Vraagje cassettedeck geruiken als tape delay

Synthor

Ouwe rot
Lid sinds
15 oktober 2006
Berichten
502
Ola, ik heb een cassettedeck met 3 koppen (Nakamichi BX-300) en die heeft een monitor functie, zodat hetgene dat je aan het opnemen bent met een kleine vertraging wordt afgespeeld.

Hierdoor is 'ie als tape-delay te gebruiken, als je de volumes van zowel het brongeluid als de recording tegelijk open zet. Ik vind hem heel tof klinken en vind het ook leuk dat het geluid enigszins te kleuren is aan de hand van wat voor (type) tape je gebruikt alsook door de bias afstelling.

Mijn vraag: bij gewone playback is de speed te regelen met een pitch draaiknop. Dat is sowiezo leuk, maar zou het mogelijk zijn om een, liefst eenvoudige, aanpassing te maken zodat de pitch control ook tijdens het recorden te veranderen is? Dan zou het feest compleet zijn omdat je met de pitch dan de delay-tijden kunt instellen..

Ik ben niet super technisch en voordat ik het deck openmaak om te kijken toch even hier advies vragen. Overigens schijnt deze "truc" bij de meeste 3-head cassettedecks mogelijk te zijn
 
Beetje zonde van zo'n mooi cassettedeck?

Als je het deck verkoopt kan je van de opbrengst zowat een echte tape delay kopen (geen 201 maar goed...).
 
Daarheb je helemaal gelijk in, als er geragt moet worden om het te kunnen doen dan laat ik het, maar mocht het bijv. 2 draadjes binnen in erbij solderen dan wil ik het graag doen.
Ik ga het deck zeker niet verkopen, gebruik hem ook op de normale manier. Met echte tape delays heb ik veelal slechte ervaringen; defecten, onvindbare of te dure cartridges etc.
 
als je het vertraagde monitorgeluid terugkoppeld (feedback) via een mixer met fader (of ander soort amp met volumeknop)....naar de input ....dan heb je je echo/delay..met volume/fader stel je de feedback in.

hoef je het hele appraat niet voor op te offeren dus..
 
Thanks, dat gaat inderdaad prima. Het gaat me erom dat ik het vertraagde monitorgeluid met de met pitch control kan regelen (en zo dus delaytijden kan instellen)
 
als je het vertraagde monitorgeluid terugkoppeld (feedback) via een mixer met fader (of ander soort amp met volumeknop)....naar de input ....dan heb je je echo/delay..met volume/fader stel je de feedback in.

hoef je het hele appraat niet voor op te offeren dus..

Maar dan kan je dus niet de delay tijd regelen. Wat TS graag zou doen.
 
ah, die fiets.....ben nogal gammel en uit mijn doen en las het niet goed....

vele decks hebben van binnen of op de printplaat, of op/bij de motor een instelpotmeter om de snelheid van de hoofdmotor te initialiseren. als je die kan vinden en dan via twee draden naar buiten kan leiden, potmeter erop. dan zou het moeten werken en zou je geen of weinig schade kunnen veroorzaken.

en anders wordt het iets ingewikkelder en moet je zelf wat tussen de motor en stroomtoevoer solderen om de speed te regelen..
 
Leuk

Leuk

ah, die fiets.....ben nogal gammel en uit mijn doen en las het niet goed....

vele decks hebben van binnen of op de printplaat, of op/bij de motor een instelpotmeter om de snelheid van de hoofdmotor te initialiseren. als je die kan vinden en dan via twee draden naar buiten kan leiden, potmeter erop. dan zou het moeten werken en zou je geen of weinig schade kunnen veroorzaken.

en anders wordt het iets ingewikkelder en moet je zelf wat tussen de motor en stroomtoevoer solderen om de speed te regelen..

Beste MarsMusica,

Je hebt harstikke gelijk, zij het dat het afstelpotje meestal op het printplaatje IN de motor zit hoewel ik niet zeker weet of dat bij de naka ook zo is.

In de jaren tachtig heb ik mijn 3 gewone Sharp decks voorzien van een kastje met speed control: Course en fine control en een switch voor 'normal / variable'.
Dat was toentertijd een groot succes en heb het voor anderen voor diverse decks toen
ook gedaan.

Zie leuke foto:
http://marcmarc.home.xs4all.nl/ele/small/index.html

Ik heb toen het potje uit de motor gehaald en de twee punts controller dat deze verzorgde naar een 6.3mm jack aan de achterkant gevoerd. De jack had een schakel contact en ernaast een 20 slags trimmer voor het exact tunen als er geen plug in werd gestoken. Jaren lang plezier mee gehad.

De decks waren zo nauwkeurig af te stellen dat als ze alle drie dezelfde tape draaide en startte er een prachtige Flanger mee was te maken. Ook opnames verchillend in snelheid zetten en dan stapelen was heel leuk.

Met vriendelijke groet,

Marc
 
Bedankt voor de info! Ik hoop dat de trimmer bij de Nak buiten de motor zit. Ik ga hem toch maar eens openschroeven (als ik wat ruimer qua tijd zit)
 
Bedankt voor de info! Ik hoop dat de trimmer bij de Nak buiten de motor zit. Ik ga hem toch maar eens openschroeven (als ik wat ruimer qua tijd zit)

VR601 is de motorspeed control volgens de service manual en zit inderdaad buiten de motor op de 'Main PCB'.

Groet en vel succes ermee,

Marc
 
Mijn vraag: bij gewone playback is de speed te regelen met een pitch draaiknop. Dat is sowiezo leuk, maar zou het mogelijk zijn om een, liefst eenvoudige, aanpassing te maken zodat de pitch control ook tijdens het recorden te veranderen is? Dan zou het feest compleet zijn omdat je met de pitch dan de delay-tijden kunt instellen..

Ik ben niet super technisch en voordat ik het deck openmaak om te kijken toch even hier advies vragen. Overigens schijnt deze "truc" bij de meeste 3-head cassettedecks mogelijk te zijn

Velen zeggen dat er geen stomme vragen zijn, maar ik heb er denk ik wel een.

Als je een delay effect wilt hebben tussen je opname en je weergave kop, en je gaat de tape speed aanpassen met een pitch, veranderd die toch voor de tape (zowel opname als weergave, het blijft mechanisch 1 ding)? En de afstand tussen de koppen veranderd ook niet. Dan kun je je delay tijd toch ook niet variƫren, of zie ik het helemaal verkeerd?
 
Motorspeed en delaytime

Motorspeed en delaytime

Als je de snelheid van de motor verlaagt duurt het langer eer het opgenomen geluid van een bepaald moment voorbij de weergavekop komt. De vertragingstijd is dan dus langer.

Wel wordt er in dit topic vanuit gegaan dat er een extra weergavekop aanwezig is en dan het originele geluid gemixed wordt het het geluid van die extra weergavekop.

Zo werkt een bandecho namelijk ook, zij het dat die meestal drie weergavekoppen op enige afstand van elkaar hebben.

groet,

Marc
 
toegift

toegift

Beste mensen,

Hier even een schets die iedereen met een cass/tapercoder kan uitproberen
indien er een extra weergave (monitor) kop op zit.
Hoef je voor niets aan het apparaat te sleutelen om het uit te proberen.
Enkel op een bepaalde wijze ptachen. Die driehoekjes met het Sigma teken erin
stellen een mixer voor. Dat kunnen ook gewoon heel simpel twee weerstanden zijn van zeg 10 K Ohm die je op een Tulp-chassis-kaartje soldeert, Dat soort kaartjes zijn meestal in de gewone electronicazaak te koop.

Maar, je kan ook heel simpel met een tulpsplitter het origineelsignaal opsplitsen en zowel naar het tapedeck voeren en tevens naar een mixer en dan het geluid van de
monitorkop ook naar de mixer. Heb je in ieder geval al een enkelvoudige 'echo'.

Groet,

Marc
 

Attachments

  • tape als echo.jpg
    tape als echo.jpg
    34,6 KB · Bekeken: 76
Back
Top