthpod sounds. Pet Shop Boys, Talk Talk, Bronski Beat, Depeche mode, dat soort werk. Verder Jarre, Vangelis etc.
Ik denk dat beide synths daar uitermate geschikt voor zijn. Moeilijke keus. De NL4 vind ik mischien net wat te duur voor wat hij biedt.

persoonlijk denk ik dat de presets van de kingkorg te veel gericht zijn op de moderne sounds, terwijl de kracht meer bij de jaren 80 sounds ligt, alleen zul je die zelf moeten programmeren dan.

Ik heb ook een NL4 dus kan wel vergelijken met de kingkorg. Laat ik beginnen met het feit dat de kingkorg echt veel meer soundmogelijkheden heeft dan een NL4. Daar zijn allerlei redenen voor maar de belangrijkste is dat de kingkorg 1 osc meer heeft en vooral veel meer osc types. Daarnaast maakt de effect en vooral filter sectie (die 18 filters bevat) het grote verschil.

Toch heeft de NL4 soundwise mijn voorkeur, dat heeft 1 grote reden, de NL4 kun je in elke track gooien en hij voegt direct iets toe en valt erg goed in de mix, of te wel, hij heeft een mega eigen soundkarakter. De kingkorg klinkt ook goed natuurlijk, maar die valt gewoon wat meer weg in de mix, dat zal je bij een NL4 niet overkomen, die blijft als een paal overeind staan in de track.

Wat wel een nadeel is van de NL4 is dat veel van de sounds die je maakt op elkaar lijken, dat komt doordat het best een beperkte synth is op met name het modulation vlak als je deze vergelijkt met synths als de kingkorg. Ook is de NL4 wel wat duur, alhoewel die kingkorg ook aan de hoge kant is.

Op basis van je uitspraak van de jaren 80 en genoemde voorbeelden vind ik dat een kingkorg meer aan jouw wensen voldoet, maar als je het budget voor een NL4 hebt zou ik deze serieus overwegen en gaan uitproberen.

Laten we het zo zeggen, als ik maar 1 van de 2 synths zou mogen houden dan zou ik zelf de NL4 houden puur om het feit dat die sound staat als een huis in mijn tracks, gelukkig hoef ik niet te kiezen

in de nl4 thread hier op het forum staan de nodige voorbeelden, 1 van de demootjes die ik gepost heb kun je hier vinden: https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1703383&postcount=23
 
voor jaren 80 sounds zou ik ook eens kijken naar

Creamware NOAH
Plugiator

Moet het wel op je PC kunnen draaien drivertechnisch zeg maar en of je op een scherm editen een probleem vindt

in bovenstaande synths zitten toch behoorlijk wat klassiekers, oddyssey, minimoog en prophet 5

Als je geen afkeer hebt van romplers, Roland integra7, daarin zitten alle Roland synthpatches van de laatste 20 jaar en dat zijn echt veel geluiden die in heel veel tracks zijn gebruikt. Van manchester rave breakbeat tot ...mja noem het maar op.
 
Ik weet dat de Kingkorg zelf geen aftertouch heeft, maar reageert hij wel via midi op aftertouch?
 
ik vond het geluid van de king korg tja *week*
de radias is vetter/directer.
en de realtime bediening, vooral die virtual patches, nogal omslachtig.
 
Dat gaat al meer richting een reële prijs voor deze synth. Ik vond hem zwaar tegenvallen in vergelijking met een NL4 toen ik er in een muziekzaak op speelde. Hij kan leuk klinken maar voor het zelfde geld koop je een Nord Rack 2x en een vet Strymon pedaal ofzo
 
Back
Top