Jouw Kick in Spectral Pan Display (Audition)

Phye

Wreeeeep!
Lid sinds
11 november 2010
Berichten
477
Locatie
Arnhem
Een tijdje geleden zat ik op mijn werk en opende ik mijn Hardstyle kick in Adobe Audition 3 in Spectral Pan view. Dit leverde een heel interessant plaatje op.

Persoonlijk weet ik weinig van spectral phase maar leek het mij interessant om misschien eens wat hierover te leren. Iemand hier heeft daar vast verstand van. Ik ga er vanuit dat de kleur iets zegt over de hoeveelheid energie in een bepaalde frequentie en het pan % iets over activiteit in het stereo beeld. Maar als iemand hier meer over kan vertellen, ben ik erg benieuwd.

Als jullie het interessant vinden lijkt het me leuk om verschillende (liefst eigen) kicks onder elkaar te zien.
In Adobe Audition heb je 4 display opties, Waveform (normaal), Spectral frequency, Spectral Pan en Spectral Phase. Spectral Pan geeft het mooiste plaatje.

Als je een afbeelding (probeer bestandsgroote behapbaar te houden 200kb max) post. Vermeld dan:

  • Type kick (genre): Hardstyle
  • Toonhoogte: G (fundamental op 49hz)
  • Lengte in ms of (bpm): 400ms (150bpm)
  • Opmerking: Dit is een zogenaamde 'pitch kick'. Wat ik hier zie is een probleem dat ik tegen kwam in de mix dat mijn kicks een onbalans gaven in het stereo beeld. Naar het eind van de staart toe wijkt het laag af van de middenlijn. Of dit echt problemen geeft in die laatste 0.07 sec. Weet ik niet. Maar ik zag het wel terug op de meters tijdens een test master. Dit heb ik toen opgelost door alles onder 130Hz mono te maken.

CaLuqVzczyF6seuCqXVZWn57dnPv5wiPJPnmn90iQZ8
 
Een stereo kick is leuk als het ooit op plaat moet komen joh, springt je naald uit de groef :D
 
Vanwege reverb en distortion worden Hardstyle/hardcore kicks al gauw meer stereo. Uiteraard ligt het laag in het midden.

Nu is het wel zo dat distortion natuurlijk ook mono kan zijn maar omdat ik mijn kicks ook graag wat ruimtelijkheid geef. Houdt ik ze toch graag stereo. Waarschijnlijk ligt het wel veel makkelijker in de mix als de kick achteraf weer helemaal mono wordt gemaakt. Ook al lijkt hij wel wat in het hoog daardoor te verliezen.

Edit: ik zie dat dropbox de link naar het plaatje heeft weggegooid. Hier dus nog even via de forum upload

attachment.php
 

Attachments

  • spectral-pan.jpg
    spectral-pan.jpg
    61,7 KB · Bekeken: 73
Laatst gewijzigd:
Een stereo kick is leuk als het ooit op plaat moet komen joh, springt je naald uit de groef :D
ZE zullen je geneens persen...............
Dat is echt onzin, heb legio platen uitgebracht op vinyl dus, met stereo kicks. Je moet er wel een beetje slim mee omgaan, maar het kan natuurlijk gewoon. Je kick bij voorbaat al mono maken is echt zonde - kan zoveel nadruk op de kleur liggen door het stereo beeld.

Uiteraard moet je geen 50 Hz in tegenfase hebben staan, dan springt de naald geheid van de hele plaat af.
 
Dan maak je handig gebruik van stereo buiten het laag van je kick om.....dus eigenlijk op een mid layer deel van je kick.
Zodra je in het laag stereo dingen gaat doen wordt je gewoon niet geperst.
Pers zelf ook, 30 plus releases:)
 
Back
Top