Shure sm57 versus DAP audio PL-07 (sm57 kloon)

Leuk testje!

Ze klinken duidelijk anders, de SM57 heeft meer mijn voorkeur denk ik, maar ik weet natuurlijk niet hoe de snare klonk toen je er zelf naast stond 8)
 
Ja idd je kiest een microfoon voor zijn eigenschappen.

Alleen dat stereo mic-en snap ik niet helemaal want daar heb je toch je stereo overhead voor.

De SM 57 is gewoon goed en blijft in de mix ook goed. er zijn natuurlijk vele andere mic's die beter zijn maar mischien niet zo degelijk voor live gebruik.





heb niet echt een filmje kunnen vinden waar je de snare hoort die jij zoekt, want de kwaliteit via youtube is slecht bij die filmpjes. Maar ik denk wel dat je niet naar een dikke snare maar eerder een beetje scherpe snare zoekt. heb je mischien een stukje wav van een van de opnames met het snaregeluid wat je zoekt.

In dat 2e filmpje steekt de i5 met kop en staart boven de andere mics uit en is net zo duur als een SM 57. Alleen de SM57 klinkt dan weer erg goed zonder enige processing.
 
Alleen dat stereo mic-en snap ik niet helemaal want daar heb je toch je stereo overhead voor.

heb niet echt een filmje kunnen vinden waar je de snare hoort die jij zoekt, want de kwaliteit via youtube is slecht bij die filmpjes. Maar ik denk wel dat je niet naar een dikke snare maar eerder een beetje scherpe snare zoekt. heb je mischien een stukje wav van een van de opnames met het snaregeluid wat je zoekt.

stereo overhead is een manier om stereo ambient van de drumkit en snare op te vangen.
Dat is standaard.
Maar ik hou er ook van om te experimenteren. Wat ik hier (eigenlijk gewoon toevallig toen ik met die tests bezig was) doe is stereo close-miking. dat is iets weer heel anders dan overhead-stereo.
als ik eerst luister naar de mono-opname (zie test mp3), dan naar de stereo, dan vind ik de stereo aantrekkelijker klinken dan die mono.
het zou een manier kunnen zijn om de snare op te nemen. alles mag! :-)

ik wil juist niet een scherpe snare. er mag wel veel snaren-geluid inzitten maar verder zacht aangeslagen. Geen harde tik maar een doffe volle warme plof. ik vind de DAP mic daar beter voor geschikt dan de echte Shure, want die doet toch iets te veel in het hoog.

ik heb totaal geen moeite om tegen 'zo als het moet' in te gaan. van mij mag een drumstel klinken als dozen karton of een rammelende fiets. als ik het maar mooi vind en er iets mee kan muzikaal. Ik heb bijvoorbeeld voor al mijn bekkens kettingkjes liggen die een hoop meer rammelende ruis geven als je ze op de cymbals laat mee trillen. mijn drumstel is een bij elkaar gerapte troep van oude vintage tot speelgoedspul.
 
Zou je een test willen doen met beide microfoons aan elkaar getaped?
Dan krijgen ze +- hetzelfde signaal binnen. Moet je wel wat afstand tussen mics en geluidsbron zetten.

zie/hoor post 17. de derde snare. mic kaplsels zo dicht mogelijk bij elkaar, zelfde plek:

test3:

Snare mono
snare stereo, DAP en Shure, 18 cm uit elkaar

snare stereo, DAP en Shure, allebei op dezelfde positie
snare stereo, DAP en Shure, Links en rechts van snare
(alle voorbeelden zijn de mics precies op het miden van de snare gericht)
 
zie/hoor post 17. de derde snare. mic kaplsels zo dicht mogelijk bij elkaar, zelfde plek:

test3:

Snare mono
snare stereo, DAP en Shure, 18 cm uit elkaar

snare stereo, DAP en Shure, allebei op dezelfde positie
snare stereo, DAP en Shure, Links en rechts van snare
(alle voorbeelden zijn de mics precies op het miden van de snare gericht)

Dat had ik niet gelezen. :okdan:
Prima mic die DAP.
 
Dat had ik niet gelezen. :okdan:
Prima mic die DAP.

Marsmusica! (sponsered by DAP audio) :verkoght:

ik heb wel op internet gelezen dat het per DAP-mic verschilt en dat ze soms meteen stuk gaan. ik heb dan misschien gewoon mazzel (totdat deze het ook begeeft).
 
ik blijf microfoons aanschaffen nogal lastig.

je kan een nieuwe kopen en dan ben je bij een betrouwbaar merk in principe verzekerd van de juiste kwaliteit en een mic die aan zijn specificaties voldoet.

Maar ik koop dus heel vaak tweedehans en dan houd dat hele verhaal op. Dan heb je geen referenties hoe de mic zou moeten klinken als je hem niet in de juiste staat al goed kent.
ik heb al heel wat vintage dynamische microfoons gekocht doordat ik op internet overal enthousiaste verhalen tegenkom over bv. een oude AKG. Ik vind de mic op MP en de verkoper beweert dat de mic nog helemaal prima klinkt.
eenmaal de mic thuis vind ik hem toch wat dof. of mist juist laag. Of hij klinkt gewoon net niet of vreemd. heel weinig output...zolang ik niet precies weet hoe hij zou moeten klinken kan ik de mic dus niet echt beoordelen.

(die oude AKG heeft een zzzzound man!!!)
 
Ik ben toevallig op zoek naar een SM57, maar die DAP is de helft goedkoper.....


dat is dan geen geld voor een ding wat het meteen kan begeven....:D

:koffie:
 
ik vind niet dat de test aantoont dat de Dap beter is dan de Sm57.

Alleen dat de Dap een beter geluid prodceerd bij een lager volume.

ik vermoed dat er duidelijk bezuinigd is op de transformator.

Een SM57 is in zoveel situaties te gebruiken en daardoor zijn geld zeker waard.
 
maar toch leuk van DAP audio dat ze voor zo weinig best iets aardigs en bruikbaars maken.
mijn bedoeling was eindelijk eens een echte Shure in huis te hebben en de DAP te verkopen maar dat ga ik niet doen. misschien wil ik die Shure nog eens vergelijken met een andre shure. misschien is ie niet helemaal ok meer.

in een oude mic-test kwam ik voor de snare steeds weer uit op een Behringer Shure SM58 kloon:

de Behringer XM2000

is ook geen slechte budget mic
 
Back
Top