Nord Electro 4 HP

attachment.php


een beetje "more of the same", maar natuurlijk een geweldig apparaat. Mijn 2001-er weigert kapot te gaan :-)
 

Attachments

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    228,6 KB · Bekeken: 46
Last edited by a moderator:
Zo ff een linkje erbij, voor 't gemak : http://www.nordkeyboards.com/main.asp?tm=Products&clpm=Nord_Electro_4

Ben tóch weer benieuwd over het sample-gedeelte.

Een imo ietwat schizo feature, wat ben je nu?? vandaag ben ik een piano, morgen ben ik een sampler
Maar wat voor sampler? Mag deze Electro dan wél gebruik maken van de volledige featureset van de "Clavia sampler" ? weet bijna zeker van niet, als ik de comparisons bekijk tussen de 3 en 4hp

Ik doel hier op de alt-start sample, dus een 2e sample onder 1 toets > Wél beschikbaar in de Nord Wave, maar niet in de Electro3
Dus harstikke leuk, meer geheugen, maar niet méér functionaliteit, meer van hetzelfde dus.. teleurstellend Clavia, alt-start maakt imo zó veel meer uit qua expressie. Onbegrijpelijk dat zo'n feature niet wordt geactiveerd.

En ook bij deze weer, géén amount/depth knoppen voor je effecten.

Het is AAN of UIT + de rate.. maar wat als je het effect te sterk vind? > jammer, pech gehad Clavia heeft voor de gebruiker beslist, dit vinden wij mooi of je 't nu leuk vind of niet.
Alle 3 de chorus settings bekoren mij niet, ik wil de swhoosh van Chorus3, maar niet die sterkte ervan.. voor DAT geluid wat ik zoek, het melancholieke 70's rhodes geluid moet ik de Depth kunnen aanpassen.. kan niet !! grr

Nee, gaat 'm niet worden deze.. vond 't niks, vind het niks en ga het niks vinden ook. De prachtige orgel-rhodes sound die er inzit is de enige reden dat ik de electro3 heb, maar die controls + halve sampler stoort me mateloos sinds ik 'm heb.
 
Vette bak. Nord is sowieso vet!
Wat ik nog steeds jammer vind van Nord is dat ze nooit standaard modwheels gebruiken.
 
vind de nord electro's echt supertof. ben de laatste tijd wat meer van het spel en andere muziek dan alleen maar techno, vind die organs en lezliesounds, mellotrons etc te gek. ben dan ook op zoek naar een electro 3
 
Niet mijn ding, maar wel mooie apparaten inderdaad altijd. Blijf stiekem hopen op een Modular G3.
 
En ook bij deze weer, géén amount/depth knoppen voor je effecten.

Het is AAN of UIT + de rate.. maar wat als je het effect te sterk vind? > jammer, pech gehad Clavia heeft voor de gebruiker beslist, dit vinden wij mooi of je 't nu leuk vind of niet.
Alle 3 de chorus settings bekoren mij niet, ik wil de swhoosh van Chorus3, maar niet die sterkte ervan.. voor DAT geluid wat ik zoek, het melancholieke 70's rhodes geluid moet ik de Depth kunnen aanpassen.. kan niet !! grr.


Ik heb nooit een 3 of 4 onder m'n vingers gehad maar ik snap je frustratie. Ik verbaasde me er ook meteen al over toen de 3 gelanceerd werd. Mijn vraag aan jou; ken jij de 2 ook (goed) en zou jij als je nu een 2e hands electro ging aanschaffen een 2 of een 3 nemen? Ook meenemend dat de 2 nog een stuk(je) goedkoper zal zijn.
 
@Fles, wel ik denk dat ik dat inderdaad zou doen.

Ik heb naast de Electro3 nog een Akai Z8 :P dus voor de samples hoef ik eigenlijk geen NE3.. hoor ik mss een ruil-aanbod in je vraag? PB me maar als dat zo is.

Zoniet, ja ik heb de 1 jaren gehad, toen de 2 jaren gehad met veel plezier. En toen over naar de 3. Qua toetsendeck speelt de 1 het meest geweldig. In 't weekend speel ik vaak met iemand die de NE1 heeft, als ik na 1 uur spelen op de NE3 direct achter de NE1 kruip speelt het .. alsof m'n vingers langs de chiropractor zijn geweest, heerlijk soepel !! Geld in mindere mate ook voor de NE2.

De NE1/2's, (des)ondanks minder aanbod geluiden en geen sampling gedeelte, lijkt de gebruiker meer vrijheid te geven wat instelling sound betreft.
Snap de gedachtegang erachter niet, waarom effect-presets als je al presets hebt voor een hele patch, a1, a2, etc.. ze zullen wel e.o.a. compromis hebben gemaakt voor de minder hands-on presetklikkende artiesten onder ons..

Als het overswitchen van presets dan naadloos ging?? welnee, hij is monotrimbraal, je bent dus gewoon je geluid ff kwijt.. dus ja, de keuze voor effect-presets is imo een slechte van Clavia. Als je erg hands-on speler bent die veel sculpt tijdens het spelen om constant te finetunen en af te meten op hetgeen er gespeeld wordt in de band -dat doe ik zeer veel, als een kok die constant proeft- dan ben je met een NE3 niet goed af.

Resultaat is dat je veels teveel aan het klikken ben, shift-klik, klik, shift-klik,.. haast ondoenlijk om hierdoor niet afgeleid te raken van je spel, dit i.t.t. een simpele draaiknop
Clavia zou moeten kiezen, presets maar dan zónder hapering, of de knoppen terug. Hetzelfde geldt voor de Panning, de Tremolo.. de verschillen zijn niet subtiel, effect1 is al direct veel te sterk en kan niet een tandje minder worden gezet. Dusja, dan maar extern effect die wél subtiel is.

Last but not least... de key-velocity bij de piano's. Hebben ze er ook uitgesloopt na de NE2. Ben je dus pianist die zware toetsen gewend is, of mag het juist wat lichter, dan heb je 'pech' met de NE3, je kan de gevoeligheid niet meer instellen. Waarom? doen ze geen enkele melding van in de manual over de reden o.i.d., het is gewoon ineens weg :)

En verdomd als 't niet waar is, daar zijn de NE4D en de NE4HP.. die komen separaat uit nadat de key-velocity feature weg is uit hun predecessor.. uit "nood" geboren wat ze zelf hebben verwekt. Vind het een beetje triest eerlijk gezegd, omdat het wel kán.. maar ze doen het niet, weloverwogen..

Een NM G3 zou vet zijn ja.. pipe dreams?
 
Laatst gewijzigd:
Hee Sander02 bedankt voor je uitgebreide antwoord!
En nee, een ruildeal zit er niet in. Ik heb geen NE staan, maar ben in de markt om een 2e handsje te kopen. Het is voor thuis / studio gebruik. Mijn vermoeden dat ik wellicht liever een 2 dan een 3 of 4 heb lijkt nu alleen maar meer bevestigd. Al ga ik eerst nog eens op een 4 spelen eer ik de knoop door hak voor mezelf.
 
Wil je die chorus hebben? Dan zit er niks anders op dan een ce-1 te kopen ;-)


Zo ff een linkje erbij, voor 't gemak : http://www.nordkeyboards.com/main.asp?tm=Products&clpm=Nord_Electro_4

Ben tóch weer benieuwd over het sample-gedeelte.

Een imo ietwat schizo feature, wat ben je nu?? vandaag ben ik een piano, morgen ben ik een sampler
Maar wat voor sampler? Mag deze Electro dan wél gebruik maken van de volledige featureset van de "Clavia sampler" ? weet bijna zeker van niet, als ik de comparisons bekijk tussen de 3 en 4hp

Ik doel hier op de alt-start sample, dus een 2e sample onder 1 toets > Wél beschikbaar in de Nord Wave, maar niet in de Electro3
Dus harstikke leuk, meer geheugen, maar niet méér functionaliteit, meer van hetzelfde dus.. teleurstellend Clavia, alt-start maakt imo zó veel meer uit qua expressie. Onbegrijpelijk dat zo'n feature niet wordt geactiveerd.

En ook bij deze weer, géén amount/depth knoppen voor je effecten.

Het is AAN of UIT + de rate.. maar wat als je het effect te sterk vind? > jammer, pech gehad Clavia heeft voor de gebruiker beslist, dit vinden wij mooi of je 't nu leuk vind of niet.
Alle 3 de chorus settings bekoren mij niet, ik wil de swhoosh van Chorus3, maar niet die sterkte ervan.. voor DAT geluid wat ik zoek, het melancholieke 70's rhodes geluid moet ik de Depth kunnen aanpassen.. kan niet !! grr

Nee, gaat 'm niet worden deze.. vond 't niks, vind het niks en ga het niks vinden ook. De prachtige orgel-rhodes sound die er inzit is de enige reden dat ik de electro3 heb, maar die controls + halve sampler stoort me mateloos sinds ik 'm heb.
 
hoi Sander, ik snap 'm niet met de effect presets (????) kun je niet met 1 knopdruk van sound naar sound wisselen, inclusief de effekten? Ik vind het ideaal in mijn NE1, dat je 8 presetknoppen hebt met elk 8 variaties. Ik gebruik de "variaties" voor verschillende songs, en heb alle Rhodesen onder de 1-knop, alle wurlitzers onder 2,...enz enz.

in een jamsessie vind ik het essentieel snel de sound aan te passen naar waar ik zin in heb, bij een bandoptreden staat de sound vantevoren vast. Al met al is de NE supereenvoudig en snel, voor mij een enorm pluspunt
 
@Stage, ja hoor je kan met 1 drukknop naar een andere geluidspreset (totaal-preset) .. maar dan heb je even geen geluid. Een preset bevat ook de effect instellingen, dat klopt.

Wat verschilt bij de NE1 tov de NE3, is hoe de effecten worden aangeroepen, geswitched en afgesteld.

Bij de NE1 kies je bijv een Chorus, je regelt de hoeveelheid + de rate.. was ideaal n.m.m.
Bij de NE3 kies je een Chorus1 (matig), Chorus2 (sterker) en Chorus3 (sterkst) + de Rate.. de amount knop is dus weg en verdeeld in 3 varianten, weg fijnafstelling!

Switchen tussen die varianten doe je met de keuze-knop (met de klok mee), óf met Shift + keuzeknop (tegen de klok in) > klik klik klik klik

Nog een fout gevonden, ik kan niet afstellen op de NE3 met welke patch hij begint bij power-on.. hij blijft terugschieten naar een preset, die niet meer bestaat (een met een verwijderde sample). Hij schiet dan in error bij opstarten.. NIETS aan te doen, bizar, alles geprobeerd maar hij blijft opstarten met die error-patch, irritant.. mss maar eens een factory reset eroverheen, dat zal 'm leren :P

Overigens, de NE3 heeft ook goede kanten hehe. Het sampling-gedeelte, ookal is die niet volledig, werkt inderdaad super eenvoudig en snel.. dat hebben ze echt goed gemaakt. De orgel klinkt ook fantastisch.. piano's blijven paino's in the assos.. er blijft imo een 'randje' aanzitten die me niet erg bevalt, of het nu over koptelefoon, hifiset, of PA is.
 
Back
Top