Korg vs Syntecno Teebee

Kwinten

Nieuwkomer
Lid sinds
10 januari 2012
Berichten
5
Locatie
Gent
Hallo

Ik heb nu al een tijdje een Syntecno Teebee mkII, een Korg ms10 en een Korg x911 en heb nu al een tijdje problemen om die goed samen te laten werken. Hopelijk kan iemand van jullie mij helpen.

Volgens de handleiding van de Teebee, moet je de voltage output zo "stemmen" dat je bij V/Oct de verschillende C's 1V, 2V, 3V enzovoorts zijn. Als je dan de instelling op Hz/V zet, dan wordt dit voor die C's 1V, 2V, 4V, 8V enzovoorts.
Maar helaas is dit niet wat mijn beide korgs willen ontvangen, want als k de Teebee dan aansluit op de korgs, dan gaan de noten valser met de hoogte. Mijn beide korgs staan perfect in tune als ik er gewoon op speel, dus wil ik daar indien mogelijk ook helemaal niet aankomen.
Als ik de cv output van de ms10 meet dan krijg ik voor de drie C's van het keyboard respectievelijk 2,06V, 4,12V en 8,24V. Verhoudingsgewijs dus perfect in orde, maar niet hetzelfde als de Teebee. Zoals gezegd zijn de oscillators van zowel de ms10 als die van de x911 daar perfect op afgestemd...

Als oplossing heb ik dan de cv output van de teebee zo gestemd dat die wel 2,06V, 4,12V en 8,24V uitstuurt, maar dan komt de interne synthesizer van de Teebee natuurlijk vals te staan. Als ik deze dan opnieuw probeer te stemmen, lukt dit niet, omdat de interne potmeters niet ver genoeg kunnen draaien...
Natuurlijk zou het geweldig zijn om toch alles gewoon te kunnen gebruiken.
Nu is er natuurlijk nog de optie om mijn korgs (zowel keyboard als oscillators) opnieuw te stemmen, maar dat wil ik pas doen als ik zeker ben dat dit zal lukken. Een vriend van mijn heeft een ms20 die nogal vals staat en probeert nu de C's van het keyboard daarvan naar 1V, 2V, 4V en 8V te "stemmen", maar voorlopig lukt dat niet. Hij krijgt de hoogste C voorlopig niet lager dan 8,16V.

Dus:

  • iemand hier al problemen mee gehad?
  • weet iemand wat de "standaard"waarde is die het keyboard van de korg ms10/ms20 uitstuurt?
  • weet iemand hoe je op de ms20 de hoogste C op het keyboard kunt laten zakken tot 8V?
  • Kent er iemand dé oplossing voor dit probleem?
Gegroet en alvast bedankt! Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd.
 
Ik heb daar ooit iets over gelezen dat je iets aan moest passen in de TeeBee.. maar weet niet meer waar.

Ik heb er geen last van met m'n TeeBee MKI
 
Beste Kwinten,

VR1 zet de keyboard scaling van de mS10
Als die gestemd is, dan kan je met het probleem zitten dat het eigenlijk niet precies V/OCT is.
IC1 levert vanuit het keyboard een spanning aan de portamento amp (ic3) en dan via een 100 Ohm weerstand vanuit ic3 naar de exponetieel omzetter.
Dat is een lastige constructie die niet gemaakt is voor een goede externe V/OCT sturing.

Een mogelijkheid is om de extene CV input te koppelen aan het virtuele nulpunt van IC1 waar ook de
MG, EG en Pitch aan gekoppeld zijn. Dan moet de CV-IN input losgekopelt worden van de huidige bedrading en via en weerstand en een V/OCT trimmer op pin 6 van IC1 aangesloten worden.
R101 die aan het schakelcontact is gekoppeld van de CV-IN moet dan rechtsreeks aan R74 gekoppelt worden.

Mvgrt,

Marc
 
Fijn antwoord Marc.

Helaas kan ik met mijn ietswat minder geschoolde kennishoofd niet veel meer melden dan dit:

Het aansturen van de MS-serie kan, maar ik heb niet het idee dat je moet verwachten dat dit geheel zuiver gaat worden.
Mijn ervaring is dat de machines nogal "verlopen" over de tijd (dus hoe langer ze aanstaan en hoe warmer ze worden, hoe meer ze verschuiven in pitch.).
Het is best mogelijk een MS voor korte tijd toonzuiver aan te sturen, maar het is geen pretje.

Ik heb besloten dat de Korg MS gewoon een irritant nukkig ouw wijf is en daarmee moet ik het doen.
Ondertussen ga ik nog wel eens goed kijken in de schema's met Marc's post ernaast.
Want ik zou het ook wel erg tof vinden als ze mooi in tune meelopen met externe aansturing.
Ik zou mijn MS-jes graag polyfoon aansturen (een 4 voice van maken zeg maar).
Maar dat is dus op heden nog niet gelukt.
 
Ah, ik denk dat dat dan gedaan is bij m'n MSen.. ik heb geen problemen. Of ik hoor ze niet, ken ook :D
 
dr zit toch een master tune op je ms? als ik met alleen keyboard in tune ben.en mn teebee is het ook, en ik plug cv in, dan moet de.master tune vd.ms iets hoger.
dat werkt prima bij mij
 
Kwinten. De TeeBee geeft dus wel per octaaf precies 2x zoveel volt uit? dan is je cv uit scaling goed.
Dat er een kleine offset is maakt niet uit. De TeeBee zou ik gewoon stemmen zodat die goed is. dat is je basis. De MS kan je dan met de master tune stemmen

Bij mij MS20 moet ik de master tune op + 4 zetten zodat de tuning gelijk is aan mn teebee. de teebee tune knop staat dan op nul. (omdat ik m na t stemmen er zo op heb geschroefd) is al jaren stabiel.

Geen reden om een 1V/oct mod te doen als je TeeBee goede Hz/V geeft. Als de tracking maar goed is. En dat lijkt zo te zijn
 
Als het niet lukt kun je de bouwer van de Syntecno ook benaderen. Ik had ook wat issues en hij heeft me super geholpen.
 
Hey allemaal

bedankt voor de reacties
aangezien ik liever niet direct zou modden, heb ik nog eens geprobeerd om de teebee terug naar 1V te zetten en dat werkt oké. De Korg's reageren niet heel precies, maar misschien is dat niet nodig. Ik ga het nu even zo proberen, zien in hoeverre die kleine afwijkingen in de stemming storen, maar voorlopig is dat dus wel oké...
We zouden namelijk live enkele sequences door een korg ms10, korg ms20 en korg polySix (met midi-ingang) willen sturen.
 
Trouwens, je kunt de ms-10 (en wellicht ook de 20) met v/oct aansturen via de freq input. Dat doe ik soms als ik zuivere tracking wil op m'n ms-10
 
Back
Top