Elektrische shok op 19 inch kast

Groene ridder

Ouwe rot
Lid sinds
13 juli 2006
Berichten
1.099
Locatie
België
Hallo,

Ik heb iets vreemd meegemaakt.
Ik heb twee metalen 19 inch racks met verschillende synths en rack mixer ingebouwd.

Voor onderhoud heb ik een tijdje alles afgesloten en nu terug aangesloten.
Tijdens het aansluiten voelde ik bij het aanraken van één van de racks een paar keer een soort elektrische shock.

Er waren slechts 3 apparaten met het net verbonden:
- Jomox Mbase 01 (werkt met adapter en toestel stond uit)
- Roland digitale mixer (stond aan)
- Behringer eurorack mixer (stond uit)

Ik heb een vermoeden dat het aan de Behringer ligt, deze is grotendeels van metaal maar ben niet zeker.

Ik heb ooit ook zo’n shokje gevoeld op de handvaten van de V-synth XT.

Heeft iemand hier ervaringen mee?
Wat kan ik nu best doen?
 
Dat is mogelijk. Een tijd geleden heeft een schilder een contactdoos (met aarding) uitgebreid met een tweede contactdoos waarop ik alles heb aangesloten. Misschien is hij de aarding van de tweede vergeten aan te sluiten.

Van het behangwerk dat hij deed was ik ook al niet tevreden.

Ik zal de eerste contactdoos proberen. Dat is mijn enige keuze.
Maar eigenlijk zou dit met goedwerkende toestellen toch niet mogen. Of wel?

Maar hoe kan ik nu testen of er zeker geen elektriciteit op de kast of toestellen staat?
Met een multimeter?
 
ja, er tegen aan plassen doet ook zo zeer.
Waarom check je eerst dat stopcontact niet? Laat vervolgens die schilderende electricien de boel alsnog voor niets in orde maken en dan zul je zien dat het over is.
Heb je geen brom in je audiosignalen? Anders is er een aardlus, Succes en sterkte met Leonardo da Vinci
 
Ik had hetzelfde met mijn vorig huis.
Dat waren oude en niet geaarde stroomkringen.
Toen had ik ook een kleine spanning op mijn rack staan. In mijn nieuwe appartement heb ik geen problemen, aangezien hier een correcte aarding is op aangesloten.

Het is in theorie niet aan te raden.... Al leef ik nog steeds.
Misschien daarom dat mijn muziek zo electronisch klinkt !

Vraag absoluut feedback aan je mannetje, of er wel degelijk een aarding is aangesloten.

Je kan het ook zelf meten met een multimeter.

Dat is een geel/groen draadje dat moet aangesloten zijn aan je stopcontact.
Maar je kunt het ook uitmeten. Tussen de fase en de nulleider gemeten ten opzichte van je aarding moet je 1 maal 230 V hebben en 1 maal 0 V. Indien uw voltmeter rare waarden aangeeft, mag je er zeker van zijn dat deze aarding niet is aangesloten.
In uw oude stopcontacten zal idd zeker en vast geen aarding aanwezig zijn.

Het gevaar? Indien je er een toestel opplaatst waarbij een isolatiefout kan optreden (bvb ijzeren oven, koelkast, frigo, wasmachine,...) zal de aarding die isolatiefout wegvoeren naar de aarde. Indien er geen aarding aanwezig is, zal jij deze isolatiefout over je lichaam voelen indien je het toestel aanraakt omdat jij dan zorgt voor de verbinding met de aarde.

( via een ander forum gekopieerd ), bron : http://bouwinfo.be/forum/threads/120249-hoe-weet-je-of-een-syopcontact-geaard-is )
 
isset niet gewoon statische elektriciteit?

sinds ik tapijt heb in de studio heb ik daar ook wel eens last van
 
Ik heb special geselecteerd op anti-statisch tapijt tien ik de vloerbedekking van mijn "studio" heb vervangen
 
Crocks en een wollen trui is ook feest.

Maar ik denk dat dat het niet is. Ik denk ook dat jij de aarde wordt van je gear zodra je je rack aanraakt.
Gloeilamp ertussen. Wij hadden ooit 100V op een rack staan door losliggende aarde. Daar kwam je iedere keer weer achter als je op het rack ging hangen en ook op de kachel :)
 
Een elektricien heeft de aarding en alles getest en die is ok.
Wat ik niet gezien had is dat de betreffende toestellen waren aangesloten op een niet-geaarde contactdoos achter een kast.
Stekker in de geaarde contactdoos gestoken en probleem opgelost.

@ spriet2000: Ik heb er geen superpowers aan overgehouden.
 
Back
Top