Is er een doel voor een 'gewone' bandopnemer?

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.726
Locatie
Streek rond Herentals - België
Geen idee waar ik deze vraag moet posten... Heb van grootouders een oude akai bandopnemer geerfd met een boel tapes. Heeft dat nog "waarde" in het maken van muziek? Kan ik daar opnames mee 'verwarmen' of kan ik 'm misbruiken om te gaan tape 'scratchen' of zo?
Staat al enkele jaren stof te vangen, ik dacht - te warm om buiten te komen - laat me eens een ongebruikelijke vraag posten hier :)
 
Dat ligt eraan. In wat voor staat is ie en wat voor deck is t?

Om te beginnen zou ik m eens goed schoonmaken. Anders klinkt t allemaal soweiso alleen maar ruk,
Als het een GX deck is met glasferrietkoppen dus kun je die vrij eenvoudig schoonmaken. Die koppen zijn nagenoeg onverslijtbaar. Verdroogde of uitgelubberde snaren zijn echter geen pretje, maar dat merk je snel genoeg :)
Alcohol of koppenreiniger gebruiken. Geen andere agressieve rotzooi.

Akai heeft een heleboel soorten reel to reels gebouwd waarvan sommige nog altijd zeer populair zijn. het 'verwarmen' van opnames zit m meer in de tapecompressie die bij licht oversturen een fijne klank teweeg KAN brengen (maar dat niet altijd doet).

Tapes zijn nog verkrijgbaar. Let op dat je geen plakkende of schilferende oude tapes gebruikt want dan is ie binnen de kortste keren weer aangekoekt. Op marktplaats worden regelmatig partijen aangeboden maar ook bij Tapes en Thomann zijn nog (nieuwe!) tapes leverbaar.
 
Geen idee waar ik deze vraag moet posten... Heb van grootouders een oude akai bandopnemer geerfd met een boel tapes. Heeft dat nog "waarde" in het maken van muziek? Kan ik daar opnames mee 'verwarmen' of kan ik 'm misbruiken om te gaan tape 'scratchen' of zo?
Staat al enkele jaren stof te vangen, ik dacht - te warm om buiten te komen - laat me eens een ongebruikelijke vraag posten hier :)

Om welk type gaat het .
Je kunt trouwens bandrecorders omtoveren tot een tape echo , ik heb zelf ooit met een Akai GX-220D gedaan.
 
Tuurlijk kan dat! Kreeg ook tijdje terug ook uit een soort erfenis een oude Sony TC-377. Snaar vervangen. Klinkt echt meer dan oke op hoogste snelheid 19 cm/s. Super warm, rond en vol. Gewoon op weet ik het hoe oude gare tapes die ik erbij kreeg of bij de kringloop heb gekocht. Ik was iig zeer verrast!
Moet wel zeggen dat het mn eerste bandrecorder is, daarvoor alleen met cassette gewerkt. Nou een wereld van verschil. Dus zo;n oude bak kun je wel degelijk gebruiken, vind ik iig, het doet iets heel moois met de opnamens. :) gewoon beetje uitproberen.
 
Heb 'm eens uit de kast gehaald en is een M10
Ziet er zo uit, niet mijn foto hier.
Heb momenteel geen plaats om 'm op mijn studiootje te zetten maar zou bij slecht weer 'm wel eens willen testen. De banden die erbij zijn, bevatten hopelijk nog gesproken stukken door mijn mams toen ze kind was :) dus dat plan ik ook te rippen.

AkaiM10.jpg
 
meteen digitaliseren die oude tapes, ze vergaan iha na 25+ jaar, aardmagnetisme of zoiets, en dat zou toch jammer zijn van die oude opnames.
verder kan je de recorder gebruiken oa als voorversterker, om je opnames van een analoog randje te voorzien, van bandcompressie te voorzien en te overstruen, en ook ( met de sos functie en een speciaal kabeltje of via een mengpaneel, als echo/ delay.
kortom leuk apparaat.
er is een leuk antiek pocketje dacht ik , van prisma, getiteld" de bandrecorder", staan veel tips is, ook vind je misschien nog wel ergens een manual voor de akai
 
Back
Top