vraagje Jupiter 6 Europakit gebruikers

dod563

Ouwe rot
Lid sinds
26 september 2008
Berichten
1.176
Ik heb een vraagje mbt de Europacode. Als ik de Jupiter inzet op 'external clock sync' kan ik er triggers op los laten die het wel doen maar tegelijkertijd loopt er (ongewenst) ook een interne klok mee, welke de arpeggiator aanstuurt. Die hoor je er dus continue doorheen. Deze loopt ook door wanneer ik de triggerbron stopzet. Wat ook vreemd is, vind ik althans, je kan het tempo van deze interne klok niet veranderen met de rateknop van de Jupiter. De enige manier om de interne klok te stoppen is de holdmodus uitzetten maar dan werkt de trigger niet. Start ik in Rolandcode op,is er niets aan de hand maar dan kan ik de vele arpeggiatorvoordelen van Europa niet gebruiken.

Mijn vraag is dus eigenlijk aan eventuele Europakitbezitterds of iemand wil checken hoe dat er bij jullie aan toe gaat zodra je de 'external clock sync' activeert. Gaat er dan ook een interne klok meelopen die je eigenlijk niet erbij wilt hebben. Als dat bij jullie niet het geval is, is er toch iets niet in de haak met mijn Europakit, denk ik dan.

Bvd
Evert
 
ik heb dit ook(gehad). heb sowieso veel problemen gehad met de europakit. Ik heb versie 2.
Na laten kijken en nu doet hij het volgens mij normaal. Maar ik heb nadat ik hem heb laten nakijken niet echt met de arp gewerkt. zal er morgen nog eens naar kijken of het nu wel ok is.
 
Nee, ik heb nog niets vernomen maar ik wil ook niemand onder druk zetten. Misschien moet ik de draad af en toe schoppen maar dat hindert niet. Ik kan de J6 verder nog op genoeg manieren gebruiken maar het grote voordeel van de arpeggiator in Europa's code vind ik de stepsequencer. Wanneer je daar dan nog een 808 op los kunt laten, wordt het net even leuker, lijkt mij. Ik heb je SC even kort gechecked en ik denk dat het voor jou best wel interessant kan zijn. Probeer het eens uit. Dan kun je meteen mijn case uitproberen ;-) Als je wilt weten hoe of wat, moet je me maar een pb sturen.

GrE
 
Ik ken de truck met de 808 of 909. Ik doe het vaak met de Sh101. Maar je kunt het ook via midi doen.

Ik zal iig komende dagen even kijken of ik de interne clock kan uitzetten. Overigens zijn er heel veel functies die niet gedocumenteerd zijn in de handleiding die online staat (die is van OS1.0). De meeste mensen hebben OS2.x.
 
Via midi lukt de truuk ook wel maar ik denk dat je het wel met mij eens zult zijn dat triggeren de boel meer laat leven. Stel, je wijst in Europacode een deel van de stepsequencer aan de lowersectie toe en een ander deel wijs je aan de uppersectie toe. Wanneer je via midiclock synced, loopt de sequencer via een vast stramien de arpeggio's, inclusief de rusten, af. Als je dit vervolgens via de external clock doet, kun je, naar mijn idee, je arpeggio's nog meer 'verwilderen'. Alleen lukt dit nu dus niet omdat op de een of andere manier de interne clock geactiveerd wordt en niet wil stoppen.
 
Da's niet wat ik bedoel....dus geen midiclock maar gewoon midinootnummers.

Eigenlijk wat er gebeurt is dat de sequence in de synth een andere lengte heeft dan het trigger patroon. Hierdoor krijg je een verschuiving van de melodie met het zelfde ritme. En dat trucje kan op vele manieren....waaronder midi :)
 
oja ik had ook beloofd hier naar te kijken zal proberen dit vanavond even te doen.
 
Ik snap niet helemaal wat er bij mij gebeurt maar er loopt bij mij geen interne klok mee lijkt het.
Maar er gebeurt sowieso helemaal niks.
waarmee probeer je de jup te triggeren een 808?
 
en met het proberen van de arpeggiator is mijn jupiter weer op hol geslagen.
vind het zo'n kut upgrade. alleen maar gezeik gehad sinds ik hem heb laten inbouwen.
 
Wie heeft hem ingebouwd? Ik heb het bij Artefacts laten doen en ben niet ontevreden. Als er al wat aan mankeert, wijt ik het eerder aan de software. Triggeren inderdaad via 808 en 909.

Gaat het wel goed wanneer je in de Rolandcode opstart?
 
ja voor ongeveer 10 minnuten.
als ik hem opstart/aanzet dat bank B brandt en number 1.
number 2 t/m 8 flashen.

meer doe hij niet.
 
Dat is wel raar. Zoals ik het begrepen heb, kun je ten allen tijde terug keren naar de Roland code en dus Europa totaal negeren. Je kunt dan zelfs de patches die in Europa gemaakt zijn niet oproepen en je Jupiter functioneert als vanouds (zonder Europa dus). Lijkt mij dat als dit niet zo is, er iets niet goed is gegaan bij de plaatsing van Europa. Heb je het zelf gedaan of laten doen? Ik ben van mening dat als je Europa zodanig werkend krijgt als dat hij bij mij werkt, het echt wel een meerwaarde is. Ik hoop dat het in orde komt.
 
Vanmiddag even de Arpeggio van mijn JP6 gecheckt met een 808. Ik kreeg het aan de praat maar hij speelde meerdere noten die niet van de trigger kwamen. Leek op een soort delay. Ik had helaas te weinig tijd om er echt in te duiken maar als je dmv controller 81 waarde 5 stuurt verander je de mode van de arpeggio (maar dat wist je natuurlijk al).

Ik heb wel iets anders vreemds ontdekt...bij mij slaat ie af en toe noten over als je gewoon noten speelt via midi. Ik had een midi sequence lopen van ± 5 minuten die ik moest opnemen maar af en toe miste die een noot.

Iemand hier ook last van?
 
Back
Top