Enter the Pit !

e-Gloomy-nations

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
12 april 2006
Berichten
12.129
Locatie
België
Doordat wij een paar maanden terug werden gevraagd om een punk-album af te mixen werden we geïnspireerd om Drum & Bass/Dubstep sound te combineren met de snelle drums uit punk & metal.

Zodoende hebben wij dit nieuwe subgenre omgedoopt tot “Mosh”
Waarom Mosh? Omdat de tempo’s anders liggen dan D&B en Dubstep denken wij, dat een subbetiteling hiervoor wel volstaat. Het woord Mosh is uiteraard afgeleid van de “Mosh Pit”, een fenomeen dat lang bekend is op festivals en concerten. Dat, plus de tempo’s liggen dusdanig hoog: Moshen is waarschijnlijk de enige manier om hier op los te kunnen gaan…

De theorie erachter:
Drum & Bass is meestal rond de 175 BPM. Een standaard D&B drumloop heeft de snare op de 2e en 4e tel van de maat zitten. (Net als dat een standaard Dubstep drumloop meestal een snare op de 3e tel heeft zitten op zo'n +/- 130 BPM)

Met Mosh valt de snare in een loop op iedere halve tel van de maat. Ik denk persoonlijk dat 175 BPM iets te snel is, ik zat met mijn track op de 165 BPM. Ik denk dat tussen de 150 en 170 BPM wel klinkt, maar daarboven is het misschien echt te druk, maar wie weet..
[Edit- Onze track “Rites Of Passage” is op 188BPM dus sneller kan ook]
Het is dus meer een subgenre (of variatie van,) met een heel ander tempo en drumlijn.

HIer een voorbeeld van een Mosh-loop

http://www54.zippyshare.com/scaled/16020979/file.html

Ik denk dat gitaren niet per sé een grote rol spelen, maar meer de Saws/Reese en eventueel wobbles en andere sounds bekend van D&B/Dub- en Drumstep.
Ik heb mn inspiratie (wat betreft snelheid en drums) voornamelijk gehaald uit (skate)punk en metal (wat ik speelde vóór Jay30k)

De praktijk:

Hoe klinkt "Mosh" dan? A little bit like this:




En ook Gloomer heeft een poging gewaagd:



De challenge:
In eerdere topics was er wel belangstelling om eens te gaan “Moshen”. Daarom:

Wie heeft er zin om ook eens een duik te nemen in iets anders, iets nieuws, oftewel: Mosh? Heb je ervaring met Dubstep of Drum & Bass of zelfs helemaal niet? No problemo: Doe gewoon eens mee! Wellicht is NFF wel de plaats waar het allemaal begon

Deadline:
Ja laten we er dan ook een datum aan vastprikken dan: 2 maanden lijkt ons ruim voldoende: de laatste week van April

Als je mee wil doen, laat het ons weten in dit topic en plaats hier je vorderingen, je vragen enz enz enz.

[edit] we krijgen wat opmerkingen mbt de deadline (examens enz), dus:

Als je echt mee wil doen, kunnen we 'm wel verlengen voor diegenen die daar behoefte aan hebben!
Laat het ons weten of je 'm af hebt eind April of eind Mei dan...


Grtz,

Erik & Bo van Jay30k
& Gloomer
 
Zo de knetter! Wat een bak herrie man! :D:okdan:

Ik houd van nieuwe ideeën, maar de challenge laat ik, hoe mooi ook het initiatief is, even aan me voorbij gaan. Ik blijf het wel op de voet volgen want ik denk dat er hier genoeg mensen rondlopen die hier heel veel mee kunnen.
 
Hey Basti,

Haha, wat een leuke plaat zeg ;)

Ik heb de vraag gesteld aan Jay30k, de organisator.. Het is ok !!

Ga er vooral verder mee ;)

Ik hou jullie op de hoogte.

Nog iemand die een poging wil wagen ?

:okdan:
 
Back
Top