Welke nearfields naast Avantone mixcube?

speedo

Stamgast
Lid sinds
17 oktober 2005
Berichten
200
Na het lezen van 'mixing secrets for the small studio' ben ik van plan een enkele Avantone mixcube aan te schaffen, voor monoreferentie en een goede weergave van het middengebied.

Nu heb ik twee paar monitoren uit het lagere, goedkope segment. Het betreft een setje KRK Rokits RP6 G2 en een setje Fostex PM0.5 MKII. Uiteindelijk zal ik beide sets verkopen, maar voorlopig moet één setje de deur uit.

De Fostex heb ik kort geleden kado gekregen, dus ik vind het vooralsnog moeilijk om te bepalen welk setje beter klinkt. De Fostex zijn een stuk groter (9" tegenover de 6" van KRK) en lijken het laag wat beter te representeren, maar de KRK's lijken soms weer wat 'strakker'.

Om even een spec-vergelijking te geven:

Woofer: 5,5" bij Fostex, 6" bij Krk
Tweeter: beiden 1"
Amp: 35 + 35 watt voor Fostex, 50 (laag) en 18 (hoog) watt bij Krk

Iemand hier een idee over?
 
Waarom niet eerst ervoor zorgen dat je belangrijkste referentie speakers, in dit geval je nearfields, op orde zijn? Daarna als aanvulling eventueel nog de Mixcubes.

Maargoed, als jij in omgekeerde volgorde wil investeren is dat jouw keuze. In dat geval zou ik me niet blindstaren op specs en de nearfields houden welke je het beste kent, tenzij het verschil in kwaliteit groot is. Maar qua prijs/kwaliteit verhouding liggen ze in het zelfde segment.
 
Bedankt voor de reacties,

Lijken die Yamaha's een beetje op de oude ns10s? Na alle verhalen te hebben gelezen, begin ik de mythe in die speakers inmiddels wel te geloven. Jammer dat ze niet meer worden gemaakt alleen....
 
Als je wil kan je de hs5/hs50 zo instellen dat ze op ms 10's lijken ja, maar persoonlijk vind ik ze dan te schel.
Ik stel ze zo in aan de achterkant dat ik er uren naar kan luisteren zonder moe te worden, want de detail blijft er gewoon uitkomen.
Het is een gedurfde uitspraak maar als het gaat om detail in mid en hoog vergelijk ik ze met de genelec 8040's die ik heb gehad.
De hs 7 hebben meer sublaag volgens de specs maar die heb ik nog niet zelf kunnen testen.
 
..... ns-10's zijn referentie monitors. Om je mix op te checken en niet om je mix op te maken. Je ziet ze overal NAAST near-, mid- & farfield monitors staan en dat is niet voor niks. Lees je even in in de geschiedenis van die dingen en waarom veel studio's ze zijn gaan gebruiken. Als je een paar Avatones wil aanschaffen moet je er niet ook nog een paar ns-10's naast zetten want die Avantones zijn namelijk ook referentie monitors (Avantone c5, grotto box, zelfde verhaal als ns-10's).
Overigens als je Avatones als monoreferentie wilt gebruiken heb je er aan een genoeg.

Wat belangrijker is, is of je studio akoestisch in orde is. Absorbers, basstraps, etc. Als dat niet zo is kun je nog zo veel geld uitgeven aan monitors, het maakt dan toch geen reet uit....
 
NS 10's zijn naar mijn mening overhyped...
Ze zijn enorm verkocht, eerder vanwege hun (destijds) attractieve witte conus dan voor hun sound.
Tweeters gingen stuk dat het een lieve lust was...
Er waren vele grote commerciële studio's die ze hadden maar ze waren gewoonweg niet aangesloten }:|.
Alleen voor het idee van de klant (muzikant) die ze overal in muziekmagazines op foto's zag...
Ik ben zeer te spreken over de RCF Ayra 6 of Ayra 8. Klinken mooi representatief en... hebben ook een witte conus :D
Ze zijn echter niet gauw te vinden bij de doorsnee muziekwinkel maar online overal :).
@ Bob: inderdaad.

Cheers,
Exo. :mega:
 
Mijn kamer is idd nog niet aangepakt. Bass traps zijn de maak, ik wil er uiteindelijk zo'n 6 hebben, maar het blijft behelpen in een slaap/studeer/studiokamer.

Voorlopig ga ik denk ik mijn KRK setje inruilen voor een Avantone mixcube. Dan gebruik ik de Fostex om op te mixen en de Avantone + een Sennheiser HD600 headphone als referentie. Over een paar maandjes verkoop ik de Fostex dan wel en koop ik fatsoenlijke nearfields :)

Is het overigens aan te raden om in de ports van mijn nearfields een oude sok te stoppen? Ik heb ergens gelezen dat dit wat bass resonance problemen kan verminderen (maar dus ook ten koste van de laag weergave gaat)
 
Is het overigens aan te raden om in de ports van mijn nearfields een oude sok te stoppen? Ik heb ergens gelezen dat dit wat bass resonance problemen kan verminderen (maar dus ook ten koste van de laag weergave gaat)

Dit heb ik alleen maar gelezen in combinatie met de Alesis Monitor One monitorspeakers.........
 
Ik ben zeer te spreken over de RCF Ayra 6 of Ayra 8. Klinken mooi representatief en... hebben ook een witte conus :D

Dan mag je wel hopen dat Italiaanse speakers betrouwbaarder zijn dan Italiaanse treinen :D
En die witte conussen vind ik nou weer erg zwak van ze.... :dubbel:
Lijkt wel Behringer wat de KRK's immiteert met hun gele conussen.
 
Ik heb naast een setje Avantone mixcubes (2-stereo dus) een set Yamaha HS80M (oude model dus) staan en niet alleen ik maar ook mensen die ik in de studio krijg zijn zeer enthousiast over die combinatie en zeker ook over de Yamaha's.

Bedankt! Als je een indicatie zou moeten geven van hoeveel je op de Avantones en hoeveel op de Yamaha's doet, wat zou je dan zeggen?
 
5% op de Avantone's en 95% op de Yamaha's.

De Avantone's zijn vooral als referentie voor het mid en ik check vaak tijdens/na een mix kort of het laag/hoog voldoende aanwezig is in de mix en of het mid er lekker in zit.
Punt is vooral dat je controle doet op vooral het laag op de Avantones. Hoor je daarop niets meer van een idee van het laag terug, dan kun je het overdoen. Voor hoog geldt dat ook, maar in mindere mate. Voor puur het mid kun je op de Avantone's wel prima de balans van je mix doen, maar ik doe in principe alles op de Yamaha's.

Eigenlijk gebruik ik de Avantones nog meer voor mijn klanten in de studio voor de cursus Cubase om ze bekend te maken met het verschil, dan dat ik ze zelf gebruik. Zelf zou ik nu toe kunnen met alleen de Yamaha's. Maar als referentiepunt erbij vind ik de Avantone's toch wel fijn, vooral dus voor de check van het laag.
 
En die Avatones.... Ooit van Auratones gehoord? }:|

Cheers,
Exo. :mega:

Da's natuurlijk heel wat anders...........

Yamaha's (met witte conussen) worden weer gemaakt
KRK's met gele conussen worden nog gemaakt

Auratones bestaat al vele jaren niet meer, terwijl er blijkbaar toch vraag naar was. Avantone is in dat gat gedoken en is een remake van de Auratones gaan maken. Dat is heel wat anders dan wanneer je gaat concurreren op een bestaand product.
Behringer maakt trouwens ook al een eigen versie van de Auratones............ Dat mag je dan weer als een kopie van de Avantone zien, want die zijn op het idee gekomen. ;)
 
Da's natuurlijk heel wat anders...........

Yamaha's (met witte conussen) worden weer gemaakt
KRK's met gele conussen worden nog gemaakt

Auratones bestaat al vele jaren niet meer, terwijl er blijkbaar toch vraag naar was. Avantone is in dat gat gedoken en is een remake van de Auratones gaan maken. Dat is heel wat anders dan wanneer je gaat concurreren op een bestaand product.
Behringer maakt trouwens ook al een eigen versie van de Auratones............ Dat mag je dan weer als een kopie van de Avantone zien, want die zijn op het idee gekomen. ;)

Voortrekkers, trendsetters en copycats...
Wat een evolutieve wereld niet? :D


Cheers,
Exo. :mega:
 
NS 10's zijn naar mijn mening overhyped...
Ze zijn enorm verkocht, eerder vanwege hun (destijds) attractieve witte conus dan voor hun sound.
Tweeters gingen stuk dat het een lieve lust was...
Er waren vele grote commerciële studio's die ze hadden maar ze waren gewoonweg niet aangesloten }:|.

Cheers,
Exo. :mega:

helemaal juist exact
 
Back
Top