Defect Suzuki digitale piano, één toon hapert

Dorus

Nieuwkomer
Lid sinds
16 juli 2011
Berichten
8
Na het herstellen van klevende toetsen (lopen nu alle perfect), blijkt één toets geen normaal geluid te geven. Wel (soms) na driftige aanslag, maar dan nog lager voilume dan overige tonen. De printplaat moest gede- en weer gemonteerd en heeft geen zichtbaar gebrek op de betreffende toon. De dome op de plaat die bij indrukkken het functioneren opwekt, ziet er normaal uit.
Hoe is dit op te lossen?
 
Beste digitale pianokenners,
Mijn vraag van gisteren kan vervallen. Ik hoorde n.l. dat iemand het rubber lint op zijn printplaaat, waarin de toetsen vallen met alcohol had schoongemaakt.
Mijn Suzuki heeft printplaten met flexibele tuitjes, die door de toetsen worden samengedrukt. Op het oog schoon, maar toch de betreffende tuit een kwastje alcohol gegeven. En ja, na een paar minuten de toets op en neer laten gaan, is het probleem verdwenen.
Dank aan het forum waar ik een plaats vond voor mijn hulpvraag.
 
Na mijn bericht dat het probleem opgelost was, is kort daarna het euvel teruggekomen. Nog erger dan daarvoor. Het gaat om de tweede toets op de tweede (van twee) printplaat. Bij de touch-versie soft/normaal/hard ging het van kwaad naar erger, geeft helemaal geen toon meer, terwijl de touch Fixed (dus zonder aanslaggevoeligheid) nog wel toon liet horen. Maar dat laatste is nu ook voorbij. Bij uitzondering komt er na zeer kordate aanslag nog wel eens geluid,
De flexibele dome die de aanslaggevoeligheid regelt is dus buiten werking.
Weet iemand hoe dat is op te lossen?
 
Het blijkt dat de aanslag gevoeligheid wordt geregeld door een aantal contactpuntjes op de printplaat onder de flexibele tuit op de strip. Ik heb grafietpoeder verstoven onder die strip. Moest dat wel herhalen voor dat ik 100% resultaat kreeg. Daarmee is, hoop ik, voorgoed dit proibleem opgelost.
 
Back
Top