Monitor ruis bij aanzetten extern scherm

RicoG

Nieuwkomer
Lid sinds
26 april 2014
Berichten
9
Hallo,

Als eerste zal ik mijn even voorstellen aangezien ik hier nieuw ben,
Rico 21 jaar nu een dik jaar intensief bezig met de muziek en het verzamelen van apparatuur.

Nu ik mijn setup een beetje verplaatst heb, keyboard ergens anders en de monitors op stands heb ik ineens een flinke white noise uit de monitors(equator d5) als ik mijn extern acer lcd scherm aanzet (hdmi). Dit scherm stoorde al langer op het signaal van de tv maar dat heeft me nooit zo veel uit gemaakt aangezien ik hier niks over kon vinden en ze bij de provider (kpn digitenne) ook nog nooit van gehoord hadden. Maar dit is dus wel een probleem, de volgende dingen ben ik al na gegaan;

Kabels liggen niet over elkaar
De stekkerdoos is geaard maar het stopcontact waar die inzit niet (oud huis nergens aarde maar het heeft het toch een jaar goed gedaan dus dat lijkt me vreemd)
Usb interface lexicon alpha is dan wel goedkoop maar er komt geen ruis uit de koptelefoon.
Monitors weer van de stands af gehaald geen resultaat.
Macbook pro is niet aangesloten op de lader.
Ik weet niet meer of ik een driver voor de lexicon heb moeten installeren (handmatig) en of dat opnieuw kan.

Na dit allemaal intensief getest te hebben is de ruis alleen maar meer geworden ook zonder scherm..is het dat toch de interface? Ik heb geen reserve apparatuur om te testen.

Ik ga ze vandaag eens in een ander huis proberen maar ik ben een beetje ten einde raad;{

Alvast bedankt!
 
bedankt voor je reactie maar dit heeft geen effect op de ruis, wel handig om te weten trouwens!
 
Hm, stevig partijtje straling geeft dat beeldscherm dan.. Lijkt me niet gezond ;)

Heb je al geprobeerd of de monitoren ook ruisen als de pc uit is.. Dan weet je in ieder geval of het de interface is of niet. Of alles aan, maar de monitors niet aansluiten op de interface.

(En een geaarde stekkerdoos heeft natuurlijk alleen zin als het stopcontact geaard is maar dat snapte je waarschijnlijk wel)
 
Te proberen is om alles dat licht geeft te scheiden van geluid. Dus beeldscherm, laptop en andere lichtbronnen op een andere groep dan je monitors. Dat kan het oplossen, maar ook mogelijk is dat er een licht/stroomkabel te dicht langs een audiokabel ligt. Overelkaar heen is uit den boze maar naast elkaar liggend kan ook ruis veroorzaken.
Hoe hard is de ruis eigenlijk? Bromt t ook?
 
Ik heb de LExicon Alpha nog nooit ruisloos op mijn Mac aangesloten gekregen, als je googled op dit onderwerp zal je zien dat er meer gebruikers zijn die tegen dit probleem aanlopen. Je kan het probleem verhelpen door de Alpha aan een externe "powered"USB-hub te hangen.
 
Check ook even of de kabel van je monitor over de kabels van je monitors/ rest van je setup loopt. Dat kan ook storen.
 
Bedankt voor alle reacties,

Ik heb alles geprobeerd wat jullie voorstellen maar het helpt niets.

@ relexted de monitors ruisen van zichzelf al een beetje als ze alleen aan de stroom hangen(niet echt te horen als ik gewoon achter de computer zit) maar met dat scherm wordt het een stuk harder en bromt het idd ook.

@RSB als ik hem alleen aan de lexicon/macbook is het niet harder dan een losse monitor aan het net
 
Maar, je zegt in je startverhaal al dat het die Acer monitor is. Ik zou zeggen, weg ermee dan!
 
Ik begin ook sterk te vermoeden dat dat het probleem is, maar zijn het zo'n slechte schermen dan? En hoe weet ik dan dat mijn volgende aankoop dat niet heeft.
 
Ik begin ook sterk te vermoeden dat dat het probleem is, maar zijn het zo'n slechte schermen dan? En hoe weet ik dan dat mijn volgende aankoop dat niet heeft.

Moeilijk van te voren te garanderen inderdaad. Maar over hoeveel ruis heb je het ongeveer, is het ondraaglijk?
 
De Alpha heeft gebalanceerde uitgangen? Check even of je ook gebalanceerde kabels (ofwel stereo, driepolig) gebruikt..

Ik had eens een Digidesign MBox mini, dat kreng gaf een piep. Toen heb ik er een isolatietransformator (groundloop-killer) tussen gezet en was het probleem verholpen.

Ik heb een brom (aardlus) van een subwoofer aangesloten op de tulp uitgang van de versterker vreemd genoeg op kunnen lossen door meteen bij de aansluiting van de versterker een verloopje naar een XLR microfoon kabel te maken (subwoofer heeft xlr) 8>

succes iig. :biertje:
 
Aangezien je alleen een groundloop hoort bij het aanzetten van je beeldscherm lijkt het mij logisch dat het probleem dan ook met je beeldscherm te maken heeft.
Verlengsnoertje tussen de stroomkabel van het beeldscherm en een stopcontact verweg al geprobeerd?
 
Ja alles is gebalanceerd, een groundloop killer is misschien inderdaad een poging waard(specifieke aanrader of is dit universeel)?

De ruis is zeker ondraaglijk Arv maar in eenheid weet ik het niet uit te drukken.
 
Zelfde gezeur gehad thuis.. Ook nergens geaarde stopcontacten. Maar bij mij hielp t als ik de monitors op een ander/eigen stopcontact(doos) deed en ook ander stopcontact aan muur. (sorry als je dat al geprobeerd hebt:o:)
Hoop dat t snel is opgelost voor je! ERG irritant idd.:duivels:
 
Nog eens met een verlengkabel naar beneden gegaan waar ik 1 geaard stopcontact heb gevonden maar nog geen verbetering, ook heb ik een nieuw tunderbolt verloopstukje gekocht maar helaas nog steeds het zelfde probleem. Geen aarde probleem denk ik dan?
 
Als je een Jack in de headphone output van je laptop steekt en de andere kant van de kabel vasthoud, ist dan nog steeds?
 
Back
Top