Absolute minimum kunde om te spelen?

Eindelijk durf ik het te vragen... Wat is de absolute minimum die je kan of hoort te kunnen spelen om, als je in een winkel een nieuwe synth mag proberen, jezelf en de omgeving (de verkoper kijkt op je handen) niet onmiddellijk te vervelen?
Ik sprak al met enkelen en de meeste die ik sprak spelen niks en doen maar wat. Om klikken wat midi blokjes in een daw en draaien dan knoppen tijdens de loop.
Samengevat: tip me eens een youtube filmpje met aan te raden basics.thx

Je kunt ook zo'n hardware sequencertje meenemen waarop je vooraf, al dan niet met een-vinger-techniek, een leuk stukje muziek hebt geprogrammeerd.
Desnoods verschijn je met een, of beide handen, in het verband en met zo'n houding van; ......ik had het best hier live willen spelen hoor, maar gezien mijn conditie..... :o:
 
Ik zeg gewoon dat ik absoluut niet kan spelen :D Maar inderdaad. Vroeger begon het al met een gitaar uitproberen in de winkel. Dan stond er altijd weer iemand die de sterren van de hemel speelde. Maar, goed, dit is allemaal cliché. Gewoon doen wat je leuk vindt, de ervaring komt vanzelf wel. Zo is het met alles.
 
Minimum? Waarom voor een minimum gaan?

Dit vind ik zelf een minimum. Als je een feestje hebt en er staat een piano in de woonkamer moet je mensen 20 minuten kunnen amuseren.

Dat betekent:
- niet bang om te spelen
- 20 minuten aan materiaal in je kop zonder bladmuziek nodig te hebben
- genoeg populaire muziek in je repertoire hebben
- en dat zodanig kunnen spelen dat mensen het kunnen herkennen en mee kunnen zingen

en da's niet onmogelijk. Na een jaartje moet dat geheid lukken.

Neem pianoles. Je doet jezelf te kort als je niet een beetje leert spelen, en via Youtube leer je pas effectief als je al wat kunt spelen. En ja, dat kost geld. Maar dat geld is een betere investering dan nieuwe apparatuur. Kijk eens voor muziekscholen in de buurt, je hoeft niet gelijk een privedocent te hebben; als je maar uitdaging in het materiaal zelf kan vinden. Je kon ook niet gelijk fietsen toen je 3 was; dat was eerst voorzichtig vallen en opstaan en hulpwieltjes totdat je het doorhad.

Van de catalogus van de Beatles kun je al immens veel leren. Zelfs al staat de muziek je niet perse aan. Er gaat een hele wereld voor je open - en in plaats van "trucjes" snap je dan ook wat je aan het doen bent.
 
personen die als jimi spelen is leuk maar 50 noten perfect strak spelen is een stuk effectiever dan een jimi die die uit de maat speelt. zeg maar.
 
muss i denn



alle noten van het octaaf
kan je ook gewoon aanleren in c ( alle witte toetsen ) als je je het makkelijk wilt maken in het begin

en als je er werkelijk wat aan wilt doen, zou ik je sterk een roland e... keyboard adviseren en een jaartje muziekles. is het hele probleem gefundeerd uit de wereld
 
Ik heb er eens naar geinformeerd, les. Maar ik werk volcontinu ploegen dus ik pas totaal niet in de na kantoor uren lessen.
Nadeel vd ploegen is tijd wanneer iedereen tijd heeft heb je niet. Voordeel vd ploegen is, geld is niet zo'n probleem. Het is altijd wat :)
 
Heb je een ipad?

Download dan synthesia eens.
Op de pc is ie ook verkrijgbaar.
Dan kun je zelfs zonder noten,leraar of les toch aardig snel veel leren zonder dat het je een cent kost( op synthesia na dan)
Verder ben ik het met yoozer eens.
Leer eerst spelen en ga dan extra gear kopen.

In het verleden kon ik ook echt niks spelen en kocht wel telkens nieuwe synths en verkocht ze vervolgens weer omdat ik dacht dat het toch niet was wat ik zocht en de geluiden vielen steeds tegen.

Nu heb ik een aantals dezelfde synths weer terug en alles klinkt ook ineens veel beter omdat ik er nu ook muziek uit laat komen.

De enige investering die ik je aanraadt is een goed klavier met veel toetsen.
 
Normaal speel ik op de hoofdtelefoon, maar ooit kreeg ik een keyboard (ja, een keyboard :)) gedemonstreerd en de wat oudere meneer de verkoper speelt de sterren van de hemel, staat op en zegt: "Nu jij!".

Ik, wetende van mijn toetsenbordiele onkunde, zeg: "Nee, want dan jaag ik alle klanten weg!"

"Ach, " zegt ie: "Ik doe ook maar wat!"
 
je kan niet meer zijn dan je bent. niet in een winkel...en laat staan op een podium in de grootste muziektent tijdens Lowlands.

gewoon eerlijk zijn in wie je bent, niet anders willen overkomen dan dat. dat lijkt me het gezondst (en best moeilijk soms..die gefrustreerde mensenwereld gaat al snel met je ego-hoofd lopen fukken)

en als je vanuit jezelf meer wilt leren en kunnen, neem daar je eigen tijd voor en doe het niet om anderen te imponeren maar lekker egoïstisch voor je eigen genoegen! :-)
 
Iedereen is n00b geweest.


[EDIT]
behalve ik uiteraard...:P


en ik ook uiteraard!

mijn eerste muziekstuk componeerde ik nog voor mijn eerste verjaardag:

'Symfonie voor luide stem en ritmische scheetjes'

duur: 1:23:45 uur
 
Weldra sta ik op de synthmeet met de minibrute. En dan komt er een member kijken, dat wordt dus binnen de 10 a 20 seconden duidelijk dat ik geen idee heb wat ik ermee aan het doen ben, tenzij ie nog meer noob is dan ik.

En dit maakt helemaal niks uit. Het is een meeting waarbij je andermans synths kan proberen en eens lekker kan bomen over apparatuur, en als je een goed gesprek hebt ook nog wat bij leert. Er gaat werkelijk niemand eisen dat jij Chopin's etudes gaat opvoeren. Sterker, als er iemand anders een riedel uittovert kun je vragen "eh, wat deed je daar" en met een beetje geluk krijg je dan gelijk uitleg over wat nuttige dingen.

Bekijk het zo: je bent je nu bewust van het probleem, dus kun je er iets aan doen. Je werkt in ploegendienst - dan is prive-les wellicht toch een optie. Als het geen onverwachte uren zijn (maar gewoon wisselend per dag) kan een docent daar vast wel een mouw aan passen.

Ben benieuwd of er hier nog mensen lezen en denken " ja ik heb ook geen idee, als het goed klinkt neem ik het op en gaan we weer op zoek naar en ander laagje"
Daarmee alleen kun je al een heel end komen, maar het gaat stukken sneller als je weet wat je aan 't doen bent.
 


Toccata is handig als je even goed alles uit wilt proberen :-D </trollmode> Voor de rest is er werkelijk niemand die t ook maar ene reet interesseert of je wel of niet kunt spelen als je een synth komt uittesten. het enige dat telt is of je je portemonnee kunt trekken :-P
 
Toccata is te simpel, deze moet je hebben:

 
Eindelijk durf ik het te vragen... Wat is de absolute minimum die je kan of hoort te kunnen spelen om, als je in een winkel een nieuwe synth mag proberen, jezelf en de omgeving (de verkoper kijkt op je handen) niet onmiddellijk te vervelen?
Ik sprak al met enkelen en de meeste die ik sprak spelen niks en doen maar wat. Om klikken wat midi blokjes in een daw en draaien dan knoppen tijdens de loop.
Samengevat: tip me eens een youtube filmpje met aan te raden basics.thx

ach, who cares wat een ander vindt, zolang je er zelf maar lol in hebt.

Als je wilt leren spelen kun je op youtube al een heel eind komen door te zoeken op:
- Chord patterns
- Piano Patterns
- Piano for beginners
- Chord progressions
- Piano Scales

veel van die filmpjes zijn behoorlijk goed en leggen noot voor noot uit wat je in moet drukken op je keyboard. Kies gewoon 1 van de filmpjes die je leuk vindt klinken en oefen dan gewoon net zolang totdat je dat kan naspelen. Daarna ga je naar het volgende filmpje.

Binnen no time kun je dan best al wel wat spelen op een synth. Verder zijn er prima DVD opleidingen met pianolessen (ook te downloaden) waarin je de basics leert van iemand die dingen voordoet.

ik heb bijvoorbeeld alle les dvd's gekocht van gospelmusicians.com, dat is overigens niet voor beginners, maar het gaf mij de mogelijkheid om een stijl te leren die je hier in mijn omgeving niet kan leren van muzikanten. Zo is alles wel te vinden online volgens mij :D

Als je volledige vrijheid wilt dan is het het makkelijkst om te leren noten lezen, dit is niet zo moeilijk te leren en als je die eenmaal kunt lezen dan zijn er miljoenen boeken die je elke stijl kunnen leren die je maar wilt. Je bent dan niet afhankelijk van leraren waar je geen tijd voor hebt. Het enige wat je dan mist is de interactie met iemand die je op ideeen kan brengen en wat tips kan geven van wat je fout doet, maar ach het is 2013, dus gewoon goed opletten op wt mensen doen op de les videos en dan komt het ook wel goed :D

Dus keuze zat :)
 
Eindelijk durf ik het te vragen... Wat is de absolute minimum die je kan of hoort te kunnen spelen om, als je in een winkel een nieuwe synth mag proberen, jezelf en de omgeving (de verkoper kijkt op je handen) niet onmiddellijk te vervelen?
Ik sprak al met enkelen en de meeste die ik sprak spelen niks en doen maar wat. Om klikken wat midi blokjes in een daw en draaien dan knoppen tijdens de loop.
Samengevat: tip me eens een youtube filmpje met aan te raden basics.thx

Dat maakt niets uit, vaak staan er verkopers in de muziekzaken die nog minder verstand van spelen hebben dan jezelf.
Gewoon een muziekzaak inlopen, vragen of je op synths mag spelen en lekker proberen. Vaak mag je ook een koptelefoon gebruiken, dus niet bang zijn hiervoor.
 
Ik heb er eens naar geinformeerd, les. Maar ik werk volcontinu ploegen dus ik pas totaal niet in de na kantoor uren lessen.
Nadeel vd ploegen is tijd wanneer iedereen tijd heeft heb je niet. Voordeel vd ploegen is, geld is niet zo'n probleem. Het is altijd wat :)

Er zijn altijd meer redenen om iets wel te doen dan niet te doen.........

Paul
 
prive leraar regelen dan, kan je in overleg de tijden regelen
ploegendienst is inderdaad wel een beetje regelen daarnaast, maar het kan wel
 
als het zo moeizaam allemaal gaat dan kan je beter gewoon het verstand op nul zetten als je weer eens in de muziekzaak bent en je niets aantrekken van eventuele meekijkende ogen en meeluisterende oren... per slot van rekening ben je er toch niet erg lang want daar heb je niet genoeg tijd voor nutuulk :geslaagd:
 
Back
Top