303's worden wel heel duur

Ik keur het ook niet af. Alleen als ik zelf een Juno-60 zou willen kopen, had ik dat 20 jaar geleden moeten doen. Nu is het niet meer te doen. Dan maar voor het beste alternatief gaan.
 
Ik vind een stukje nostalgie wel mooi en het werken met losse sequencers met triggers is echt super leuk om te doen, maar ik haak echt af bij een 303 of een 101 tegenwoordig. Ik koop dan een kloon en een berg leuke andere bakken. 2000 euro voor een 808 of 250 voor een ander leuk oud analoog bakkie plus een icon systems plus een 626 plus een simmons of zelfs een syncussion plus een groove samplertje plus een vermona drm plus nog wat modulaire drummodules. En dan nog geld over. Kom op!

Kan me ook niet voorstellen dat die negers vroeger zoiets hadden van nou dan maken we maar geen techno als de 909 niet bestaan had. Die creativiteit komt er altijd op een bepaalde manier uit ondanks of dankzij beperkingen die je hebt en ik probeer ook een beetje op die manier te werken.

Misschien dat ik ooit nog aan de echte dure klassiekers ga beginnen als ik het gevoel heb dat al het andere niets meer toevoegt, dat mijn studio "compleet" is en ik alleen nog maar kan verbeteren als ik dingen koop die zowel gevoelsmatig als klankmatig echt wat toevoegen. Zo zit ik nu wel eens aan een SubPhatty of een PerFourmer te denken terwijl ik dat vroeger veel te duur vond voor zulke ondergespecificeerde bakken.

Ik zeg niet dat je gek bent als je zulke spullen koopt maar er is meer op de wereld wat een eigenlijk klank heeft en minder kost.
 
De 101, 303 en 909 zijn beroemd geworden vanwege hun beperkingen.
Welk instrument heeft ook beperkingen? Ik heb hier een Casio SA-10 liggen van 5 euro. Ga een SA-10 multitracken en kijken wat eruit komt. Lijkt mij creatiever dan doen wat iedere producer al gedaan heeft.
 
Israël Vibration is misschien beroemd geworden door hun beperkingen maar de spullen die jij noemt zijn beroemd geworden door hun sound..
 
Die negers... kon je dat nou echt niet anders verwoorden? :D
 
Israël Vibration is misschien beroemd geworden door hun beperkingen maar de spullen die jij noemt zijn beroemd geworden door hun sound..

Nee hoor, ook Israël Vibration is beroemd geworden door hun sound. Dat ze behoorlijk slecht konden lopen is bijzaak... :D
 
Die klagers over dit soort onderwerpen, dat zijn altijd dezelfde... Iets kost wat het kost, kwestie van vraag en aanbod. Kan je het niet betalen? Dan is het niet voor jou. Niet iedereen heeft 'recht'op een 303 he, is geen primaire levensbehoefte. ;)
 
Hoe mooi en inspirerend een vintage apparaat ook mag zijn: het gaat uiteindelijk om het resultaat en daar moet de prijs ook naar zijn. Er zijn vele 303-klonen die de klank tot 95% benaderen. Waarom dan duizenden euro's neertellen voor die laatste 5 procent? Het publiek hoort het toch niet.

Ik wil niet irritant doen maar ja dat verschil hoor je wel :P Althans, de perfectionist :D. 99% van het publiek zal het niet horen inderdaad. En van die 1 procent heeft 75% teveel drugs op om het verschil te horen. Dusja.. Boeiend
:D
 
Het mooie van tegenwoordig is dat er nu veel alterntieven beschikbaar zijn die ook nog eens erg betaalbaar zijn. Als je ziet wat er binnenkort allemaal uitkomt (Bass station, sub phatty, volca. ms-20, prophet12) dan valt er weinig te klagen. Alleen de nostalgische waarde kan je niet kopen en het karakter zal ook iets anders zijn vanwege de onderdelen. Het is nog even de echte reviews afwachten, maar waarschijnlijk hebben ze wel een eigen karakter. De kans bestaat natuurlijk dat die bakken over 20 jaar erg gezocht.
 
Heb nog een devilfish te koop staan. Bieden vanaf 10.000,- :duivels:
 
Er zullen vast mensen zijn die er niet warm of koud van worden maar ik persoonlijk, kan heel blij worden van alleen een 808 die een 101 triggert. Uren speelplezier, inclusief dikke sounds.
Ik denk zelf dat het niet voor niets is dat bepaalde oude machines steeds duurder worden terwijl andere apparaten uit die tijd dat niet overkomt. Als je weet dat veel tracks die je zelf tof vindt met bepaalde apparaten worden gemaakt, word je vanzelf nieuwsgierig, lijkt mij. Software heeft oneindig veel meer mogelijkheden maar dat zie ik persoonlijk niet als een plus. Intuitieve workflow rules,

dat heb je mooi gezegd.
 
Tsja, elke vintage synth wordt duurder. Weet nog wel dat een Korg Polysix 10 jaar geleden voor zo'n 250-300euro verkocht werd, want wat had je nou aan zo'n 1VCO synth.. De mijne kocht ik in 2008 voor 440euro, en tegenwoordig zie ik advertenties waarin ze voor rond de 800 euro aangeboden, en vaak ook verkocht worden.. Waar gaat het heen..
Achja, gelukkig ben ik voorzien :-)
 
als de eerste house gemaakt was met een Poly 800 of DX7 of DW6000 of Casio CZ1000, zouden die dan nu ook 1600 euro zijn?
of meer zelfs want er zitten toetsenborden op
 
Back
Top