Yamaha 01x ombouwen

Jansen

Stamgast
Lid sinds
20 februari 2007
Berichten
322
Ik wil graag m'n Yamaha 01X ombouwen om als midicontroller in te zetten. Helaas werken de aanwezig midi-i/ o's niet rechtstreeks en heb je hiervoor een Yamaha i88x om dit te doen.

Ik heb een oplossing gevonden op deze website hoe het rechtstreeks zonder i88x zou kunnen maar heb daarbij wat hulp nodig.

http://www.music-center.com.br/inde...iext&catid=9:dispositivos-especiais&Itemid=21

Het is in het Portugees maar met Google translate kom ik er wel uit. Alleen het laatste schema (figuur 7) met de midi interface is niet al te best leesbaar. Wie kan me helpen met de pootjes/nummers van het IC? Die optocoupler TIL 111 lukt wel, maar de aansluitingen van de 74LS04 zijn wat lastig leesbaar. Kent iemand dit IC?

Alvast bedankt.
 
Hey,

Momenteel draai ik mijn 01x samen met ´n i88x in een ouwe PIII op XP.. de midi uitgangen en audio komen binnen in een computer met 64 bit besturing en kan ik em via midi als vanouds gebruiken om mijn DAW´s te controlen.
Da´s een soort workaround als je toch al een tweede computer hebt draaien maar dit klinkt wel heel interessant.

Anyway kan je niet helpen met dat schema maar ben wel erg benieuwd als 01x gebruiker.. ga dit ff volgen :)
 
Hallo
Het is een inverter ic, pin bezetting is wel te vinden op het net.
Dan kom je er met de tekening wel uit.
Wel een interessant projectje trouwens.
Ik heb zelf ook een O1x, welke ik met mlan heb aangesloten.
Dit werkt op zicht prima maar er schijnt iets te zijn met geheugen plekken welke de o1x nodig heeft
wat wat conflictjes geeft met win7, vooral als je grote samples laad.
Ik heb zelf 16 gig in de pc heb nog niks gemerkt
Maar ombouwen naar midi vind ook wel een optie.
Dan kan je de mlan drivers weglaten, toch ietsje stabieler denk ik

Groet Jan
 
Jan bedankt voor de tip en je PB. Ik heb de 01x inmiddels wel aan het draaien op Windows 7 maar ik zoek nu een wat meer toekomstbestendige oplossing. Vandaar deze modificatie.
De gegevens van het invertor IC heb ik gevonden.
 

Attachments

  • 74LS04.jpg
    74LS04.jpg
    19,6 KB · Bekeken: 61
Ik denk dat dit een mooi kerstvakantieproject gaat worden. De gegevens heb ik op het schema toegevoegd, nu nog de uitvoering.....
 

Attachments

  • 01x_fig7.jpg
    01x_fig7.jpg
    25,5 KB · Bekeken: 59
Laatst gewijzigd:
Hallo

Ik heb inmiddels de modificatie uitgevoerd in de O1x
En het werkt prima met cubase 7.
Faders, namen in display werken ook.
ik heb er wat fotoos van gemaakt, als er interesse is wil ik ze wel even posten.

Groet Jan
 
Hallo

Ik heb inmiddels de modificatie uitgevoerd in de O1x
En het werkt prima met cubase 7.
Faders, namen in display werken ook.
ik heb er wat fotoos van gemaakt, als er interesse is wil ik ze wel even posten.

Groet Jan

Wat heb je nu precies gedaan? Werkt dit dan bijv. nog icm i88x? En onder 64 bit?

Ik zelf nu een setup o1x en 2x i88x, werkend met cubase 7 op win 7 32 bits. Ik liever naar 64 bits toe, maar met de 01x krijg ik het niet meer aan de praat. Dacht zelf aan een niewe mixer en dan de i88x te koppelen met adat, dan kan ik ze blijven gebruiken , alleen zonder midi dan uiteraard.
 
HAllo Frank

Wat deze mod doet is het remote surface deel van Mlan loskoppelen.

In de o1x zitten 5 midi poorten
1 voor remote
2 voor midi in out externe keyboards/modules
1 voor studio manager software
en 1 voor koppeling met motif.

Door het loskoppelen van het remote deel werkt dit niet meer via mlan maar gewoon via MIDI
Dus midi in aan midi out en andersom.
Er komt dus een extra midi in/out aansluiting op de O1x.
Ik heb alle drivers verwijdert van mlan omdat ik de audio niet gebruik van de o1x.
Alleen als remote.
Als je audio wilt blijven gebruiken dan moet je Mlan blijven gebruiken.

Toen ik remote nog via mlan gebruikte heb ik ook audio getest.
Even een snelle test met 2 kanalen in en uit.
Bij mij werkte dit goed, geen gekraak of andere zaken

Groet Jan
 
Jan,

Fijn dat het is gelukt. Ik ben wel benieuwd naar de foto's. Ik ga er in de kerstvakantie mee aan de slag.
 
De 01x is idd een super controller.. gebruik em ook nog steeds met grote tevredenheid..

Zit zelf op 64 bit besturing.. dat bevalt toch wel iets te goed.. en dan behoord MLan audio sowieso niet tot de opties natuurlijk..
Maar goed.. wel cool dat het gelukt is.. :okdan:
 
De onderdelen zijn besteld. Nou nog even tijd maken...

Maakt het nog wat uit of ik een 1N4001 of 1N4002 diode gebruik? Ik zie alleen het verschil in spanning 50V vs 100V. Maakt verder toch niets uit voor de optocopler? Of mis ik nog iets? Ik heb 1N4001 (50V) diodes liggen daarom wil ik die gebruiken.

Verder ben ik wel benieuwd of alles inderdaad gewoon helemaal werkt? Dus dat hij compleet als remote controller werkt, incl. de transportknoppen, motorfaders, draaiknoppen en de channelstrip teksten in het display?? Dat zo wel mooi zijn.
 
Yamaha 01x + Cubase

Yamaha 01x + Cubase

Ik heb zojuist Cubase 7.5 geinstalleerd (x32) Mlan had ik er al op staan (Cubase 5 en 6) In Cubase heb ik alle midi en Mlan kanalen tot mijn beschikking. Als remote control heb ik Mackie Control genomen... Midi bus 1 ... mixer in Cubase mode.... werkt als een tierelier. (Wel ff je functieknoppen e.d. zelf mappen ;-) )

Enjoy en SUCCES!!

Greetzzzz
 
Sorry voor de late reactie

alle knoppen (die ik gebruik)werken
dus transport, jog, tekst in display, moving faders enz

groet jan
 
Back
Top