Yamaha GT1 MIDI probleem

Marnix2

Nieuwkomer
Lid sinds
15 mei 2013
Berichten
6
Beste iedereen,
bij mij thuis staat een digitaal orgel met MIDI-aansluitingen en een Yamaha GT1 digitale piano vanzelfsprekend ook met MIDI. Ik wil zelf aan de slag gaan met Virtual Instruments enzo. Met een USB-midi interface heb ik het orgel aangesloten op mn laptop en dat werkte na enig prutsen perfect. Het gezeur begon toen ik het met de piano wilde proberen. Midi verzenden naar de piano lukt wel, maar andersom geeft het geheel geen teken van leven. Zelfs de ledjes bij IN en OUT van de interface gaan niet knipperen, wat ze bij het orgel wel doen. Ik weet zeker dat ik het goed heb aangesloten (IN op OUT en andersom) en alle andere mogelijkheden heb ik ook wel geprobeerd maar hij doet het gewoon niet. Het enige teken van leven wat ik gezien heb is dat als ik de OUT poort van de piano verbindt met de OUT poort van de interface (onjuist dus). Dan gaat bij het indrukken van een toets/pedaal het lampje knipperen wat constant brandt als hij op de computer is aangesloten. Ik heb heb boekje van de piano gelezen, maar daar ben ik ook niks wijzer van geworden.
Ik heb midiOX, maar meestal gebruik ik Anvil Studio om te checken of de MIDI werkt.
Ik heb trouwens deze interface: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/871280/Conrad-USB-Midi-kabel/?ref=search&rt=search&rb=1

Een heel verhaal, maar ik hoop dat jullie er wat mee kunnen.
 
Heeft niemand een idee?
Er komt blijkbaar wel iets van een stroompje door de kabels. Het is dus niet zo dat de MIDI out poort niet werkt ofzo. Verstuurt deze piano misschien een ander soort MIDI? Dit zou vreemd zijn, want je kunt wel gewone midi via de piano afspelen.
Zal het een optie zijn om een andere usb-midi interface te proberen? Het zou ook vreemd zijn als dit verschil maakt aangezien hij bij het orgel goed werkt.
Ik denk dat er dus in de piano iets kapot is. Maar hoe kom je aan een monteur die dat kan repareren, of kun je er zelf iets aan doen?
 
Bedankt voor de reactie!
Maar dit is het probleem niet. Hij verzendt op kanaal 1 en daar staat mijn laptop op ingesteld. Daarnaast heb ik alle kanalen al geprobeerd. En dit kan het toch niet zijn, omdat zelfs de USB-MIDI interface geen signaal geeft.
 
Kabel doet zijn werk met orgel aangesloten op je laptop, dus die is ok alsook de software ervoor. Enkel bij verkeerd aansluiten krijg je een reaktie op de digitale piano :
Het enige teken van leven wat ik gezien heb is dat als ik de OUT poort van de piano verbindt met de OUT poort van de interface (onjuist dus). Dan gaat bij het indrukken van een toets/pedaal het lampje knipperen wat constant brandt als hij op de computer is aangesloten.
Constant knipperen of branden ??? Heb je hierbij ook de in verbonden of enkel de out ?
Je bedoelt knipperen als je een toets op de digitale piano indrukt en constant branden zonder de piano aan te raken dan ?
Het gaat toch over een lampje op je digitale piano, hé ?
 
Nee, dit was misschien niet duidelijk, maar ik bedoelde het lampje op de interface, dat gaat knipperen als ik op een toets druk of het pedaal indruk. En dan bedoel ik het lampje wat constant brandt als de interface met de laptop verbonden is. Dit is dus wel een teken dat de piano 'iets' verzendt.
 
Nee, dit was misschien niet duidelijk, maar ik bedoelde het lampje op de interface, dat gaat knipperen als ik op een toets druk of het pedaal indruk. En dan bedoel ik het lampje wat constant brandt als de interface met de laptop verbonden is. Dit is dus wel een teken dat de piano 'iets' verzendt.
Toch niet zeker hoor. Hou het simpel : resultaat zou idem moeten zijn als met het digitaal orgel (dat wat volgens jou zeggen dan wel werkt). Enkel het kanaal kan anders zijn maar dat heb je gechecked dus...
piano midi output defect wss.
 
Yamaha gt1 midi

Yamaha gt1 midi

Ik kan niet direct een oplossing geven, maar ik kan wel melden dat midi met een gt1 bij mij goed werkt. In mijn setup gebruik ik een wat duurdere interface (M-audio delta of Phonic Firefly met hoogwaardige midi kabels) dus kan ik mij voorstellen dat het mogelijk aan de midi interface ligt. Ik zou adviseren een andere interface te proberen als je een kunt lenen. Ik heb eerder problemen gehad met een wat goedkopere midi naar USB koppeling.
 
Allemaal bedankt voor de reacties!
Nelroy had gelijk, het lag aan de interface, al snap ik er niks van omdat hij het bij andere instrumenten wel deed.
De man waar we hem gekocht hadden, had nog een g1 staan. Dus daar ben ik van de week heen geweest om te kijken of hij het daar wel deed. En daar deed hij het ook niet. Toen was de conclusie snel gemaakt. Dezelfde avond nog een nieuwe interface (Icon cube mi3) bestelt. Deze deed het in een keer.
 
Back
Top