It's alaaaaaive!

4-Tek

Overjarig lid
Staff member
Lid sinds
10 oktober 2001
Berichten
1.935
Locatie
Pijnackert
Geen idee of ik dit onder plugins of DIY moet zetten maar mn eerste zelfgeprogde VST-plugin maakt eindelijk geluid. Dus ik heb maar meteen een mp3tje opgenomen. Ik heb het mp3tje maar op mn eigen servert gezet want ik kan niet inloggen op de dsf.

Het is de bedoeling dat het een beetje een zelfde soort aparaat wordt als de Droid 3 die hier op het forum te bewonderen was. 8 bitten en veel digitale bijklanken.

Het klinkt allemaal nog niet echt vet, het filter doet het nog niet eens maar met een beetje oscilator sync en ringmodulatie doet ie het ook.

http://sh59k08.jvb.tudelft.nl/4-tek/Species001/Demo.mp3
 
Koel man.. dit klinkt best strak. Hoe gemaakt..? Vertel eens wat meer over de duistere wereld die VSTi's maken heet. :)
 
Ik heb dit ding in c++ geprogrammeerd. Beetje als hobby. Je kan op de site van Steinberg een zooi files en een handleiding downloaden waarmee je plugins kan programmeren. Dit is een beetje een uitprobeersel eigenlijk.

Als het een beetje stabiel draait zet ik de source wel ergens neer voor mensen die dit soort dingen leuk vinden. De plugin zelf is natuurlijk ook beschikbaar.
 
Nee hoor, gaat precies hetzelfde. Programmeren in Delphi is misschien wat makkelijker te leren. Maar ik ben C en C++ gewend. Dus daar programmeer ik liever in.
 
Das wel goed. Maar het duurt nog wel ff voordat ie af is. Het filter lukt nog niet echt. Klinkt nu nog nergens naar. En hij mist nog af en toe noten en sommige noten blijven hangen. En ik heb em alleen nog maar in Logic geprobeerd. En in Fruityloops maar daar hing 'ie. Dus het is nog wel een paar weken werk. :confused:

Ik haal denk ik de MusikMesse er niet meer mee :p
 
vraagje...kun je in java ook softsynths schrijven?
 
Wanneer komt ie als Buzzmachine uit?
Waarschijnlijk nooit. Kun je in buzz geen vst plugins gebruiken?

hee woon jij op JVB59? dan woon je toch bij Elke in huis? die zit in mijn jaarclub... oh oh oh wat een kleine wereld toch
Yepz. Inderdaad een kleine wereld. Gelukkig zit ze nu in Zuid Afrika zodat jullie niet achter mn rug om over me kunnen praten :p

vraagje...kun je in java ook softsynths schrijven?
Geen idee. Als je er dll's mee kan maken wel. Maar java is bijna c++
 
Goed hoor, lekker raggen met je eigen VSTfx. ;)
En vooral erg stoer. En zeker als je iets vets kan bouwen wat niemand anders nog gedaan heeft.
(Mij lijkt het wat saai, maar ja ik programmeer al de hele dag voor m'n werk)

Petje af hoor. :)

Java != c++ (bij verre niet)

Maar er is wel muzieksoftware als Java programma geschreven. (Arturia Storm?)
Maar als Java (en c++) programmeur kan ik je verzekeren dat je in c++ veel makkelijker/beter/sneller een VSTfx/VSTi kan bouwen.

Er is trouwens ook een Java VSTi modules voor CSound synths. Erg obscuur en behoorlijk buggy.
 
Laat trouwens es weten wat je in zo'n synth graag voor features wel en niet wilt hebben.

Dit is wat ik zelf ongeveer had bedacht.

Hij wordt in ieder geval monofoon. 8 bits.

2 oscilators waarvan de 2e te syncen en te fmmen is met de eerste.
8 golfvormen per oscilator, zaagtand, driehoek, blokgolf en ruis + 4 rare digitaal klinkende golfvormpjes (denk tapes met c64 programmas, dat soort sounds)

1 filter, lopass of highpass met resonance.

1 lfo om osc 2 te detunen of filtercutoff te moduleren.

2 envelopes. 1 ADSR + 1 AD voor het filter.

En distortion/overdrive. Die kan schakelen tussen verschillende modi zoals clippen of soft-saturation of een modus waarbij hij overstuurde golfvormen weer omklapt naar beneden voor extra digitale herrie.

Verder natuurlijk dingetjes als portamento en een instelling waar je kan aangeven of envelopes retriggeren als je toetsen ingedrukt houd bij het spelen.
 
Java != c++ (bij verre niet)

Dat bedoelde ik ook niet. Maar de syntax lijkt wel erg op elkaar dus als je Java kan is het een kwestie van een weekje oefenen en je kan c++

Bij mij ging het in ieder geval andersom wel zo.
 
Origineel geplaatst door Pjotr G
vraagje...kun je in java ook softsynths schrijven?

Kan wel natuurlijk (Sun heeft zelfs een mooie audio SDK gemaakt voor Java2) maar het is traag omdat het niet rechtstreeks op je processor draait. En je kan hem sowieso niet implementeren als VSTi of DXI...tenzij je geniaal bent natuurlijk maar dan zal je waarschijnlijk gewoon meteen die plugin in C++ proggen ;)

Kwas nog eens van plan om een online softsynthje/samplertje (applet) te gaan maken. Is wel handig als je op vakantie bent en opeens je geniaalste melo ooit in je kop hebt!! Ff een internetcafeetje inhoppen... prutsen... uppen naar een databaseje etc etc.... Maar geen tijd dus als iemand wat met dat idee kan???
 
Tof gedaan hoor. Ik was al behoorlijk onder de indruk bij het laatste MUC avondje bij Jos thuis!

Maar het wordt dus NOG beter?


Arv
 
Maar het wordt dus NOG beter?

Als het goed is wel.

Maar het is allemaal redelijk behelpen vergeleken met bestaande softsynths. Geen gelikte GUI en tot nu toe alleen maar getest met logic. :)

Maar ik hoop dat er wat mensen hier dat ding als het een beetje af is eens willen uitproberen. Maar dat laat ik nog wel weten.
 
Ik heb ook c programmeren op school, maar die lessen vallen zwaar tegen. Ik denk dat ik het me beter zelf kan gaan leren. Ik wil toch alleen maar synths of midi programma's gaan schrijven en niet die onzinnige dingen van school.
Dus als je me de source code eens wilt sturen, kan ik er ook eens naar kijken, ik heb namelijk geen idee hoe ik de geluidskaart moet gaan aansturen.
Gebruik jij ook visual C?
Zoiets als midiox lijkt me ook wel interessant.
Ik heb genoeg ideeen en wensen, maar ik krijg ze maar niet uitgevoerd, wie kan me hier opweg helpen?
 
Eigenlijk ben ik met vst plugins begonnen omdat ik geen zin had in al het gezeik met geluidskaarten en midi enzo. Dat doet het programma waar je plugin in draait allemaal voor je. Als je wel eigen programmas wilt maken die je geluidskaart gebruiken kun je het beste op de Micro$oft site de Direct X SDK (staat voor software development kit) opzoeken. Daar zit en hele zooi documentatie in over hoe je in VC of Visual Basic (yuck) dat soort dingen programmeert.
Als je vst plugins wilt maken moet je ff op de site van steinberg zoeken naar de VST SDK. Daar hebben ze ook een mailinglist met een hele zooi mensen die daar ook mee bezig zijn.

Je kan mij ook ff prive mailen voor meer info. Ik denk niet dat de rest van het forum op stukken C code zit te wachten :)
 
Back
Top