Volume opkrikken bij eigen tracks..

JOGRO

Ingeburgerd
Lid sinds
3 november 2012
Berichten
62
Hoi,
Ik ben de laatste tijd meer bezig met het opnemen van nummers en probeer die tevens af te mixen, ondanks dat ik daar geen ervaring mee heb.

Hier 2 voorbeelden:

https://soundcloud.com/info-55-4/yellow-suitcase-maze-of-mind

Nu loop ik er tegenaan dat het totaalvolume van die opnames een stuk lager ligt dan "echte"/professionele opnames. Bij pogingen om het nummer enigszins te masteren voeg ik wel wat dingen toe waardoor het harder wordt zonder te oversturen, maar toch blijft het vrij zacht.
Weet iemand wat ik hieraan kan doen, wat eenvoudige trucs om het volume op te krikken zonder dat het gaat oversturen? (of is dat niet eenvoudig?;))
Ik hoor het graag. Ook andere tips voor betere mixen zijn van harte welkom!

Gr Joël
 
waarom moet alles hard? wat is er mis met dynamiek?
 
Elke muzikant heeft zijn eigen visie hoe hij wilt dat het klinkt......je kan nog steeds bijv heel strak en diep klinken zonder dat dit je dynamiek naar de klote helpt.
Die tussenweg is waar veel mensen naar zoeken en dat kost gewoon tijd en inzet....
 
tja mixen en geluiden bij elkaar laten passen is ook een creatief proces wat je niet zomaar in de vingers hebt... :)
 
tja mixen en geluiden bij elkaar laten passen is ook een creatief proces wat je niet zomaar in de vingers hebt... :)

Alweer nagel op de kop Bass. Als dat goed zit heb je al niet veel anders meer nodig. En bijkomend : balans(!) pan.
En aan Jogro : voor jouw vraag gebruik ik bv. Ozon Izotope en Waves L3 Ultramaximizer

Maar dat zijn plugs waar je ook verdomd karig mee moet omspringen.
Zoals brz aangeeft : veel proberen en mislukken alvorens je tot echt goede resultaten komt.Maar geldt dat niet in het algemeen voor deze hobby... ?

Kijk bv eens hier, al is het geen absolute wetenschap : http://www.studio-central.com/perfect_master_recording.html


succes !
 
Zal één tip geven, de track moet op volume zijn vóór hij de limiter ingaat. En bij Ozone, blijf weg v/d presets en FX
 
Dat is inherent aan loudness. Dat is geen clipping, maar gewoon squashing
Iedere track heeft een sweetspot waarbij de pieken op 0db uitkomen, wil je toch luider dan zal je ergens concessies moeten doen
 
Dat is in principe wat een limiter doet :D

Het aanpakken van overshoots, hoe hij dat doet verschilt per limiter, nu ff terug waarom een track al op volume moet zijn voor hij de limiter in gaat.
 
En limiter zou ik sowieso gebruiken, al is het zefs maar om die 1 of 2 overschoots op te vangen
Maar een limiter zou ik niet gebruiken om een track op volume te krijgen
 
waarom moet alles hard? wat is er mis met dynamiek?

Dynamiek en totaal volume omhoog halen is niet hetzelfde.

Bij deze opnames heb ik de limiter wel gebruikt. Heeft wel geholpen om het volume wat omhoog te halen en een vetter geluid te krijgen. Kan altijd beter, maar voor zo'n eerste keer was ik best tevreden met het resultaat (met name van het filmpje in de eerste post).
 
En limiter zou ik sowieso gebruiken, al is het zefs maar om die 1 of 2 overschoots op te vangen
Maar een limiter zou ik niet gebruiken om een track op volume te krijgen
Ik dénk dat je hiermee bedoeld, dat je limiting wel op individuele tracks toepast om daar afzonderlijk piekjes te egaliseren..

..opdat die later in je main mix niet (weer) tegenkomt en dan moeilijker verwijderd krijgt, omdat je dan de andere tracks raakt.

Met die voorwaarde erin dat je dat dus doet, ga ik erin mee dat je limiting beter niet toepast op de eindmix. Echter, als dat om redenen niet meer lukt en je hebt al meerdere tracks in 1 file, dan kan je toch haast niet anders dan die laatste procentpunten dB met subtiele limiting te doen?

Sowieso ben ik altijd voor handmatig knippen, clippen corrigeren + boosten als het om betrekkelijk weinig piekjes gaat.. limiting vind ik in zo'n geval gewoon een luie manier (tenzij je voor dat effect gaat, dan doet het er niet toe, dan leg je de threshold toch al erg laag om 'm aan het werk te zetten/horen)

Verder is er niks mis met dynamiek, maar wél als het ongecontroleerde dynamiek is (dan is het gwoon een excuus om er maar niks aan te doen :) ).. control is everything
 
Dynamiek en totaal volume omhoog halen is niet hetzelfde.

Bij deze opnames heb ik de limiter wel gebruikt. Heeft wel geholpen om het volume wat omhoog te halen en een vetter geluid te krijgen..

Ja ik gebruik ook altijd een limiter om een vetter geluid te krijgen
 
Nee, dat bedoel ik niet.
Op individuele tracks zou je sowieso nooit overshoots moeten hebben (dan mix je namelijk veels te hard en kunnen alle kanalen gewoon nog een flink stuk zachter. Ik doelde op de stereobus 2bus main mix, hoe je het noemen wilt.
Als je daar gedurende mixdown 1 of 2 overshoots hebt, die niet hoorbaar zijn dan kan je dat met een limiter prima opvangen.
Ik bedoelde aan te geven dat je een limiter niet moet gebruiken om je RMS op te krikken, of je crest factor te verkleinen, daar zijn andere tools voor.
Ik dénk dat je hiermee bedoeld, dat je limiting wel op individuele tracks toepast om daar afzonderlijk piekjes te egaliseren..

..opdat die later in je main mix niet (weer) tegenkomt en dan moeilijker verwijderd krijgt, omdat je dan de andere tracks raakt.

Met die voorwaarde erin dat je dat dus doet, ga ik erin mee dat je limiting beter niet toepast op de eindmix. Echter, als dat om redenen niet meer lukt en je hebt al meerdere tracks in 1 file, dan kan je toch haast niet anders dan die laatste procentpunten dB met subtiele limiting te doen?

Sowieso ben ik altijd voor handmatig knippen, clippen corrigeren + boosten als het om betrekkelijk weinig piekjes gaat.. limiting vind ik in zo'n geval gewoon een luie manier (tenzij je voor dat effect gaat, dan doet het er niet toe, dan leg je de threshold toch al erg laag om 'm aan het werk te zetten/horen)

Verder is er niks mis met dynamiek, maar wél als het ongecontroleerde dynamiek is (dan is het gwoon een excuus om er maar niks aan te doen :) ).. control is everything
 
Back
Top