Help! Mixer voeding +17v fuse springt :(

anoniempje

hobby knooier
Lid sinds
30 september 2003
Berichten
4.874
Ja lekker, zit je dan in het weekend zonder winkel open.

Zo uit het niets is mijn geluid weg, kijk ik naar de voeding (soundcraft cps250) is het 17 volt lampje uit.

Net nu in het weekend natuurlijk! Geen winkel los morgen. Moet dus een slow 6.3 A zekering hebben. Maar nu vraag ik me af, hij knalt er niet zomaar uit natuurlijk?

Zou het toeval zijn en met een ander zekering weer werken of moet ik het verder zoeken? Helaas kom ik er niet eerder achter als dinsdag want de elektrozaakjes in de buurt zijn op maandag gesloten.

Heb in elk geval de voeding manual doorgelezen en het komt er op neer dat deze zekeringen alleen springen in geval van serious failure, jaja. Nou hoop ik natuurlijk dat de manual het mis heeft maar goed. Het springen zou volgens de manual dus kunnen komen door een kapotte gelijkrichtingsbrug. Nou zie ik ze zitten op de koelvinnen en het is die van de 17+ rail.

Mocht een nieuwe fuse er opnieuw uitspringen dan valt er weinig te meten natuurlijk.
Kan ik de gelijkrichtings brug eruit halen en even voeden met een AC voeding van de rozzbox om te meten of er gelijkstroom uit komt?


Heb hier een schema van de voeding.

attachment.php



Hier nog een link naar de manual met leesbaar schema http://www.soundcraft.com/downloads/fetchfile.aspx?cat_id=user_guides&id=3220
 

Attachments

  • schema voeding.jpg
    schema voeding.jpg
    91,4 KB · Bekeken: 98
Dit soort zekeringen wil spontaan wel eens knallen door ouderdom. Het hoeft dus niet meteen catastrofaal te zijn..
Als de zekering blijft klappen zou ik de gelijkrichterdiodes checken met de diodetester (zit op elke billige digitale multimeter) en de weerstand van de afvlakcondensatoren (de dikke elco's) doormeten. Als in deze componenten een kortsluiting zit dan weet je meteen dat je raak hebt.

Ghettozekering approach (alleen voor test en verder geheel voor eigen risico!):
Als je perse morgen wilt testen kun je 1 laag alu folie om de gesprongen zekering wikkelen en de zekering terug in de voeding zetten. Je kunt de voeding nu een paar seconden aanzetten om te kijken of het lampje weer gaat branden. Nu weet je of je maandag alleen een zekering hoeft te halen en of je zondag moet gaan meten in de voeding. De ghettozekering is niet bedoelt om langer dan een paar seconden de voeding aan te zetten omdat de beveiliging van de voeding omzeilt is, wat wel degelijk gevaarlijk kan zijn voor je apparatuur en jezelf (brandgevaar) als er toch een defect in de voeding/mixer zit.
Als je de ghettozekering uit de zekeringhouder haalt kijk dan goed of er geen alufolie afgescheurd is en vast is blijven zitten in de zekeringhouder...

Succes!
Heiko
 
Zou het toeval zijn en met een ander zekering weer werken of moet ik het verder zoeken? Helaas kom ik er niet eerder achter als dinsdag want de elektrozaakjes in de buurt zijn op maandag gesloten.


attachment.php



Hier nog een link naar de manual met leesbaar schema http://www.soundcraft.com/downloads/fetchfile.aspx?cat_id=user_guides&id=3220

Heb dus onlangs problemen gehad (en nog steeds een beetje) met mijn CPS150 en denk dat het vrijwel zeker die dikke eelco is. Dus mocht die nog niet zijn vervangen ooit zou ik daar beginnen met zoeken.
 
oké dan, de ghetto manier laat ik even voor wat het is. heb als het goed is straks wat zekeringentjes. vanavond even uitproberen.
 
Nou heb 3 x 6.3 A zekeringen. Volgens mij wel fast blown zekeringen. Er moeten eigenlijk slow blown zekeringen in maar om te testen zal dat niet veel uitmaken lijkt mij.
Heb er dus een in gedaan, voeding onbelast (zonder mixer eraan) aangezet en de zekering knalt er meteen weer uit dus ik moet nu verder zoeken.

De gelijkrichtingsbrugjes zijn trouwens al 2 verschillende. Misschien is er al eens wat vervangen? Of moeten ze verschillend zijn, 1 voor -17v en een voor +17v ?

Ze lijken hier op
attachment.php


Hoe kan ik deze nu met een multimeter testen?
 

Attachments

  • 309442.jpg
    309442.jpg
    13,8 KB · Bekeken: 93
Nou, ik heb beide brugjes getest. Volgens jouw pdfje zou als je de meetpennen juist aansluit de spanningsval weergeven en sluit je ze verkeerd aan geeft hij niks aan.

In mijn geval geeft hij over elke diode een 824 aan, en als ik de pennen omdraai (dus de diode zou niets door mogen geven) geeft hij ongeveer een 600 aan. Misschien meet ik bij het omdraaien van de pennen nu wel wat omdat de brugjes nog aangesloten zijn? Of misschien meet ik nu wel wat omdat ze hier in een brug staan en jouw pdf uitleg geeft over een enkele diode. Afijn de nog werkende brug doet exact hetzelfde dus dit zal geen probleem zijn.

Maar nu, bij de +17v gelijkrichters brug meet ik over 1 diode helemaal niks, ook als ik de pennen omdraai dus de gelijkrichtings brug zal inderdaad de boosdoener kunnen zijn.

Nou heb ik ook al wat info gezocht over het modden van je cps250 voeding en je zet er beter een 50A brug in, in plaats van de originele 25A brug. Zou dit veel verschil uitmaken? Moet nu toch een nieuwe in dus waarom ook niet?


Ook als ik zoek op bijvoorbeeld conrad naar gelijkrichtings bruggen krijg ik zo veel te zien dat ik niet echt weet wat ik moet hebben. Ik moet dus op volt en ampere een brug kiezen. Wat bestel ik het best?


Iedereen bedankt voor zover. Dit zijn de momenten dat ik dikke spijt heb mijn vervolg elektro opleidingen nooit te hebben afgemaakt haha.
 
Eigelijk heel simpel, hoe je ook meet je zal altijd minimaal de diode overgangen meten van 0,6-0,9 volt, meet je 0 volt, en ook als je je meterpolen omdraaid is ie stuk.

Aha oke daarom meet ik dus wel wat op een diode die in een brugje staat als je de pennen omdraait, duidelijk.
 
Iemand nog een idee waar ik ze kan halen of bestellen? Haal er dan liever meteen 2 dat ik weer 2 dezelfde erin heb zitten.

Ben nu zover dat er origineel 400v 25A in zit, en ik zou er beter 400v 35A of 50A in zetten.

Ik vind overigens bijna alleen maar 400v 25A brugjes op buitenlandse websites, conrad heeft geloof ik niet wat ik moet hebben.
 
Iemand nog een idee waar ik ze kan halen of bestellen? Haal er dan liever meteen 2 dat ik weer 2 dezelfde erin heb zitten.

Ben nu zover dat er origineel 400v 25A in zit, en ik zou er beter 400v 35A of 50A in zetten.

Ik vind overigens bijna alleen maar 400v 25A brugjes op buitenlandse websites, conrad heeft geloof ik niet wat ik moet hebben.

Ik heb er voor mijn CSP150 2 gehaald bij Radio Rotor in Amsterdam, daar hebben ze op voorraad. Althans, ik heb een 35a versie gekocht daar. Die gast stond al een beetje raar te kijken toen ik vertelde dat standaard in de CPS150 versie 200V 2,5A bruggen gebruikt worden. Geen worden dat hij wat 'underpowered' is.

Maar volgens mij maakt het aanpassen van de bruggen zelf geen heel groot verschil, hij pakt toch alleen maar wat hij nodig heeft toch? In de 150 moet ik de grote eelco's verdubbelen kwa V, en een resistor vervangen, naast de bruggen dan.
 
Het kan zijn dat je bij conrad.nl niet op het juiste woord (=bruggelijkrichter) hebt gezocht. Ik zie 18 pagina's resultaten en neem aan dat er wel een juist exemplaar tussen zit.

Succes!
 
As je alleen een losse brug gaat bestellen zou ik dat sowieso niet bij Conrad doen. Kun je een week wachten want het komt uit Zuid-Duitsland en hoge verzendkosten tenzij je een minimum bestelbedrag hebt. Kijk even bij een Nederlandse aanbieder, bijv dickbest.nl
 
Bij conrad vind ik alleen 400v 25A brugjes, bij dickbest gaan ze ook tot 400v 25A, wel een stuk goedkoper als bij conrad trouwens, ik heb een pbtje van nomore die nog 2 maal 35A brugjes heeft liggen dat wacht ik even af.

Ik lees op internet mensen die hun voeding modden voor een lagere ruisvloer, ik kan de 4 condensatoren verdubbelen van 10.000 naar 20.000, Kan ik er daarnaast een cps275 van maken? Het is wel een universeel pcb bord (voor cps250 & cps275) Er is zit naast de plekken van de condensatoren nog een extra plek voor eenzelfde condensator.

Wat kan ik nog meer aanpassen? Nu ik hem toch los heb liggen...
 
Oke en het veranderen van de 4 condensatoren, ze zijn standaard 35v 10000uF. Die kan ik vervangen voor 35 volt 15000hf? Kan nog kiezen tussen een LP en een HS 105 graden variant van het zelfde merk (jamicon). Hoger uF zie ik ze niet van jamicon.

En er staan ook 22000uF 40v van BC, kan ook?
 
De dikkere condensatoren die je erin wilt zetten kunnen waarschijnlijk allemaal. Een verschil wat ontstaat door de grotere condensatoren is dat de piekstroom bij het aanzetten van de voeding (de in-rush current) hoger is waardoor een bruggelijkrichter door kan branden. In jouw geval zet je er al een dikke bruggelijkrichter dus zal het wel goed gaan. :okdan:

Heiko
 
Volgens het schema zitten 3x 10000uF per rail in voor aflvakking en is echt wel ruim voldoende
20000uF kan ook alleen zal het zo goed als geen verschil maken afgezien van de prijs en formaat. Afvlak C's zij qua merk niet zo heel spannend. Volgens het schema zitten er van origine geen kant en klare bruggelijkrichters in maar gewone 1n4001 diodes en zijn 1A 50v diodes zo uit mijn hoofd.
Hoogwaardige C's kan je beter rondom je spanningsregelaars gebruiken.
 
Die 3x 10000 uF is voor de cps275. Mijne is een cps250 en heeft er 2 per rail. Heb maar 6 maal een 15000uF besteld, wat grotere zekeringen die nodig zijn voor een cps275, wat geleiderspasta en wat mica plaatjes. en 4 maal een 35A 1000v. Kost allemaal ook de kop niet dat spul. Nu maar wachten.
 
Back
Top