Vraag over uitvallende kanalen op mixers

conso

You can call me Toledo
Lid sinds
20 februari 2003
Berichten
4.462
Locatie
Amsterdam
Ik ben benieuwd naar de meest voorkomende oorzaak, of oorzaken, van het uitvallen van kanalen op mixers.

Bij m'n Mackie 1604 VLZ Pro (made in de US) begaven na een jaar of 12 gebruik twee naast elkaar gelegen kanalen het opeens (veel gekraak en ruis, en weinig signaal, wanneer de fader open staat.) Na zo'n lang en intensief gebruik kan ik daar mee leven. Voor de rest werkt deze nog prima.

Op een gegeven moment een Mackie 1642- VLZ3 model (made in China) erbij gekocht, en hierop begaven meerdere (ik meen zelfs vier) kanalen het na weinig gebruik al na een paar jaar (en iets in de voeding brandde door).

Deze VLZ3 heb ik als 'defect' voor een klein prijsje verkocht en een gebruikte Roland M-240R rack mixer gekocht, omdat een hele buts simpele kanalen erbij op dat moment handig was in mijn situatie. Ding werkte prima. Op een gegeven moment had ik'm niet echt meer nodig.

Nadat de Roland een paar jaar afgedekt stil heeft gestaan heb ik'm gisteren weer aangesloten, met het plan deze in de verkoop te gaan doen. Nu blijkt een aantal kanalen helemaal niet meer te werken.

Vraag is dus of er veel voorkomende oorzaken zijn voor dat uitvallen van kanalen ?
 
Mackie is meestal de flatcable, opnieuw aandrukken helpt soms al. Appeltje eitje.
 
Van de week viel mij op dat de main-button van een kanaal roet in het eten gooide (de knop waarmee je een kanaal naar de mains kunt routeren). Links was een kraak hoorbaar. Die knop een paar keer ingedrukt en toen ging het wel weer. Misschien de mixer eens openmaken en goed schoonmaken? Busje lucht tussen de contacten enzo.
 
Back
Top