stereo out mix level verschil L/R

Je moet de pans idd volledig l/ r zetten , anders maak je het stereobeeld smaller (je verschuift je luidsprekers a h w dan eigenlijk naar het midden ) . Heeft ableton geen sinusgenerator? Dan kan je echt vrij precies alles afregelen!

duidelijk, dat zal ik dus ook doen in vervolg in deze wetenschap.
ableton heeft inderdaad een sinusgenerator die op hz in te stellen is
 
Benieuwd over hoeveel je het eigenlijk hebt. Kan je dat schatten?

over hoeveel db? ik denk 3/4/5 db zoiets kan wat verschillen, bij mijn soundtracs topaz merk ik dat het wat meer is dan de mackie 32.8 maar altijd wel wat verschil (faders zijn ook langer 100mm geloof ik). dit is dus alleen bij het heropnemen van mijn tracks in ableton door de hardware. het gewone ableton stereo signaal is wel gewoon L R gelijk
 
ik heb even een foto bijgevoegd, even crap met telefoon gedaan want weet niet hoe ik via mac een screen kan maken :(

dit is het verschil en dat kan iets meer zijn nog soms
 

Attachments

  • level ableton input.jpg
    level ableton input.jpg
    52,4 KB · Bekeken: 73
ik besef me trouwens ook met oude samples van platen dat het ene kanaal soms veel luider kan zijn dan het andere omdat dat gewoon zo gemixt is, bij oude muziek (mike oldfield, pink floyd e.a) is dat veel meer aan de orde dat de mix relatief wat ongebalanceerder is. ik denk dan verschil mag maar het is toch wel zo fijn dat je een track hebt met een fatsoenlijke stereo gelijkenis
 
Gewoon met een testtoon ff je tafel doorfluiten. Outboard 1 voor 1 inschakelen en meetesten.
Bij de wat professionelere tafels zitten er zowel een 1KHz toon als ruis generator op om te calibreren
 
Ik heb hetzelfde probleem. Ook met mixmaster / Spirit studio. Het is echt gewoon te irritant voor woorden maar ik weet vrijwel zeker dat het ligt aan wat kanalen op mijn spirit (vieze inserts).

Dus even afgezien van de oorzaak. Wat zou nou een goede plugin zijn om de L/R kanalen te balanceren? (nu gebruik ik voor individuele tracks de Waves stereoimager oid. Diegene met dat radartje, maar voor totale opnames lijkt me dat niet echt een strak plan).
 
ik zit de denken aan een midas venice-f nog steeds, heeft iemand er 1 of mee gewerkt? ik lees veel goede dingen. ik zou van 24 kanalen naar 16 gaan omdat ik toch iets projectmatiger wil werken. 24 of 32 kanaals is leuk maar al die individual outs ook van de drumcomputers, ik vind een 909 en 808 veel harder klappen als je die stereo out doet, de sounds drukken elkaar dan op een prettige manier weg, zo bespaar je kanalen en als je een sound los wil opnemen mute je gewoon de rest in je template.
 
ik heb nogal een eigenaardige vraag, of ik weet niet wat ik goed of fout doe...
... nou heb ik vaak het idee dat de stereo mix L/R wat verschuift ofzo als ik naar mijn metering kijk en dat ik zo mijn rechter fader wat omhoog moet zetten om een gelevelede stereo mix te krijgen.

Ik heb dit ook, Mark E heeft volgens mij al de oplossing gegeven:

er zitten altijd verschillen tussen links en rechts. Je hebt al een afwijking tot 20% in je fader. Bij mackie tafels zal dit misschien 5% zijn, zelfde geld ook voor potmeters, de meters zelf.

Ik heb het verschil altijd alleen wanneer ik met het analoge deel van mijn studio werk, de mastering. Op zich maakt het voor mij niet zoveel uit gelet op het volgende:
Wanneer ik een stereo signaal door mijn Focusrite MixMaster haal komt ie terug in Cubase en dan is rechts altijd iets harder dan links. Wanneer ik dat stereo signaal ook echt als stereo kanaal wil gaan gebruiken pan ik altijd mijn signaal op de Focusrite MixMaster zelf iets naar links en dan neem ik het op in Cubase. En wanneer ik een mono signaal uit de Focusrite MixMaster wil, dan split ik het stereo signaal in Cubase en pak ik gewoon altijd het rechterkanaal, die is immers altijd harder opgenomen dan links.

Ik ben blij dat ik nu weet dat het aan de 'analoge' faders, potmeters ligt. Dat die dus altijd verschillen maken tussen links en rechts. Verklaart ook waarom ik het nooit heb in het digitale domein. Mark E, thanks!
 
Ik heb dit ook, Mark E heeft volgens mij al de oplossing gegeven:



Ik heb het verschil altijd alleen wanneer ik met het analoge deel van mijn studio werk, de mastering. Op zich maakt het voor mij niet zoveel uit gelet op het volgende:
Wanneer ik een stereo signaal door mijn Focusrite MixMaster haal komt ie terug in Cubase en dan is rechts altijd iets harder dan links. Wanneer ik dat stereo signaal ook echt als stereo kanaal wil gaan gebruiken pan ik altijd mijn signaal op de Focusrite MixMaster zelf iets naar links en dan neem ik het op in Cubase. En wanneer ik een mono signaal uit de Focusrite MixMaster wil, dan split ik het stereo signaal in Cubase en pak ik gewoon altijd het rechterkanaal, die is immers altijd harder opgenomen dan links.

Ik ben blij dat ik nu weet dat het aan de 'analoge' faders, potmeters ligt. Dat die dus altijd verschillen maken tussen links en rechts. Verklaart ook waarom ik het nooit heb in het digitale domein. Mark E, thanks!


bij de mixmaster heb je altijd als je de compressor slope adjust indrukt naar 100hz dat het signaal wat verschuift, trouwens voor het geld best een aardig ding op je tracks wat mee op te beefen.
 
bij de mixmaster heb je altijd als je de compressor slope adjust indrukt naar 100hz dat het signaal wat verschuift, trouwens voor het geld best een aardig ding op je tracks wat mee op te beefen.

Ik zet hem alleen in op elk audiospoor, en dan ook nog eens over de eindmix. Ik maak eerst droge audiosporen, die haal ik elk door de Focusrite MixMaster, dan mix ik de sporen opnieuw af met toegevoegde effecten, en dan de eindmix nog een keer door de Focusrite met de slope altijd ingedrukt natuurlijk!
 
zo, heb vandaag een midas venice-f gehaald (mooie deal trouwens)

er doemt zo een vraagje in me op m.b.t je main DAW out.
Pak je die liever gewoon op een stereo kanaal van je mixer of 2 mono kanalen die je hard left en hard right pant? ik merk wel in tracks dat als ik 2 mono kanalen pak dat ik dan veel ruimtelijker geluid heb dan op 1 stereo kanaal.. weet iemand hier iets over?
 
ik merk wel in tracks dat als ik 2 mono kanalen pak dat ik dan veel ruimtelijker geluid heb dan op 1 stereo kanaal.. weet iemand hier iets over?

Tja, dan is je mixer niet goed :D
Ik heb zelf een voorkeur voor 2 losse sporen L/R zodat ik het signaal makkelijk tijdelijk mono kan horen door de panpots center te pannen.
 
Stereo returns zijn hiervoor ontworpen, een mix last je normaal gespoken niet rondzingen op 2 kanalen
Tevens heeft ieder fatsoenlijke mixer natuurlijk een mono/stereo switch in de monitor sectie
Heeft die dat niet, kan je ook de mono stereo monitor van je daw gebruiken
Dual mono klinkt niet BETER,of BREDER maar alleen LUIDER, check het maar op je meters.....
 
Het is waarschijnlijk een leveling kwestie, maar eventueel kan er ook sprake zijn van een pan law verschil.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pan_law
 
het zijn wel de gepannde geluiden die zachter klinken via stereo dan op 2 mono kanalen.

de mixer is verder goed, die is zo goed als nieuw trouwens maar dit zijn echt details waar ik me nog nooit over gebogen heb, ik maak gewoon 15 jaar muziek en kom nog steeds zaken tegen die nieuw voor me zijn maar je kunt niet alles weten maar je moet wel verder met leren in wat je tegenkomt of je over verwondert
 
er doemt zo een vraagje in me op m.b.t je main DAW out.
Pak je die liever gewoon op een stereo kanaal van je mixer of 2 mono kanalen die je hard left en hard right pant?

Ik liever op een stereo kanaal, wil ik mijn mix in mono horen pan ik liever potmeteres virtueel op mijn geluidskaart dan op mijn Mackie.
 
ff off-topic: Gefeli met de Venice F :okdan:

Had je nu een 16 kanaals gekocht?? Ben erg benieuwd naar jouw oordeel over deze mixer :)

Maar 'k zou gewoon een dedicated stereo kanaal opofferen.. overspraak tussen het linker en rechter kanaal moet je in je DAW per track via pan regelen lijkt mij..
Natuurlijk is het soms verrassend hoe sommige stereo audio met links en rechts geblend anders klinkt maar dan kun je beter voor die dingen een apart subgroupje aanmaken binnen ableton en deze op 2 mono kanalen laten binnenkomen.. er even van uitgaande dat je genoeg kanalen op de Venice hebt natuurlijk ;)
 
ff off-topic: Gefeli met de Venice F :okdan:

Had je nu een 16 kanaals gekocht?? Ben erg benieuwd naar jouw oordeel over deze mixer :)

Maar 'k zou gewoon een dedicated stereo kanaal opofferen.. overspraak tussen het linker en rechter kanaal moet je in je DAW per track via pan regelen lijkt mij..
Natuurlijk is het soms verrassend hoe sommige stereo audio met links en rechts geblend anders klinkt maar dan kun je beter voor die dingen een apart subgroupje aanmaken binnen ableton en deze op 2 mono kanalen laten binnenkomen.. er even van uitgaande dat je genoeg kanalen op de Venice hebt natuurlijk ;)

thanks, ja heb een venice gekocht, 16 kanaals is wel krapjes en jammer dat de stereo kanalen maar 4 eq knoppen hebben ipv de 10 knoppen op de mono kanalen. eq klinkt heel goed en ga ook veel instrumenten gewoon mono gebruiken nu o.a 909 en wat synths. qua auxen werkt het nog een beetje vaag want ze hebben alleen een stereo return, dus je hoort mono effecten aan 1 kant, moet ik allemaal nog even uitzoeken, routingen ook... ik zal me wel even verdiepen in het forumtopic op gearsluts.


trouwens hebben de stereo kanalen ook mic inputs.. wat doet dit met de vocal ten opzichte van de mono kanalen of blijft het geluid/opname hetzelfde
?
 
er zitten altijd verschillen tussen links en rechts. Je hebt al een afwijking tot 20% in je fader. Bij mackie tafels zal dit misschien 5% zijn, zelfde geld ook voor potmeters, de meters zelf en de kabels(Zijn ze even lang?).

Sorrier hoor, ik fellow dat je het Een beetle nogal mis hebt. Ik ken wel wat mixers, en Al's er iets afweikend is is het Een Mackie.

Ik denk eerder aan een gebalanceerd/ongebalanceerd probleem... Of zo iets.
 
Back
Top