Wat zijn de betekenissen van de diverse Roland producten uit de jaren '70 en '80

Integra 7??
Volgens wikipedia een geneesmiddel?
En de 7 voor een heilig getal?
Een laatste opstoot voor totaal iets anders?
 
Laatst gewijzigd:
Hmmm, JX-8P is inderdaad 6 voice, en JX10 is 12 voice.

3p294g.jpg
 
Integra 7??
Volgens wikipedia een geneesmiddel?
En de 7 voor een heilig getal?
Een laatste opstoot voor totaal iets anders?

Integra = alles in 1?
En 7 lijkt me een willekeurig getal, zodat er ook nog een 1, 3, 5 en 9 uitgebracht kunnen worden. En als dat op is, is de Japanse gewoonte dat er dan een 33, 55, 77 ed. komt.
 
Integraal?
Roland schrijft op hun webstek dat daar het gehele geluidenarchief van Roland in zit. :okdan:
Misschien dat ze dat integraal in de chip hebben gepropt dat het PCM hart vormt?
De 7? Wellicht de 7e 19" module die Roland maakte!? :frons:
Zoveel rack-spul maar Roland niet :?
 
Ik heb nu heel veel letters voorbij zien komen.
Ik mis alleen de XV nog. Zelf heb ik de XV2020. Een 1U hoog, maar half in lengte (qua afmeting het zelfde als de JV1010). Fijne module.
De 'X' zal voor eXpendable staan. Er zitten 2 uitbreidingssloten op waarvan ik er 1 gebruik (Complete Orchestra).
Maar waar staat de 'V' voor? Het is een rompler. Niks virtueels. Een doosje vol met orgel, strijkers, koren, toeters, een beetje synth geluiden.

En als we toch bij de 'X' blijven... De Fantom Xa, X6, X8?
Staat die 'X' ook voor eXpendable?
 
Integraal?
Roland schrijft op hun webstek dat daar het gehele geluidenarchief van Roland in zit. :okdan:
Misschien dat ze dat integraal in de chip hebben gepropt dat het PCM hart vormt?
De 7? Wellicht de 7e 19" module die Roland maakte!? :frons:
Zoveel rack-spul maar Roland niet :?

Ik denk dat de 7 niet voor de 7e 19'' module staat aangezien Roland al wel meer dan 6 modules heeft uitgebracht. Denk maar aan de D-110, D550, JP8080, JV1080, JV2080, XV5080, MKS7...
 
Ik heb nu heel veel letters voorbij zien komen.
Ik mis alleen de XV nog. Zelf heb ik de XV2020. Een 1U hoog, maar half in lengte (qua afmeting het zelfde als de JV1010). Fijne module.
De 'X' zal voor eXpendable staan. Er zitten 2 uitbreidingssloten op waarvan ik er 1 gebruik (Complete Orchestra).
Maar waar staat de 'V' voor? Het is een rompler. Niks virtueels. Een doosje vol met orgel, strijkers, koren, toeters, een beetje synth geluiden.

En als we toch bij de 'X' blijven... De Fantom Xa, X6, X8?
Staat die 'X' ook voor eXpendable?

Of misschien omdat ze de X gewoon een leuke letter vonden :P
 
het was alleen jaren 70 en 80 gericht.

de x gebruiken ze ook vaak voor 10 . v voor 5 .
 
De X staat vaak voor 'de nieuwe tijd' / 'generatie X'...

De V bij JV staat volgens mij voor Versatile. Het moest een allround-synth voorstellen. Toch raar dat lang niet alle klanken erin zaten: geen accordeons, geen scheurgitaren, geen pedal-steelguitars. Geen orgels met rotary-speaker. Daar had je dan weer een uitbreidingsbord voor nodig. Maar ja, dat zorgde er wel voor dat de JV's relatief goedkoop aangeboden konden worden en dat als je het hele klankenpallet wilde, je alsnog in de buidel moest tasten. Dubbel inkomsten voor Roland dus.
 
Psies!
Dat was/is ook zo bij de XV2020 en de rest van de XV-serie (modules).
De 2020 kostte mij nieuw zo'n € 600,- en een extra SRX-kaartje nog eens (ongeveer) € 300,-
Toch weer even een bakje van € 900,- geworden. Maar er zitten schitterende en glasheldere geluiden in.
De XV2020 en SRX-Complete Orchestra kocht ik in 2004. Nu alleen nog 2e hand verkrijgbaar denk ik.
In de 2020 zitten standaard wel trekzakken, scheurgitaren en verschillende orgels.

Jammer is wel dat Roland niet later nog eens zo' 1U hoog, maar half zo breed bakje heeft uitgebracht. Ik zit nu met een lelijk leeg gat. Een JV1010 is een oplossing. Maar hoop stilletjes dat er nog een keer wat aan komt dat er in kan en het gat dicht ;-)
 
De Roland XP's en XV's hebben wél alle klanken aan boord (inclusief banjo's, ukeleles en alle andere 'verzoeknummers'). Alleen natuurlijk niet allemaal van dezelfde topkwaliteit. Daarvoor zijn dan weer de expansiebordjes...

En ja, een half rackje om je gat op te vullen: alle kwaliteitsmodules zijn minimaal een volle rack-eenheid breed. De Yamaha P50M heb ik weggedaan voor een Korg SG-Rack (minder overdreven stereo, maar véél rijker klinkend en beter te plaatsen in de mix). De Alesis Nanobass is weggegaan voor een Peavey Spectrum Bass (simpelere klank, maar zóveel meer volheid en dynamiek: een basklank hoeft niet complex te zijn: als er maar veel laag en veel druk in zit). Alleen de half-rack Korg X5DR is gebleven.
Ik had al een Korg TR-Rack (Trinity rack) in huis, maar die kon toch niet dezelfde klanken produceren als de X5DR. Hoeveel beter de TR-Rack ook klonk in andere klanken: als er geen A33 'Fresh Air'-belletje in zit, of na te maken is: hoefde ik hem niet. Dat belletje zat in bijna alle arrangementen. Dus is het bij de kleine 'plastic' Korg gebleven, met ook nog eens de klanken van zijn voorganger, de 05R/W, maar in de X5DR klinken ze beter.
Misschien is dat nog een tip om het gat op te vullen. Anders kun je er altijd nog een pakje sigaretten en een aansteker in leggen.
 
Laatst gewijzigd:
Misschien is dat nog een tip om het gat op te vullen. Anders kun je er altijd nog een pakje sigaretten en een aansteker in leggen.

Hahahahahaha. Dat kan ja. Ik heb daar nu een USB-kabel liggen om de XV2020 te kunnen bewerken (patches maken of aanpassen).
Maar bedankt voor je tips. Ik ga eens rondkijken.
 
Maar waar staat de 'V' voor? Het is een rompler. Niks virtueels. Een doosje vol met orgel, strijkers, koren, toeters, een beetje synth geluiden.

Orgels, strijkers, koren, toeters, een beetje synth geluiden...
Das wel divers... 'Versatile'?
 
Da's iets te ver doordenken. Hou 't maar gewoon bij SyntHesizer (Yamaha had immers al SY ingepikt).




Alles wat met een GuitaR te maken heeft.

ghehe wel toffe discuss // eens kijke watk nie weet
:P
 
Back
Top