Mini-mixertje / booster voor op podium

pip

Ouwe rot
Lid sinds
17 januari 2008
Berichten
1.233
Locatie
Delft
De vraag is ongetwijfeld wel vaker gesteld, maar ik kon zo snel niks vinden op dit forum:

Heeft iemand nog goede tips voor een kleine mixer op het podium om verschillende signalen te mixen. Ik heb nu een Mackie 402-VLZ3, maar zou die liever gewoon thuis laten staan (scheelt alles lospluggen thuis) en iets NOG lichters/kleiners hebben.

Het mixertje moet niet alleen 2 of 3 lijnsignalen kunnen mixen (mag mono zijn), maar ook het geluid boosten. Dit omdat ik merk dat mijn QSC K10 PA speaker veel meer headroom heeft dan de meeste piano's/synths kunnen leveren en het er net voor kan zorgen dat je hoorbaar bent met een luide band.

Is de DAP audio SC-3 wat?
Ik had eerder de Samson S-mix maar die boostte het geluid niet (ondanks dat het een actieve mixer was).

Dus op een rijtje:
-2 of 3 (mono) signalen kunnen mixen
-moet signaal boosten
-klein formaat

Tips? :)
 
....tips voor een linaire booster die line level signalen aankan zijn ook welkom!
 
kan het mis hebben.. maar als ik iets niet luid genoeg vind (om wat voor reden dan ook)
dan zou ik een pre-amp / di pakken..
 
Hee, bedankt voor je reactie.
Versterkt een DI de boel ook dan?
Mijn mackie doet inderdaad ook dienst als pre-amp doordat je de gain en het volume beide kan instellen. Toch heb ik er idee dat de meeste standalone preamps vooral zijn gemaakt om gitaar of zang tot line level te brengen?
 
Is het voor live?
Volgens mij wel.

Ik zou zeggen: koop een goedkoop behringer ding wat zowel kan mixen als kan boosten.
En als je geld over hebt: koop er twee, ze kosten weinig en dan heb je een backup als er eentje kapot gaat.
 
Ja, het is voor live.

En inderdaad, die Behringer mixertjes lijken de beste manier om voor een laag bedrag een klein doosje te hebben dat ook nog kan boosten. Veel andere mix-doosjes mixen alleen en kunnen het volume eventueel wat omlaag brengen.
Die XENYX 302 is heel mooi klein, maar het lijkt erop dat je daar input 2/3 niet extra kan boosten, en hij heeft RCA outputs. Dus uiteindelijk zou ik dan toch uitkomen op een kloon van mijn Mackie ;)
 
Behringer heeft ook de MX400, ik weet niet of die al genoeg kan boosten?

mx400.jpg
 
Is de DAP audio SC-3 wat?
Ik had eerder de Samson S-mix maar die boostte het geluid niet (ondanks dat het een actieve mixer was).

Dus op een rijtje:
-2 of 3 (mono) signalen kunnen mixen
-moet signaal boosten
-klein formaat

Tips? :)

Ik heb laatst zo'n Stagecube gekocht. Zijn lekker klein van formaat en handig passief.

Kan het signaal wel boosten, maar er ontstaat heel veel ruis als je hem teveel boost!
 
Die beide mixertjes had ik gezien maar was al bang voor het gebrek aan boosten of dubieuze kwaliteit... Geen idee of het echt zo is, maar heb nu een USBmix aangeschaft van ART. Lijkt vooralsnog perfect en je krijgt een audio interface kado middels de USB poort. Kanaal 1 heeft flink wat gain, kanaal 2/3 een beetje.
 
Toch bedankt voor de tips!
 
Niet veel ervaring met ART producten, maar dit ding is toch degelijk (metaal) en geen last van ruis. Balanced inputs is ook prima. Geen idee of het op lange termijn ook wat is.

Dat Nobels mixertje ziet er ultradegelijk uit, maar ik zie nergens specs staan (maximale input- / output-dBu's, noise levels, balanced/unbalanced enzo). Kan deze het signaal boosten of alleen mixen?
 
geen idee eigenlijk :P ik gebruik m als minimixer...
boosten kan natuurlijk altijd met een simpel boostertje achter de mixer dan kun je alle kanalen en mixen en los van elkaar boosten. maar volgens mij boost dit ding wel. zal t morgen even testen
 
Als minimixer ziet ie er handig uit inderdaad.

't Was meer dat ik eindelijk een PA speaker heb die gitaargeweld aankan als dat nodig is (gelukkig niet te vaak...). Dan is het fijn als je je piano- en synthvolumes wat extra volume kan geven wanneer er nog flink wat headroom zit in de PA speaker. (Met mijn Roland piano's zit ik aardig uit de buurt van de ingebouwde limiter.)

Een simpel boostertje heb ik gezocht, maar welke? De meeste compacte dingen zijn voor gitaar gemaakt, met alle ellende van dien:
-Verwacht lagere input levels dan wat mijn synths genereren. En misschien is het uitgangssignaal dan nog steeds niet afdoende...
-Weer een extra kastje, naast de mixer.
-Prijzen vanaf 100 euro!
 
Back
Top