Yamaha RY30 doet raar battery voltage 5v ipv 3.2v !?

rhodes

Rhythmatic Movements
Lid sinds
17 december 2004
Berichten
269
Locatie
Overijssel
Enige tijd geleden heb ik een 2e hands ry 30 gekocht. Heeft altijd goed gewerkt.

Na een tijdje niet gebruikt te hebben kreeg ik een change battery melding.
Open gemaakt, batterij vervangen en alles werkte weer ok.

Maar nadat ik hem nu weer aan zet (na paar mnd niet gebruikt te hebben) heb ik opnieuw problemen.

Bestaande uit: opstarten met alleen zwarte blokjes, of vreemde tekens, maar meestal change battery melding en de drumsamples 2 octaaf te hoog.

Nu het rare:

Toen ik de battery test ontdekte (via dec + pattern + perc2 te bereiken) kreeg ik eerst 3.1 v ok, maar gisteren kreeg ik 5v!? :? aan met daarachter NG (not good).
Ook opvallend was dat de auto test mode na de battery test stopte met een knipperend scherm.

Wat me opviel was dat er intern al een celbatterij houder gemonteerd was door vorige eigenaar. Origineel hoort daar een cel battery met pootjes te zitten.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn met mijn ry30?
Vooral de 5v waarde vind ik erg vreemd. de battery die erin zit kan max 3.2v leveren..

Collega van me had het over een kappotte elco in de buurt van de battery, maar ik zou niet weten hoe ik dat het beste kan controleren. Heb wel een voltmeter liggen, maar mn electronica kennis is niet al te goed.
 
Ik heb het schema niet maar kan je wel op weg helpen.

Het geheugen werkt op 5V. (5v Rail)

Wanneer de 5V wegvalt door het apparaat uit te schakelen dan levert de batterij 3V aan de 5v rail waar de RAM ic op zijn aangesloten.

Er zit direct na de batterij een diode om te verhinderen dat de 5v rail de batterij probeert op te laden wanneer het toestel aanstaat.


Het lijkt erop dat deze diode bij jou lekt of stuk is.

Volg dus even de + zijde van de batterij tot het eerste component die je tegenkomt is dit een diode, vervang deze dan.


Suc6
 
mooi ant woord ..vic

wilde toevoegen ... datk een ry 30 te koop had 2 cards ..
mats was 120.- .. 100 wel snel wezuh is een malig .. omdatje pech hebt;-]]
:okdan::D
 
Thanks Vic, zodra ik wat tijd heb ga ik em weer openmaken en dit verder uitzoeken.

R-ond bedankt voor t aanbod! Met een beetje geluk kan ik em repareren.
Blijft toffe bak, maar mocht ie t echt niet meer goed willen doen, dan neem ik geen andere ry30. Btw, ry10 is ook grappige bak met veel geluiden xox interface en ingebouwde speaker!
 
Ik heb de ry30 opengemaakt en gezocht naar de kapotte diode.

Er zitten er niet veel in en degene die ik heb gevonden zaten ver van de batterij af.
Ook het volgen van de sporen is nogal lastig op dit soort printplaten vind ik.
Ik heb er een paar doorgemeten maar die waren ok, in sperrichting werd er niks gemeten.

Ik zal wat fotos toevoegen.
 
Hieronder wat fotos van de ry30 printplaat 1 tm 5 beginnend rechtsonder en dan met de klok mee.
 

Attachments

  • 1kIMG_9151.JPG
    1kIMG_9151.JPG
    192,8 KB · Bekeken: 88
  • 2kIMG_9152.JPG
    2kIMG_9152.JPG
    196,9 KB · Bekeken: 93
  • 3kIMG_9153.JPG
    3kIMG_9153.JPG
    197,4 KB · Bekeken: 95
  • 4kIMG_9146.JPG
    4kIMG_9146.JPG
    241,7 KB · Bekeken: 89
  • 5kIMG_9148.JPG
    5kIMG_9148.JPG
    160 KB · Bekeken: 90
Back
Top