Akai EWI

GijsH

Stamgast
Lid sinds
8 februari 2009
Berichten
406
Locatie
Genk
Hey,

Ik ben al een lange tijd ontevreden over hoe blaasinstrumenten overkomen wanneer ik ze met een midi keyboard speel. Nu ben ik me al enige tijd bewust van het bestaan van een akai EWI. Nu vroeg ik me af of dit nuttig is om aan te kopen en te leren spelen (want ik speel enkel keyboard en bas). Ik weet ook dat er van die midi breath controllers bestaan. Maar ik zou geen idee hebben hoe zoiets werkt. Dus biedt zo'n EWI voordelen? Of is het gewoon een midi controller voor mensen die blaasinstrumenten spelen en geen keyboard?

mvg,

Gijs
 
Dit is inderdaad in eerste instantie een controller voor mensen die blaasinstrumenten spelen, waar dus een breathcontroller standaard in zit. Om een blaasinstrument te leren spelen ben je nog wel even bezig. Ik zou voor de losse breathcontroller gaan.
 
Ik volg Meizo.

Er zitten diverse soorten vingerzettingen op een EWI, afhankelijk van wat je gewoon bent uit het verleden of bereid bent aan te leren. Zelf speelde ik lang tuba en ik geraak maar niet vooruit met het spelen op een pianoklavier. De EWI was voor mij dan ook een grote sprong vooruit, piano is voor mij te moeilijk / heb er geen tijd voor het aan te leren.

Ik vermoed dat hetzelfde ook omgekeerd telt, dat als je pianovaardig bent het moeilijk zal zijn je bij te scholen naar hoe de vingers worden gezet van bvb. een sax of een koperblazer. Je zal, in het geval je met een EWI begint, vrij lang / veel te lang bezig zijn met het aanleren van techniek/vingerzetting vooraleer je er hetzelfde niveau mee bereikt als je nu gewoon bent.

In die zin zou ik het afraden er een aan te schaffen voor wat betreft het 'uitzenden van noten'.
voor wat de 'expressie' van die noten betreft kan je best op zoek gaan naar alternatieven.
 
Deze controller zet info van 'n specifieke Yamaha breathcontroller om in midi-data. Die controller-data kan je dan in je DAW opnemen. Midi uit van deze controller midi in je DAW in. Moet je dus wel een vrije midi-ingang over hebben, want je wil 't liefst de data van de breathcontroller tegelijk gebruiken met de data vanuit je midikeyboard.

Het doel is dan om de binnenkomende midi-data van de breathcontroller/dat boxje 'n parameter van je geluid te laten beinvloeden (zoals hoeveelheid noise om het aanblazen van een blaasinstrument te simuleren).
 
Back
Top