(Ont) moedig mij! 1e DIY synth impuls

mcdjan007

lid zonder grenzen
Lid sinds
24 juni 2008
Berichten
965
Locatie
Is een beetje krap aan het worden
Wie o wie ga mij eens over de streep trekken. Heb een onweerstaanbare drang eens zelf een analoge synth te maken. Vooral om eens lekker met iets modulairs aan de slag te gaan en zelf de layout, knoppen, kast etc te ontwerpen, maken enz. Mag best wat kosten maar het eind resultaat moet ook iets toevoegen in de studio. Na veel zoeken kom ik iedere keer weer op de Doepfer DIY kit uit. Onderdelen lijstje gemaakt etc. Een kleine optelsom Van €120,- (print), €20,- (Flat cable), €50,- symetrische voeding en via import de rest v.d. Materialen (80,- mits niet onderschept door de douane) zit ik al op €270,- wil ik hier ook nog iets van midi inbouwen kan ik net zo goed een gemonteerde Dark Energy, MFB, hele Korg Monotron en Monotribe reeks of andere recent verschenen analoge gear aanschaffen. Dit maakt (half) DIY wel heel onaantrekkelijk of mis ik iets? Tips/ suggesties?
 
maak zelf een xoxbox en verkoop 'm met wat winst. Dan ben je bezig en maak je wat winst. Vervolgens kan je met meer budget aan de slag. Is dat ook een idee?
 
Dit? $79 TB-303 Analog Synth Voice Clone Board, x0x-heart
Mmmm. Zo komen we er wel. Interessant!
 
Ha ik bedoelde een xoxbox maar idd, dat xox heart is misschien nog een stap verder. Geen idee. Ik zou niet weten wat ik er mee moest (ik heb dan ook LAME een gebouwde xoxbox gekocht, heb 'm wel via rvooh nonxox gemaakt. Dat durfde ik nog net :)
 
imo voegt modulair altijd toe aan een studio/setup...
het geeft meer vrijheid om (complexe) geluiden te patchen/maken dan minder flexibele voorgebakken synths...
als je een bepaald filter of iets anders kenmerkend wil, hoef je daar ook geen heel apparaat voor te kopen....

met een basis voice (osc, vcf, env, vca, lfo) aan modulaire modules of een voice in 1 dan wordt DIY pas leuk... als je van 0 begint kan het ontmoedigend zijn... het duurt zolang voordat je er leuke(re) dingen mee kan doen dan alleen naar een kale osc. te luisteren.....

zo'n xoxheart is een complete voice die je wel zelf moet wiren, plus je hebt iets nodig wat m aanstuurt...
maar met een rack/cabinet/skiff en een voeding kan je met de xoxheart wel snel aan de slag :okdan:

zelf ben ik begonnen met een Doepfer basis systeem wat ik van Electrodancer heb overgenomen en dit gaandeweg uitgebreid....
 
mooie kast,front,knoppen,tijd zal je geld kosten,en als dat is om die doepfer kit derin te stoppen is het verloren tijd...dus ja idd je kan evengoed 1 van die opgesomde toestellen kopen

en of deze dan ook nog iets zullen toevoegen is een andere zaak...

good luck!
 
Ja dat zou ik ook wel gaaf vinden, de toetsen heb ik al nu het binnenwerk nog :-)
Ik heb dan het plan een synthesizer op te bouwen met bekende NE555 chip, maar makkelijk is dat zeker niet.
Lijkt mij gewoon wel gaaf muziek te halen uit iets wat je zelf helemaal ontworpen en gebouwd heb, ik wens je veel succes met je plannen elk geval..
 
Back
Top