Roland XV-5080, juiste keus?

CreOn

Alles naar de knoppen....
Lid sinds
6 februari 2002
Berichten
1.150
Locatie
Terneuzen
Nadat ik zo'n jaar of 8 geleden alle synths verkocht heb om een oldtimer aan te schaffen wil ik nu de draad weer oppakken. Ik wil het zeer miniem aanpakken. Een wat oudere laptop met Cakewalk Pro audio 8.0 en USB midi interface heb ik al. Het enige wat nog rest is een synth.
Mijn oog is gevallen op de XV-5080 van Roland. Dit omdat het een redelijk uitgebreid apparaat met sample mogelijkheden en waar ik eventueel later nog wat aan smaak toe kan voegen in de vorm van een expansion-board. Belangrijk is wel dat ik er mooie dreamscapes mee kan maken. Graag hoor ik van jullie pro's of dit inderdaad een goede keus is. Andere tips zijn uiteraard ook welkom.
Houdt wel in gedachten dat het louter en alleen te doen is om wat met muziek en synths bezig te zijn, just for fun. Zoals ik zei, heel miniem. Het budget is 400 euro (ik heb de oldtimer nog steeds weet je ;) ).
Ook houdt ik me aanbevolen voor een synth met lekker wat draaiknoppen die ook redelijk wat kan.
Ik begrijp wel dat met dit budget de mogelijkheden drastisch slinken.
 
Samplen kan je denk ik beter op je PC doen.. ff Battery of kontakt installeren en gaan. OP zo'n roland bak is dat allemaal veel te omslachtig.

Verder ligt het er aan wat je voor muziek wilt maken. Als je van knoppen draaien houdt dan zit je met de XV op het verkeerde spoor. Hij blinkt ook bepaald niet uit in analoge klanken. Wat dat betreft kan je dan beter kijken naar een goede plugin zoals omnisphere.. die kan zowel analoog als de digitale kant op (maar heeft geen goede piano). Omniphere is ook DE synth voor dreamscapes trouwens.

Maar als je daarentegen een hele berg realistisch achtige geluiden nodig hebt (toeters, strings, pianootjes en zo) dan kom je er een heel eind mee. Drums zou ik niet gebruiken uit een rompler.. klinkt altijd als een jaren 90 infomercial op de 1 of andere manier.

Wil je de analoog achtige kant op dan is een system 1 misschien iets voor je.. je hebt dan 4 voices poly, een heleboel knoppen (meer dan 70) en het is een lekker inspirerend bakje. Tweedehands is er ook van alles verkrijgbaar.. misschien een Nord Rack 2 of zo, die kan je tegenwoordig voor een appel en een ei krijgen en zijn onverwoestbaar, terwijl ze ook erg leuk klinken (maar is voor dreamscapes niet keuze nr 1).
 
Laat me zeggen de 5080 voor mij persoonlijk een pak beter is dan de omnisphere, en dit produkt bestaat al een paar jaar en je begint het te horen dat er nauwelijks veranderingen zijn aangebracht.Verbeteringen?Nee,updates?Nauwelijks.
Een paar jaar geleden hadden ze min of meer de macht in handen.Maar de dag van vandaag zie je gewoon dat er niets wordt veranderd of verbeterd aan hun produkten echt een uitstervend ras aan het worden.
Een site dat echt teert op het verleden en niks nieuws brengt?Spectrasonics .Bestaan die nog wel?
 
Tja.. de 5080 komen ook niet echt veel updates voor toch? En wanneer is daar de laatste expansie voor uitgekomen?

Spectrasonics is altijd een tijd stil rond hun producten, en dan komen ze ineens weer met iets geweldigs.
 
Een XV-5080 is tegenwoordig nog steeds een van de beste modules die je kunt kopen. Deze heeft een zeer groot aantal gevarieerde geluiden aan boord en is ook nog eens uitbreidbaar met alle soorten geluiden in de vorm van SRX en SR-JV80 expansions. Kijk dan vooral eens naar de Special FX Collection expansion van Spectrasonics.

Je kunt ook gaan voor een XV-5050. Dit is eigenlijk een XV-5080 met nog een hoop extra presets in een 1U rack behuizing. Het kleinere LCD maakt het editen van sounds wel wat lastiger en er kunnen alleen twee SRX expansions in (géén SR-JV80 expasions).
 
Oja, bij de XV-5050 alsook de XV-3080 en de XV-2020 vervalt de mogelijkheid tot sampling. Alhoewel je dat tegenwoordig misschien beter met de pc kunt doen.
 
Volgens mij is de Fantom XR de nieuwste rack synth uit de JV/JD/XV reeks. Er staat hier een voor 400 euro te koop. Heeft ook een sampling optie. Is wel 1U dus minder hands on dan een 5080. Voor beiden zou ik echter sowieso een computereditor gebruiken, dan haal er er veel meer uit zonder een hernia op te lopen.
 
Wellicht is de Fantom XR ook een mogelijkheid. Zeker als je ook met samples wilt gaan stoeien. Ik heb zelf geen ervaring met deze synth, maar vast wel mensen hier. Voor 400 is er wel eentje te koop, bv hier.

Je kunt overigens wellicht ook aan een JV1080 denken en B.v. Een novation KS rack er bij voor het aan de knoppen draaien. Beide zou je moeten kopen voor €400
 
Volgens mij is de Fantom XR de nieuwste rack synth uit de JV/JD/XV reeks. Er staat hier een voor 400 euro te koop. Heeft ook een sampling optie. Is wel 1U dus minder hands on dan een 5080. Voor beiden zou ik echter sowieso een computereditor gebruiken, dan haal er er veel meer uit zonder een hernia op te lopen.

Je was mij net voor :)
 
Bedankt voor de reactie's mannen.
Ik heb het roer omgegooid. Omdat ik vroeger de JD-990 gehad heb (2 zelfs) met het vintage expansieboard, en dus module's gewend ben, dacht ik de dat de XV een logische keus zou zijn.
Waarschijnlijk zou dat ook wel zo geweest zijn. Echter, aan knopjes draaien is erg leuk. Ook een sound from scratch opbouwen is, voor mijn gevoel, leuker dan kant en klare ROM's te bewerken.
Nu stond er toevallig een Roland SH-01 Gaia op MP.
Deze was van Oktober 2013 en ging van de hand voor 400 euro.
Deze heb ik dus nu aangeschaft. Erg multi-timbraal is ie niet, maar misschien dat de partijen stuk voor stuk in te spelen zijn in een multi-track recorder. Hier moet ik me eens in verdiepen want daar heb ik totaal geen verstand van. Zoals ik aangaf is het gewoon om een beetje te kunnen jammen en aan knopjes te draaien. Hopelijk is het een goede keus geweest, heb in ieder geval zin om weer eens wat geluidjes te maken.
 
De Roland GAIA is zeker geen slechte keuze.

De Roland JV/XV modules hebben natuurlijk een erg breed geluidenpalet. Piano's, gitaren, strijkers, blazers,...

De GAIA is echt gericht op het traditionele synthesizerwerk gebaseerd op subtractieve synthese.
Knoppen draaien is een must op de GAIA en vooral ... erg aanstekelijk en heel makkelijk in gebruik.
Zelfs zonder handleiding kan zowat iedereen leuke geluiden samenstellen. Ook het gebruik van de diverse effecten is erg makkelijk.

Er zitten ook GM (GS) geluiden in maar daarvoor zullen de meesten de GAIA niet aanschaffen.
(enkel te gebruiken via MIDI, niet vanop de GAIA zelf)

Uiteindelijk toch weggedaan. Ik stoorde me toch aan het klavier dat ik te klein vond en de aanslag veel te licht. Maar wat de geluiden zelf betreft. Een puike synth hoor.

Er bestaat ook een editor (niet gratis) maar die heb ik nooit gemist hoor. Alles is duidelijk opgebouwd op het bedieningspaneel. Het in- en uitschakelen van de 3 Synths is erg handig. Jammer dat deze niet multitimbraal is.

En mocht je niet direct inspiratie hebben om geluiden samen te stellen dan moet je maar eens een bezoekje brengen aan http://axial.roland.com/category/gaia/
En download dan ook de Exploring Sounds PDF (bijna 200 pagina's)
 
Samplen kun je beter idd met de computer doen. Ik vind de XV5080/3080 een goede keus voor het maken van dreamscapes. Als je er de tijd voor neemt kun je er hele mooie sounds mee maken. De waveforms zijn van goede kwaliteit. De converters zijn top en alle golfvormen van de JD800/990 zitten er ook in.

Beter is nog de toetsenversie van de XV5080 te nemen, dat is de FA76. Kan niet samplen maar door het grote scherm is editten vrij gemakkelijk.

Omnisphere is ook een keuze. Persoonlijk vind ik het niet zo bijzonder.
 
Bedankt voor de links @Hover.
Samplen zou een leuke bijkomstigheid geweest zijn, dit is echter niet eerste prio.
Voornaamste reden is het opbouwen van geluid, kennis opdoen hoe je hierin te werk gaat.
En dan met mooie geluiden wat leuks inspelen. Ook ben ik gek op arpeggiators. Dat zou een gemis zijn bij de module's. Heb echter nog wel leuke proggie's zoals van Technotoys om daarin te voldoen.
Toen ik de JD-990 en ook de JD-800 nog had bleef ik te gauw hangen in presets, of een kleine variatie daarop.
Dat ligt niet aan de machines, eerder aan mijn luiheid en gemakzucht :gaap:
Hopelijk komt de Gaia morgen binnen en kan ik hem eens aan de tand voelen.
Heb wel een leuke tutorial gevonden om de "Laserharp" sound te maken.
Zie hier
Misschien niet precies de Elka Synthex, maar komt toch aardig in de buurt.
Thanks voor de tip wat de FA76 aangaat. Had ik dat eerder geweten, had ik het zeker in overweging genomen. :biertje:
 
Laatst gewijzigd:
Voor wat betreft samplen zou de XV-5080 ook geen uitkomst geboden hebben, met die module kun je helemaal niet zelf samplen, alleen samples afspelen ;)
 
Nou. Ik heb de Gaia nu een paar dagen binnen en hij bevalt goed. Het is erg leuk om aan knopjes te draaien en op die manier geluiden te bewerken. Stukken directer dan dat je eerst menu's moet doorlopen zoals bij de modules nogal het geval is. De opzet is vrij eenvoudig te begrijpen al zit er nog redelijk wat achter de "shift" knop verborgen. Het syncen met Cakewalk was even zoekwerk maar uiteindelijk bleek google weer een my friend te zijn. De handleiding is nogal beknopt in zulk soort zaken. Het LCD scherm heb ik echter nog niet gemist. De toetsen zijn inderdaad vrij licht qua aanslag. Hinderlijk vindt ik het niet, maar wat meer weerstand zou beter zijn. Laat ik eerst maar aan een fatsoenlijke vingerzetting werken :bekdicht:
De grootste uitdaging voor mij is nu om een sound dat ik in m'n hoofd heb uit het apparaat proberen te persen. Dat zal misschien niet altijd lukken maar het is een uitdaging en dat maakt het leuk. Nog een vraag aan jullie. Kan iemand me op weg helpen waar ik naar moet zoeken om geluiden op te nemen. Ik wil dit niet op het laptopje doen, dat kan ie niet aan.
Er is vast een soort (budget) mixertje te vinden met ingebouwde harddisk waar ik track voor track op kan nemen tot ik een compleet nummer. Iets met 4 of 8 sporen vind ik al voldoende.
Tips welkom.
Thanks. :doei:
 
Er is vast een soort (budget) mixertje te vinden met ingebouwde harddisk waar ik track voor track op kan nemen tot ik een compleet nummer. Iets met 4 of 8 sporen vind ik al voldoende.
Tips welkom.
Thanks. :doei:

Handige recorders/mixers zijn bijvoorbeeld de Zoom recorders:

Zoom R8
Zoom R16

Nieuw, een paar honderd euro, tweedehands wellicht nog goedkoper.

Of wat ouder zoals een Roland VS recorder of een Yamaha AW

Zeker tweedehands kan je voor niet veel geld een leuke recorder aanschaffen. De Zoom's zijn best recent en hebben o.a. USB aan board zodat je makkelijk opnames met de computer kan uitwisselen. En je hebt niet eens een apart adapter nodig. Gewoon power via de USB-kabel.

Zelf ben ik uiterst tevreden over mijn Zoom H4n maar die gebruik ik vooral om snel wat ideeën op te nemen alsook op locaties. De R8/R16 zijn wellicht beter geschikt voor jouw doeleinden maar het kan ook met zo'n pocket recorder.
 
Er is vast een soort (budget) mixertje te vinden met ingebouwde harddisk waar ik track voor track op kan nemen tot ik een compleet nummer. Iets met 4 of 8 sporen vind ik al voldoende.

Het zijn geen mixers maar multitrack recorders:

  • Boss BR-80
  • Boss BR-800
  • Korg SR1
De Gaia heeft trouwens ook een ingebouwde loop recorder van acht maten.
 
Ok, die term had ik inderdaad al eens eerder voorbij zien komen. Ben er te lang uit geweest, das wel duidelijk. Bedankt voor de tip.
Klopt dat de Gaia een Phrase recorder heeft, daarom zoek ik ook iets met niet al te veel sporen.
Betekend zo'n multitrack recorder dat ik steeds moet ompluggen om een volgende track op te nemen, of kan ik elk spoor toewijzen aan dezelfde ingangsbron? En hebben deze recorders ook een sync functie?
Bedankt weer.

Edit: Zie dat genoemde recorders maar beperkt zijn qua ingangsbronnen, ompluggen zal dus niet gauw aan de orde zijn.
 
Als je enkel de Gaia gaat gebruiken als geluidsbron dan hoef je inderdaad niet de hele tijd om te pluggen. De Korg SR1 heeft bijvoorbeeld een ongelimiteerd aantal sporen. Opnemen doe je door op de recordknop te drukken. Wil je weer een extra spoor dan ga je terug naar de plek waar je wilt beginnen met opnemen en druk je nogmaals op record. Zo simpel is het. Alle takes worden als apart spoor opgenomen en zijn ook apart importeerbaar naar bijvoorbeeld een DAW zodat je daar nog verder kunt stoeien met de WAV-bestanden.
 
Back
Top