advies eurorack vco's

benjaminb

Stamgast
Lid sinds
15 november 2005
Berichten
250
Gents,

Heb wat centen om mijn eurorack modular uit te breiden.
Zou graag 2 vco's willen bijkopen.

Persoonlijk denk ik dat men zoiets moet kunnen testen, smaken verschillen. Spijtig genoeg is het niet zo voor de hand liggend om een muziekwinkel binnen te stappen en 10 vco's te proberen :P

Graag had ik van jullie vernomen wat jullie zoal hebben of hebben gehad en me kunnen aanraden.

Mijn rack bestaat enkel uit Analogue systems modules.
Ik heb momenteel 1 VCO , de Analogue system RS90 die niet meer verkrijgbaar is. Ben ik hier tevreden van ? Wat ik leuk vind is de PWM modulatie die echt breed gaat. Dus die functie zou ik zo ie zo willen behouden.
ze zullen hoofdzakelijk getuned worden om met andere synths/instrumenten te kunnen spelen (440Hz ?)

Waar ik nog naar op zoek ben :

- kwaliteit, maar geen macbeth aan 1600€
- Maak het liefst warme pads en zou poly willen gaan (heb al 4 RS 60 adsr's, 4 AS VCA's).
- stabiliteit
- zoveel mogelijk CV in :-)

alvast bedankt !
 
Staat bovenaan mijn lijst.

De tiptop Z3000 MKII staat me ook wel aan, hoop gewoon wat feedback te krijgen omtrent functionaliteiten die de AS RS95's niet zouden hebben bv.
 
Ik zou je de Cwejman VCO-6 willen aanraden maar zijn helaas lastig aan te komen tenzij je ver van te voren reserveerd of tweedehands ergens ziet staan. Mijn favoriete vco iig.

Heb zelf geen ervaring met de Intellijel Rubicon maar gezien de functionaliteit en positieve reacties zou ik die ook zeker in overweging nemen.
 
de cwejman vco net zoals de tiptop hebben wel een enorm voordeel kwestie van range/tune finecontrol .
 
Ik vind de RS-95e erg goed (in termen van klank en tuning stabiliteit / tracking) met wat aanmerkingen;
-Sinus en triangle erg zacht (plm 2V pp), moet je al gauw bij boosten om op een vergelijkbaar niveau te krijgen met de andere golfvormen (5V pp). Ik gebruik daar een STG .mix voor, die doet dat prima.

-Sommige andere modules bieden wat meer features. Make Noise DPO heeft bijvoorbeeld een erg goeie modulatie bus implementatie (2 onafhankelijke mod bussen), biedt lin en log FM met cv controllable amount, heeft een ingebouwde wavefolder met veel cv control etc.

-Voor poly gebruik moet je zelf beslissen wat meer waarde biedt; verschillende VCO's / voices -> meer klankflexibiliteit / interessante 'wave sequencing' of gelijke VCO's / voices -> identieke voices, makkelijker gelijk te tracken en meer richting 'conventionele' polysynth.
Linksom of rechtsom ben ik niet zo'n fan van poly modulars in het algemeen, maar dat is ieders persoonlijke overweging natuurlijk.

-De gebruikelijke kritiek over compatibiliteit Asys en Eurorack; als je al Asys gebruikt heeft het voordelen om bij Asys te blijven en idem ditto voor Eurorack.
Anders zit je met panel boorgaatjes / 1.5hp gat in je frontpanel en met conversie kabeltjes voor de voeding. Allemaal geen drama maar wel een overweging.
 
Dat bijboosten moet aan het waveshaper circuit te wijten zijn. Wel wat spijtig. Vraag me af of niet alle vco's dit probleem gaan hebben. Tenzij dat ze het op de PCB na het shapen nogmaals gaan versterken met een opamp, dan valt het niet op zeg maar :p.

Ik zou liefst minstens 2 dezelfde vco's willen. Ik wil niet heel ver gaan met mijn poly. Ga al heel blij zijn als ik 1 voice heb met 2 vco's, eigen adsr's, filters & vca's.

Iemand ervaring met tiptop ? Ziet er fancy uit, maar geen idee hoe het klinkt. Alle samples zitten vol FX'en .
 
Nee, dat output verschil tussen golfvormen hebben andere VCO's niet (allemaal).
Ander 'raar' dingetje aan de RS95e is de beperkte range van CV control op shape control; ook al afwijkend t.o.v. 5V pp 'standaard' (= geen norm) dus niet intuitief / je moet bet weten en verder heb je dus al gauw een extra attenuator nodig om modulator (bijv. LFO) bruikbaar in te zetten. Voordeel van Asys is dan weer vaak een ingebouwde attenuator op CV inputs en outputs.

Je bedoelt de TipTop z3000(mk2)?
Heb ik zelf nooit gehad maar hoor er bijna niets anders dan positieve verhalen over.
TipTop is ook goeie bouwkwaliteit en vaak niet te duur.
 
over een paar maanden komt deze VCS op de markt. hij heeft 1v/oct ingang en biedt veel meer dan menig VCO. de prijs is ongeveer de helft van dat voor een VCO!
of het een beetje klinkt weten we nog niet, maar het lijkt zeker iets om in de gaten te houden.

http://www.doepfer.de/a1712.htm
 
Een VCS is leuk, maar het origineel staat niet bekend om goeie tracking.
Dat je'm kan gebruiken als soort van oscillator is leuk (a la Maths) maar als een dedicated VCO kiezen, voor muzikaal polyfoon gebruik ook nog?
 
bedankt voor de input Hanz. Wat is de gebruikelijke of standaard/peak-to-peak uitgang voor een vco ?

Heb dit eigenlijk nog nooit gemeten met mijn rs90 van AS. Zal er is werk van maken.

Je herinnert me eraan dat als je echt serieus te werk moet gaan je best één of andere scope/voltmeter module bij de hand moet hebben waar je het signaal inprikt. Moet ik eens werk van maken.

Wat me fijn lijkt aan de tiptop z3000 mk2 is dat je hem tijdens zijn gebruik ook als tuner kan gebruiken voor de andere vco's. Als ik bv voor de RS95's ga zonder de multi-turn pot's is het niet zo eenvoudig zonder tuner om dit correct af te stellen denk ik.

Ga is kijken op electro-music om te zien of ik daar nog wat info kan vinden over vco's en standaarden qua uitgang enz

thx
 
Eurorack is veelal 5V peak-peak voor signaal (cv of audio), gate is vaak +5V, trigger +10V.
Maar er is geen officiële standaard dus kom je vaak verschillen tegen.

Een prima scope is de Jones O'Tool eurorack module. Daar heb ik al een boel mee geleerd, bijv. ook over genoemde gedrag van de RS95e. Daarvoor was het vaak maar wat raden (of de handleiding lezen, maarja...)

Overigens ben je op Muffwiggler forum beter af dan Electromusic, tegenwoordig.

Kan je überhaupt nog RS95's zonder de vernier krijgen? Volgens mij worden er alleen nog maar RS95e's geleverd.
Lijkt me ook geen slimme investering zonder.
Overigens heb ik wel zelf moeten ontdekken hoe de Asys VCO's opnieuw te stemmen/calibraten, de mijne (3) verschilden onderling wel behoorlijk, en da's niet fijn, helemaal al niet bij (beperkt) polyfoon gebruik.
 
Gisteren bij een vriend van me langsgeweest. al 10-15 jaar bezig met MOTM/OAKLEY enz.
Hij zei me dat de MOTM-300 ultravco's de best kllinkende vco's zijn die hij tot nu toe heeft gehoord.

Over de cwejman zei hij letterlijk : Klinkt als de functiegenerator op school, ik maak liever muziek :-D vond ik best wel grappig.

Hij heeft ook de triple living VCO's van wijlen J-Haible, maar prefereert die voor drones enz...

Heb geluk dat ik destijds ook een PCB van de triple vco heb gekocht. Volledig in elkaar gesoldeerd, getest en alles werkt. Alleen nog geen tijd gehad voor het frontplaat gedeelte... (kruipt meer tijd in vind ik dan de PCB populaten).

in attach callibration procedure van AS :-)

dank voor de tip ivm scope module !
 
De procedure is in de praktijk wat anders dan theorie. Maar geeft niet, ze tracken nu vrijwel perfect en gelijk over 9 octaven. :)

MOTM is mooi spul maar die ga je niet in je eurorack kunnen proppen.
Synthesis Technology E-serie is MOTM spul voor eurorack maar daar zit deze VCO niet bij dacht ik.
Wel gaaf spul hoor, ik heb zelf de E350.

Hetzelfde gevoel heb ik ook bij Cwejman, ergens laat dat spul me koud, maar niet verder vertellen want het is vast ten onrechte en tegen het zere been van de fans... ;)
 
Ik zou in de overweging, naast genoemde Make Noise DPO, ook de Intellijel VCO's meeneemen (Dixie-2 en/of Quadra, afhankelijk van hoe uitgebreid je behoeften zijn). Of misschien zelfs de recentelijk geupdate Corgasmatron (2), een dual filter met zelfoscillatie en 2x v/oct input? Hoe dan ook, Intellijel spul is zeer degelijk gebouwd en niet te duur.

De Hertz Donut heb ik geen ervaringen mee maar heeft een behoorlijke schare fans. Al is 't, zoals vaak met Harvestman, aan de 'ruigere' kant van het geluidsspectrum, geloof ik.
 
De donut is een top osc. Maar idd digitaal en er trots op. Daardoor in staat geluiden te produceren die je niet uit een analoge osc haalt. Je moet alleen niet bang zijn voor een beetje aliasing ;) Er komt binnenkort een nieuwe versie op de markt met een hogere resolutie. Die zal naar een alle waarschijnlijk een stuk minder 'vuil' zijn maar juist om de vuiligheid zal de oude ook wel redelijk populair blijven.

Wat betreft de Cwejman die kritiek hoor je wel vaker, steriel en precies. En dat klopt als je enkel naar een droge golfvorm luistert. Die is namelijk precies wat je verwacht. Een zaag/blok/etc die 8 ocataven nauwkeurig tracked. Wat echter vaak vergeten wordt is dat met een beetje feedback en/of audio rate modulatie die steriliteit heel snel verdwijnt. Ik heb liever een ultrastabiele osc die ik naar wens onstabiel kan maken dan een onstabiele osc. Zoals ook de maker van Intellijel onlangs terecht opmerkte.

Sowieso wordt het belang van een standaard golfvorm schromelijk overschat naar mijn mening. Hoe een osc reageert op modulatie, welke modulatie opties aanwezig zijn en het belangrijkst het signaalpad na de osc maken een geluid interessant. En als iemand beweert dat de Cwejman filters steriel zijn, die heeft nooit een MMF-6 of DMF-2 gehoord :)
 
Back
Top