Geluidabsorberende vloer Scheepvaartmuseum

Pepertje

Ouwe rot
Lid sinds
9 juni 2008
Berichten
2.045
Locatie
Amsterdam
attachment.php


'Het Scheepvaartmuseum heeft als eerste gebouw ter wereld een vloer die geluid absorbeert. De werking van de vloer berust op een bekend fysisch principe dat de Duitse wiskundige Hermann Ludwig von Helmholtz ontdekte in de 19e eeuw. Het toepassen van dit principe vraagt om openingen waarvan de breedte nagenoeg gelijk is aan de diepte van de spleet. Met het oog op bezoeksters met naaldhakken mochten de spleetjes tussen de tegels niet breder zijn dan 5mm, en zouden dus de tegels niet dikker kunnen zijn dan 5mm. Dit zou een te dunne vloer opleveren, niet geschikt voor deze ruimte. Door een bijzonder ontwerp van de onderzijde van de tegels te maken is deze beperking overwonnen en konden toch dikke tegels worden toegepast. Verder is door het specifieke ontwerp een maximaal percentage spleetoppervlakte gerealiseerd. In combinatie met een exact afgestemde spouwhoogte is met slechts 4% spleetoppervlakte in de vloer een geluidabsorptie van 20 tot 100% bereikt, afhankelijk van de frequentieband.'

http://www.bouwtechniekaward.nl/inzendingen/item.php?id=69&foto_id=405#toonfoto



 

Attachments

  • 405.jpg
    405.jpg
    40,5 KB · Bekeken: 47
Last edited by a moderator:
Nu niet meer :)

En lief gemaakt voor alle mensen die geen full HD monitor hebben :D
 
Dank je wel. Wilde het net ff te snel doen.

On topic:

Het tweede filmpje laat zien dat de galm van de oude 2 seconden via 10 seconden met het dak naar 1 seconde teruggebracht werd door de manier van het aanbrengen van die vloer. Dat is een opmerkelijke prestatie dacht ik.

In het eerste fimpje laten de ontwikkelaars van die vloer zien hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.

Leek me wel handig om te weten voor diegenen die een eigen studio(otje) willen bouwen.
 
3 sec. bedoel je

mooi gevonden
 
Oeps, nog een foutje want je hebt helemaal gelijk. Men heeft met die vloer de galmtijd die met de plaatsing van het dak tot 12 seconden was opgelopen terug weten te brengen tot 3 seconden.

Hoe ik het vond? Je raadt het nooit. Via allerlei discussies over het nieuwe stadion van Feyenoord en de Kuip, en aan welke kwaliteiten een nieuw stadion allemaal wel niet zou moeten voldoen. :D Is erg veel onderzoek en literatuur over verschenen in de loop van de jaren.
 
Back
Top