Eerste schreden op het soulful pad [Feedback gevraagd]

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam
Waarde luisteraar,

Gisteren was ik aan het spelen met wat samples toen er iets ontstond in de richting van deep and soulful. Nu zijn dit mijn eerste schreden op dit pad. Zoals u wellicht weet, neigt mijn muziek vaak richting lounge achtige dingetjes. Ik wil deze track eigenlijk afmaken omdat dit de stijl is die ik thuis zelf ook vaak draai :dj:.

Echter, zonder hulp van u allen, gaat mij dit niet lukken. Dus een aantal vragen:

- Zit ik kwa stijl een beetje in de goede richting? Wat kan of moet er anders (gaat mij dus echt om het passen binnen de stijl)?
- Welke elementen mis ik of moet ik juist weglaten?
- Heeft de track tot nu toe genoeg samenhang?
- Is de mate van variatie passend voor deep and soulful?
- Wat moet ik aan met de beat? (behalve een spijkerbroek en t-shirt)
- Mix is niet af, maar feedback hierop is natuurlijk welkom.

Als altijd mijn dank voor het luisteren. Let wel, de track is niet af (vandaar ook de schreeuw om hulp).

Wees gegroet.

:peukie::koffie:

 
Klinkt al grotendeels lekker hoor! :okdan:

Is af en toe nog een beetje los zand idd.. Ik ben niet echt thuis in dit genre maar wat mij het eerste opvalt is de sax; neppig en te hard.. Vocal samples klinken mij te veel als vocalsamples.. Vind ik niet zo mooi passen.

Verder vind ik het vaak meer funky dan soulful? Ik denk dat wat spannendere akkoorden best kunnen 7,9,maj7,9, dat soort werk.
 
ik mis een kick?, zet er eens een donkere wollige 4/4 onder,

Thanks Raphie. Zit inderdaad alleen een sub in. Ik ga het zo eens proberen met een extra kick erin.

EDIT: Heb het nu met een wollige en een high pass geprobeerd. Ik merk dat ik die laatste mooier vind in combinatie met de sub die erin zit. Update volgt later.
 
Laatst gewijzigd:
Klinkt al grotendeels lekker hoor! :okdan:

Is af en toe nog een beetje los zand idd.. Ik ben niet echt thuis in dit genre maar wat mij het eerste opvalt is de sax; neppig en te hard.. Vocal samples klinken mij te veel als vocalsamples.. Vind ik niet zo mooi passen.

Verder vind ik het vaak meer funky dan soulful? Ik denk dat wat spannendere akkoorden best kunnen 7,9,maj7,9, dat soort werk.

Dank voor het luisteren Fles! Die sax is een echte by the way :). Ligt dus waarschijnlijk aan mijn mixkwaliteiten dat ie er neppig uitkomt. Ga ik iets mee proberen. Voor die vocals heb ik niet direct een oplossing. Ik wil ze er eigenlijk wel (deels) in houden. Als je suggesties hebt, hoor ik graag.

De meeste akkoorden zijn nu 7 (Rhodes en orgeltje). Kan wel kijken wat ik met wat meer afwisseling kan bereiken. Misschien een solootje erbij die het schema kan benadrukken.

Nogmaals dank :halleluja
 
Klinkt wel lekker inderdaad

Het is al een beetje gezegd, maar een akkoord wending/progressie zou niet misstaan vind ik.

Als de sax erin komt (altijd goed een sax :okdan: ) dan is alles wel erg upfront heb ik het idee.

*edit* kuch, wel even helemaal luisteren natuurlijk voordat je wat zegt... :o
een uitgebreidere wending zou ik cool vinden, wordt het weer net even interessanter zegmaar.
 
Yep is meer funky dan soul, maar ik vind hem wel prettig. Ook met alleen die subkick. Ik denk wanneer kick teveel click krijgt dat het minder wordt.
Vocal vind ik niet passen. Laat ff een zanger(es) langs komen zou ik zeggen.
Hats mogen van mij wat crispier en wat afwisselender. Zelfde geldt voor snare.
Dat gitaar idee is goed... zou ik ook doen.
 
Heren, dank! Met de aanpassingen is het zeker meer richting funky gegaan...

- Er zit een klein klikje op de kick.
- Sax zit een beetje meer reverb over en staat iets zachter.
- Op twee extra plekken nu kleine wisselingen der akkoorden aangebracht.
- Zang vocals zijn eruit. De andere zijn blijven staan (gewoon omdat ik ze zelf wel lekker vind).
- Op verschillende plekken zit er nu een gitaart in (ook funky, iets verderop).
- Hats zijn crispier en gevarieerder, evenals de rest van de drums. Heb een aantal snares erbij gedaan. Lichte distortion op de bestaande snare.

Ik ben benieuwd...

 
kick beter nu, hele mix een beetje donker
vind de sample loopasallemaal erg los van elkaar staan
nog niet echt een geheel
zoals op 1.32 een rare snare roll sample
de DJ sample een beetje raar getimed

komt die rare snarerol weer op 2.26 die is echt niet mooi
de welcome to my house sample vervormd (te hard)
en ik vind alle 3 de rhodes erlkaar een beetje te veel in de weg zitten, te veel rifjes door elkaar allemaal in low mid freq
De zangeres was gaaf geweest, maar op iedere 4 maten dezelfde sample herhalen maakt het erg artificieel

resumé: een leuke compilatie van samples met wat leuke rhodes solo's, het idee staat, maar moet nog wel naar een hoger plan om een geheel en geloofwaardig te worden.
 
Thanks again Raphie. Ik wilde net aan de slag met je comments, maar ik kan het bestand niet meer laden. Iedere keer klapt Cubase er bij hetzelfde spoor uit. Is me nu drie keer gebeurd, en ik denk niet dat ik er nog iets aan kan doen =(. Heb wel net nog een export kunnen maken in wav die wat beter is gemixed (SC). Ik heb er ook nog een van de akkoordwijzigingen uit gehaald. Maar helaas kan ik niets meer aan de track doen...

Wat ik wel kan en zal doen, is je feedback meenemen naar de volgende track. Met name de tips over de vocal samples en de Rhodes (frequenties) zijn voor mij zeer bruikbaar :okdan:.
 
ja, ik hoor véél laagjes en variaties gespeeld, maar ze zitten elkaar een beetje in de weg :)
dus keuzes maken: wat is laag, wat is hoog etc
en qua samples, misschien of een accapella nemen en die gewoon in z'n geheel erin plempen, of samples minder vaak terug laten komen.

je hebt het stijltje wel onder de knie, het is puur betere samples en niet alles op de voorgrond willen hebben ;)
 
Back
Top