Hoe maak ik een filmpje met geluid tijdens 't knoppendraaien?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.732
Locatie
Streek rond Herentals - België
Iemand idee hoe ik dit doe met huis tuin en keuken materiaal?
Ik wil graag een filmpje maken met klank tijdens het geknoei met mijn gear. Of ik 't achteraf deel beloof ik nog niet haha
Ik heb een ipad3 en een MicW i456+ cardioid microotje (nog niet getest) - zou dat op 'iets' lijken, zo'n opname beeld en geluid?
Anders een imac zijn isight met een andere microfoon of rechtstreekt de mixer zijn output opnemen (o jee ik krijg al plankenkoorts)
doel is iets op youtube te gooien en nooit de verpletterende comments te lezen haha
 
De audio kun je beter tijdens de opnamesessie inderdaad apart opnemen en onder de video plakken, imovie is daarvoor geschikt; geluidsopname uit de camera zal niet echt goed zijn en dat is zonde...
 
Mijn grootste ergenis is inderdaad mensen die filmpjes maken met iphone geluid erbij ... Iedereen kan toch geluid rechtstreeks op PC opnemen (of op iets anders) ! Alsjeblief geen microfoontjes e.d. (tenzij je natuurlijk aan 't zingen bent). Rechtstreeks in de PC of op digitale recorder, tegelijkertijd opnemen op iphone, digitale camera of video (ik gebruik een sony handycam of mijn compact digitaal fototoestelletje). Het is handig als je een kenmerk hebt (bv plug insteken op sequencer starten) die je een duidelijk ijkpunt geeft. Zorg dat de twee track gesyncd geraken door ze wat te verschuiven (kan door de twee geluidstracks op elkaar af te lijnen). Smijt het originele geluid van de camera eraf. Knip wat bij en/of fade/in fade/out en render als MP4 (ik gebruik sony vegas daarvoor, maar zonder twijfel zijn er gratis alternatieven). Een beetje werk, maar als je slechts een take gebruikt toch niet meer dan een minuutje of 10. Leuker is natuurlijk wat verschillende standpuntjes gebruiken e.d.
 
tja ik wou mijn gratis gekregen mic w i456 micro eens testen aan de ipad tijdens het opnemen, blijkt dat ie kraakt en stiller (veel stiller) opneemt dan de standaard mic in de ipad. Dat wordt dus een garantie geval - micro kreeg ik bij 2 jaar interface magazine abo.

Zo vlot het niks hé. Bah wat een verlies van creatieve tijd alweer. Ik zal jullie tips eens checken…

EDIT
Fokkin' hell Niels! Hoe cool is dat, die distortion :) Ben er nog niet uit hoe ik 't moet opnemen maar heb mss niet lang genoeg je vid gekeken. Mss moet ik de gopro idd gebruiken en dan (bah daar kijk ik tegen op) de audio opnemen met de mac en vervolgens (kijk ik alweer tegen op) de boel met imovie gelijk trekken.
Kan dat nu echt niet eenvoudiger… ik had gehoopt de ipad te laten filmen en een mixer output => minijack in de ipad zijn kont en go.
 
Ik heb daar een los recordertje voor... een zoom q3hd.. had er zelfs topic over geopend.. over de eerste ervaringen met dat ding : https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?p=1668262
werkt best geinig.. heb m 2e hands gekocht..

In ver verleden gebruikte ik daar een video-recorder voor.. later eentje met harddisk.. weer later eentje met usb-stick.
maar dan had je weer losse camera nodig.. en een tv om het allemaal te monitoren tijdens opnemen.. wel geinig werken.. maar zoveel troep/kabeltjes/ruimte..
 
Kan dat nu echt niet eenvoudiger… ik had gehoopt de ipad te laten filmen en een mixer output => minijack in de ipad zijn kont en go.

Dat kan wellicht ook wel - enige wat je niet moet doen is gewoon geluid opnemen via microfoon van de iphone (of andere micro) als je gewoon de mix van je mengpaneel kan nemen.
 
probleem is dat de output en de input 't zelfde zijn op de ipad dus ik kan 't niveau niet waarnemen dat ie aan het opnemen is in een domme app zoals bv "camera"
ik weet niet of 't lukt als ik garageband laat opnemen terwijl ik met "camera" film.
En vermits de mic W i456 kraakt is dat ook niet te testen momenteel.
 
Vuistregel: matig beeld met goed geluid is acceptabel, goed beeld met matig/slecht geluid niet.

Ik gebruikte voor dit soort zaken altijd een digitale fotocamera in filmstand (met statiefje) en nam het geluid via een aparte recorder op als WAV. De standaard line-in van een computer is vaak van mindere kwaliteit en overstuurt nogal snel, dus een aparte audiorecorder (ik gebruikte een Korg SR1) is stukken beter. Of je moet een goede geluidskaart hebben met een line-in. Tegenwoordig maak ik de audio-opnames met mijn ZED-10 mixer welke een USB-uitgang heeft naar de computer. Opnemen kun je dan in een DAW of losse audiorecorder applicatie. Later zul je de audio en video moeten samenvoegen middels een videobewerkingsprogramma. Met bijvoorbeeld de Zoom Q3HD hoeft dat niet perse.
 
Yup - ik heb mijn panasonic camera op 'film' modus op statiefje getest en dat is heel redelijk. Via een AI kan ik op een mac opnames doen, geen enkel probleem. Spullen genoeg.
Spijtig genoeg had ik 't liever hoppa in de ipad geprikt en go. Tja. The hard way dan maar.
2 opnames, syncen en uploaden. Weer achter dat scherm zitten knoeien in een daw en of imovie. Yukkie
thx all
 
Ja, zo is dat... en vergeet niet de effectjes hé, er is genoeg keuze... als je final cut pro x gebruikt heb je nog meer keuze maar dat kan wel even duren (renderen en zo)...

Je maakt ons benieuwd :)
 
Ik heb 'm klaar - in een moeite ook gepost bij de topic 'maak bewust kutmuziek'
8)

 
haha, lachen !! :D Ik herken er veel van mezelf in,,, maar ik dan met een Amiga Tracker en alles klaar gezet in de mixboards,
Live, 100% total control !! Tot ik er van in trance geraak,,
En dezelfde avond dan nog is 10x beluisteren... =)=) voor minder doe ik het ni... maar owee als 't maar rommel is dat ik gemaakt heb !! :D
Soit, Groeten !! en congrats !!
 
De darktime loopt naar de filterbank en de ms20. De xox stuurt de brute. Denk ik :)
Ik moet nog veel meer into al het speelgoed, ik heb vanalles gekocht en ken er nog niet veel van maar is al heerlijk vermaak.
darktime is voorzien van gekleurde kapjes (geen idee of dat te zien is) maar dan nog blijft het pieren :)
To be continued ;)
 
Back
Top