Cubase project 48khz naar 44.1 khz

steve r

Stamgast
Lid sinds
1 augustus 2005
Berichten
260
Het probleem: Ik heb een externe geluidskaart (Edirol UA-2EX) welke op 44.1kHz stond, en het desbetreffende project in Cubase op 48kHz. Daar is het mis gegaan. Op deze manier heb ik vrijwel een heel nummer geproduceerd wat voor mij goed klonk. Echter, als ik het ga exporteren naar .WAV (of welke andere vorm dan ook) klinkt de export hoger gepitched en lijkt een tikje sneller af te spelen. Achteraf verklaart het ook waarom ik geen gitaar bij het nummer kon spelen, omdat het hele nummer eigenlijk uit toon gemaakt is door deze verkeerde settings. Echter, zo heb ik het gemaakt, en zo wil ik het ook houden :-)
Ik heb voor mijn gevoel alles al geprobeerd:
- Op alle mogelijke manieren in Cubase het nummer geëxporteerd.
- Met softwareprogramma's de geëxporteerde bestanden van 44.1kHz naar 48kHz (en andersom) omgezet in de hoop dat het beter zou worden.
- Nieuw project aangemaakt met goede settings, alles overgezet (Echter, dan gaan de midi tracks vreemd doen, spontane volume verschillen welke niet zo aangegeven staan, of specifieke noten die op specifieke punten blijven doorspelen terwijl dat niet in de midi track staat, en de muziek klinkt overall doffer).

Valt dit op te lossen dat de sound het zelfde blijft of als je het omzet naar 44.1 ?
 
Euhm, de audio opnemen die door je geluidkaart speelt met een programma als Total Recorder of Audio Hijack??
 
Je hebt de bestanden dus op 44.1 opgenomen maar Je DAW denkt dat de files 48 zijn. Ehmmm, een nieuw project aanmaken maar de files niet importeren of exporteren met sample rate conversie aan? De files misschien uit je audio folder trekken ofzo?
 
externe recorder gebruiken....
 
precies gewoon een samplerate conversie tooltje gebruiken.
 
tja, Resamplen maar da's altijd met artifacts,,. ofwel is de pitch anders, ofwel de lengte..
Best gewoon leren uit deze, en default instellen voor de volgende track,,
Ik bouw steeds verder met m'n cubase projects,,, Altijd van scratch beginnen is.. tja.. te dom voor.. :dj::dj:
 
huh? met Wavelab8 helemaal geen artifacts door SRC hoor. weet niet wat jij gebruikt, maar misschien eens wat anders proberen?
 
met Wavelab8 helemaal geen artifacts door SRC hoor. weet niet wat jij gebruikt, maar misschien eens wat anders proberen?
Ja okey okey Raphie,,, maar die 'SRC' is dat niet Sample Rate Conversion ??
 
Je kan okk het originele project openen , en dan de tracks los mixdownen op 44.1
En dan in een nieuw project slepen (ook op 44.1)
 
Ja okey Raphie, nu ben ik mee denk 'k,, ik dacht eerst dat 'SRC' een soort van Algoritme was van wavelab8 8o)
Tja, Ik heb geen wavelab8,, 't zal mss wel beter berekend worden nu.. :) :)
 
Echter, als ik het ga exporteren naar .WAV (of welke andere vorm dan ook) klinkt de export hoger gepitched en lijkt een tikje sneller af te spelen.

Waarschijnlijk omdat de export is gemaakt als 48 khz file.
Verander de samplerate van je geexporteerde 48 khz song wavefile zonder samplerate conversie naar 44.1 khz, dan speelt ie weer ietsje langzamer af en dus met een iets lagere pitch.

Dit kan oa prima met gratis wavosaur (windows) http://www.wavosaur.com/
process >resample >

attachment.php


Daarna opslaan, dat zal ie dan doen als 44.1 khz file.

EDIT: ik zou eerst in Cubase even je export instellingen checken, ik ben geen cubase god meer maar het lijkt mij dat je daar de boel op 44.1 kan zetten en je in 1 keer van het gezeik af bent: File > Export > Audio mixdown >

attachment.php
 

Attachments

  • 48441.png
    48441.png
    6,9 KB · Bekeken: 90
  • 16441.png
    16441.png
    7,1 KB · Bekeken: 93
Laatst gewijzigd:
Lager pitch wil ik juist niet.

Stel dat ik het wil opnemen met externe recorder zoals audacity.

Windows etc neemt hij alles op maar cubase ziet hij niet.
Zijn dit speciale instellingen ?

Gr
 
Op deze manier heb ik vrijwel een heel nummer geproduceerd wat voor mij goed klonk. Echter, als ik het ga exporteren naar .WAV (of welke andere vorm dan ook) klinkt de export hoger gepitched en lijkt een tikje sneller af te spelen. Achteraf verklaart het ook waarom ik geen gitaar bij het nummer kon spelen, omdat het hele nummer eigenlijk uit toon gemaakt is door deze verkeerde settings. Echter, zo heb ik het gemaakt, en zo wil ik het ook houden :-)

dus even op en rijtje.
- je maakt een numer wat voor jou goed klonk
- echter klinkt het hoger en anders als je het exporteert, dus vind je het slechter klinken en wil je dat oplossen ?
- Maar je wilt niks veranderen ?

Dan samplerate veranderen incl. converteren (dus dat hokje uitvinken in het wavosaur voorbeeld).
 
Hij bedoelt dat ie dan weer normaal speelt.
Als je de stappen van Niel volgt zou het moeten lukken zonder dat je verschil hoort.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top