Hoeveel kanalen?

martinb

Ingeburgerd
Lid sinds
5 juni 2017
Berichten
49
Locatie
Twente
Hallo allemaal,

Ik ben op een punt aangekomen dat ik te veel spullen heb om nog weg te komen met mijn 16 kanaals rack mixertje en ompluggen. Ik heb nog geen keuze gemaakt om met geluidskaarten of HW mixer te gaan werken, maar een soundcraft 22TK of iets gelijkwaardigs zit in mijn gedachte.
Maar, als ik kijk naar hoeveel uitgangen ik op het moment heb, is 22 al te weinig. Ter illustratie, qua rackmounted en keyboard synths zit ik op 26 als ik stereo gebruik en 58 als ik alle individuals wil gebruiken. En dan is er nog wat modular, en outputs van geluidskaarten. En dit aantal neemt alleen maar toe....
Wat is wijsheid hierin? Patch panels? Sub mixers? Alleen mono? Ik heb niet echt ruimte voor een 60 kanaals tafel :-)

Ik neem niet veel op. Meest voorkomend is veel midi out, en rechtstreeks naar de speakers/koptelefoon. De effecten die ik gebruik zijn nu nog vooral degene die in de modules/synths zitten, maar ik wil overstappen naar meer extern. Hierbij heb ik een sterke voorkeur voor HW, maar wat VST erbij kan geen kwaad.

Graag hoor ik wat tips en opties.

Bedankt,

Martin
 
Denk dat je idd beter een patchbay kan kopen. Ik zou kijken naar hoeveel je van je hardware gelijktijdig gebruikt tijdens het maken. En dan de apparaten die je standaard gebruikt op een directe input prikken.
 
Dat is inderdaad het handigst, patchbays. Bij mij gaat daar nu alles over, in combinatie met een 32 kanaals mixer.
In principe staan mijn meest gebruikte apparaten via de patchbay direct aangesloten. Als ik daar iets niet van gebruik, kan ik een ander apparaat daar naartoe routen.
Ook de inputs van de geluidskaart zitten op een patchbay, zodat ik makkelijk een sub mix of multitrack kan bouncen naar de computer.
Het is wel een investering, 1 patchbay is al snel te weinig, en je moet flink wat kabels erbij hebben. En ‘t vergt wat planning, het wil wel helpen om een diagram te tekenen voordat je spullen en kabels gaat kopen.
 
Interessant draadje... zit er zelf ook wat mee...

Merk dat ik meer en meer ITB begin te werken maar af en toe wil ik gewoon ook simpel OTB kunnen spelen met een handvol synths en FX...

Aantal kanalen zou ik idd eerder laten afhangen van hoeveel kanalen je verwacht maximaal tergelijk te gebruiken (incl returns van aux sends) en niet van het totaal aantal I/Os van al je toestellen. In mijn geval zouden 16-24 kanalen voldoende moeten zijn...
Deze zou ik via patchbays rechtstreeks op je mengerd hangen. De overige kan je dan makkelijk snel effe inpatchen... Idd best effe op papier of spreadsheet effe oplijsten zodat je voldoende en juiste kabels hebt...

Wat me een beetje tegen steekt is als je snel je geluidskaart willen inpluggen ipv je hardware synths/effects dat je dan iedere keer 16 patchkabels of zo moet hersteken... Dacht dat er mengpanelen waren met dual inputs waar dit makkelijker mee was...

Iemand enig idee?
 
Patchbays patchbays en nog eens patchbays
en een goeie 24 kanaals mixer
 
Ik werk met een hoofdmixer , en gear wat weinig gebruikt word, gaat via wat aparte linemixers of summingmixer in een apart kanaal in de hoofdmixer.
Prijsmatig ligt dit rond een goede patchbay .
En ik ben nogal lui met mijn gear , en een linemixer voorkomt dat lastige omsteken ;)
 
Dat hangt echt af van de mixer. Mijn mixer heeft op ieder kanaal een line- en een tape input; op de lines zitten de patchbays, op de tape de geluidskaart.
Je hebt ook mixers met FW of usb aansluiting, sommigen daarvan kun je gebruiken als x-aantal kanaals geluidskaart.
Tape returns mixers zijn natuurlijk super.
 
Ik wil je wel zien sleuren met een 58 kanaals analoge mixer :D

Als je ze nof kan vinden. 58 kanalen, dat is bijna een Midas Heritage 3000. 48 mono en 4 stereo. Weet je wat dat weegt? Juist, kneiter veel. En €10.000.

ik had een A&H GS3. 24 kanalen, en 24 tape returns. Dus totaal 48.
 
Ik heb toevallig mijn Soundtracs Topaz Project 8 te koop staan. 24ch inline, dus 24 XLR/jack inputs (één van beide) en 24 jack tape return inputs (voor alle line signalen te gebruiken). Dus 48 inputs gelijktijdig. Bij de 24A-B kanalen kun je per kanaal kiezen of je de uitgebreide EQ of sends wilt gebruiken, of de beperkte EQ. Ook 24 direct outs en 8 groepen. De 24 A kanalen, de groepen en de stereo master hebben allen een eigen insert. De mixer is met meterbridge (voor de 24 kanalen die met 'flip' op de mixer geschakeld zijn zijn op de uitgebreide sectie). Op deze mixer heb je dus 48 kanalen gelijktijdig in je mix, dus 24 stereo synths of ook apparaten met meer dan 2 outputs. Mooi om bv samplers of drummachines met ladingen uitgangen aan te sluiten. Met deze mixer hoef je ff helemaal niets meer om te pluggen. Gewoon alles tegelijk!
https://www.synthforum.nl/forum/mar...8-met-mb-lexicon-mpx-1-en-behringer-t1953-pre

Hij staat te koop omdat ik hetzelfde probleem had en eerder dit jaar een Topaz 32ch (dus 64 inputs) gekocht heb. Ik heb nu zelfs een paar kanalen over.
 
Bedankt voor alle reacties! De algemene mening is duidelijk, dat wordt dus patchbays kopen. En veel jack kabels kopen/maken. En zodra ik even wat budget vrij heb voor een mooie mixer, een exemplaar met tape returns zoeken.
 
Back
Top