Sampler vraag

shappy1010

Stamgast
Lid sinds
20 juni 2003
Berichten
336
Locatie
Rotterdam
Ik heb eigenlijk een soortgelijke vraag als welke al menig gesteld is in deze thread. Ik wil opzich het eens proberen met specifiekere vragen.Want ik heb momenteel alleen rompler synths en vraag me af of een sampler (waarin ik een absolute no-no ben) iets toevoegd aan mijn setup.

Ik ben niet geinterresseerd in remixen ofzo, gaat mij puur voor instrumenten. Ik heb al een overzooi aan patches en programs, maar soms mis je net die ene sound. Dus:

- Zijn de intrumenten zoals je die op sample cd's kan krijgen qualitatief vergelijkbaar met bv. sounds uit de Yamaha Motif, Roland JV/XV, Korg Triton series dwz. Rompler synths? D.w.z. Multilayer etc.

- Is het noodzakelijk de samples telkens weer te laden bij een power off van je sampler (heb ik es ergens gelezen)?

- Wat zijn de pros van qualitatief duurdere samplers zoals kurzweil t.o.v. bv. AKAI of ingebakken samplers in de Motif en Triton Studio/Pro? (ik zou nml. denken dat de qualiteit van de sample zelf de klank bepaald)

- Kun je b.v. een sample van een intrument rippen van een album of song? Toegevoegd als attachment nummer van Level 42, wat ik zoek is die synth sound, kun je deze b.v. rippen van de cd en in je sampler laden zodat je hem als instrument kan bespelen?

En ten slotte:
- Is het wel de moeite waard om nu een dure sampler aan te schaffen? Met de opkomst van softsamplers enzo die b.v. niet gelimiteerd zijn aan RAM, denk ik dat er wellicht veel te veranderen staat?

Bedankt voor jullie reacties!

 
Re: Sampler vraag

Ik heb zelf een sampler, maar werk nooit met sample cd's enzo. Alleen maar beats, loops en sounds die ik zelf maak, dus ik kan voor een deel je vragen proberen te beantwoorden.


Origineel geplaatst door shappy1010

- Is het noodzakelijk de samples telkens weer te laden bij een power off van je sampler (heb ik es ergens gelezen)?

Ik geloof dat het wel mogelijk is om in te stellen dat bepaalde geluiden automatisch geladen worden tijdens het opstarten.
Verder is het laden van alle geluiden voor een track waar je mee bezig bent gewoon een kwestie van de Multi laden. Das dus een kwestie van een paar keer drukken en een paar seconden wachten.
Met het beginnen van een nieuwe track zoek je gewoon de gewenste programs van disk en die laad je 1 voor 1 in.



- Kun je b.v. een sample van een intrument rippen van een album of song? Toegevoegd als attachment nummer van Level 42, wat ik zoek is die synth sound, kun je deze b.v. rippen van de cd en in je sampler laden zodat je hem als instrument kan bespelen?

Nope, je kan niet 1 geluid eruit filteren ofzo.
Overigens lijkt me het betreffende synth geluid niet zo heel moeilijk na te maken met een VA synth.



En ten slotte:
- Is het wel de moeite waard om nu een dure sampler aan te schaffen? Met de opkomst van softsamplers enzo die b.v. niet gelimiteerd zijn aan RAM, denk ik dat er wellicht veel te veranderen staat?

Er is een aantal dingen die belangrijk zijn:
Hardware:
Welke hardware sampler wil je, en wat is de kwaliteit van de beschikbare sample cd's.

Software:
Is je computer snel genoeg voor de sotware sampler
Is je geluidkaart goed genoeg
Zijn er goede sample cd's beschikbaar die door de soft sampler gelezen kunnen worden
Vind je het prettig om te editen/ selecteren/ browsen met de muis en een computerscherm of die je dit liever met drukknoppen en scrollwheels en een klein scherm
Als je voor software kiest dan is het waarschijnlijk prettiger om met 2 beeldschermen te werken (doe ik in ieder geval wel) dus die investiring komt erbij, als je nog geen 2 schermen hebt.
 
Je hebt toch zo'n Motif?

Die vreet ook van die kaarten. En als je daar met je computer wavjes op zet dan kun je daar eens mee experimenteren.
Of via die USB kabel overschoppen zal wellicht ook gaan.

En als hij ook Akai CD's kan lezen (wat ik wel denk) dan moet je eens gaan nadenken over een SCSI CD speler te scoren.
Er zijn duizenden van die CD's en wil je speciale dingen zoals koren,orgels of weet ik wat dan kun je je lol nog op.
Maar ik zou het eerst maar eens proberen met je eigen samples te gebruiken en als je dat bevalt deze optie kiezen.

En ja, als hij uit gaat dan word dat geheugen gewist dus zal je het opnieuw moeten laden als hij aanstaat. Maar dat heeft elke sampler wel. Of je moet het duurdere flash geheugen gebruiken.
 
Origineel geplaatst door fuse
JEn als hij ook Akai CD's kan lezen (wat ik wel denk) dan moet je eens gaan nadenken over een SCSI CD speler te scoren.
Er zijn duizenden van die CD's en wil je speciale dingen zoals koren,orgels of weet ik wat dan kun je je lol nog op.
Maar ik zou het eerst maar eens proberen met je eigen samples te gebruiken en als je dat bevalt deze optie kiezen.

De Motif kan inderdaad het Akai S1000/3000-formaat alsook AIFF en WAV aan alsook de A3000/4000/5000/SU700. Best een breed pallet. Ik zou daar al best tevreden mee zijn ;)
 
Eens, ik heb alleen geen motif maar een S90, dat is dus de motif zonder sample mogelijkheid.
 
Origineel geplaatst door Christov
waarvoor sample je neit zelf...das een stuk goedkoper dan samplecds...en niet iedereen kan die sample zo vinden...je bent origineler bezig lijkt me toch

? You speak in riddles my friend :confused:

Verklaar je nader?
 
nou waarvoor koop je een apparaat waarmee je zelf kunt samplen om andermans sampels te lezen

voor het geld van een sampelr cd van 80 euro heb ik 80 lps die ik goed kan samplen en shit...en kan het zo bizar zoeken als ik wil...

maar ik maak hiphop dus dan zijn sampelcds zowiezo niet geaccepteerd

typ op google het woord "crate digging" in
ik vind het zelf idioot ill als ik een sample vind die nog neit gebruikt is door iemand anders en er dan een bangende beat mee maak....
 
Back
Top