Limiter/Compressor in hardware setup?

rdilago

Ouwe rot
Lid sinds
30 mei 2009
Berichten
1.712
Locatie
Leek
Ik heb nog best wat hardware staan en breid dat eigenlijk alleen maar verder uit.
(can't help the gearlust)
maar zou ik er baad bij hebben als ik ook een limiter/compressor zou gebruiken?
Het gaat dan niet om vocals, want daar doe ik niks mee maar ik
ben nu vooral aan het experimenteren met Dark Energy met daarachter een Chorus pedaaltje en daarachter een delay unit (opstelling wa te zien op synthforum meeting).
maar zou ik merken als ik daar een compressor achter zet met het doel de sound nog wat op te peppen?

Heb namelijk nooit met een compressor gewerkt.
Wel in Ableton maar dan zou ik het geluid eerst moeten bouncen en dan compressen/limiten.

iemand een advies?
 
Met electronisch spul is dat niet echt nodig. Of je moet van die pompende weg druk trance herrie maken...

Ik heb ze al jaren niet meer tussen de gear, en ik mis ze ook niet. Gewoon netjes gainen op je mixer en er is nix aan de hand.
 
Nou, een compressor is toch nooit echt overbodig wanneer je enkel instrumentaal werkt.
Sommige klanken maken aardig pieken wat je soms snel in de oversturing duwt.
Aan de andere kant komen soms bepaalde subtiele klanken/instrumenten er net iets beter uit.
Net als bij elk toestel/instrument dient deze met mate gebruikt te worden en niet overdreven of je krijgt dat pompend effect dat in mijn oren (lees "mijn") niet zo aangenaam klinkt.
Greetz!
Exo. :mega:
 
Ik compress alleen maar als er een aspect in het geluid zit wat ik naar voren wilt brengen zonder te hard in de eq te duwen....en kicks compress ik ook wel vaak.
 
tja, meningen verschillen. Ik vind dat een compressor op de mixbus een subtiele, maar muzikale ademing kan creëren in een track. Hoeft niet altijd helemaal naar de klote te pompen.
 
Alles wat teveel is is teveel.....maar smaak is ook weer smaak...ligt eraan welke kant jij wilt dat je sound op gaat...
 
Alles wat teveel is is teveel.....maar smaak is ook weer smaak...ligt eraan welke kant jij wilt dat je sound op gaat...

Nou, volgens mij is alles wat teveel is gewoon teveel en is smaak ook weer smaak en heeft dat geen kont te maken met de kant die je wil dat je sound op gaat:P

(tot zo ver mijn nuttige bijdrage aan deze discussie)
 
Mijn mixer doet dat al uit zichzelf. Als je maar genoeg lampjes ziet knipperen :D
 
Je kan compressie natuulk ook muzikaal gebruiken, alles platdrukken of sidechainen hoeft helemaal niet en daar gebruik ik ze zelf bijna nooit voor, ik gebruik het vaak op de losse drums voor wat meer punch, of op een percussie spoor als vaag effect door het dan juist wel helemaal plat te drukken met bv nog wat FX ervoor.
 
Nou mijn vraag heeft wel wat los gemaakt! maar discussie is altijd goed want uit de verschillende meningen kan ik toch ventileren welk nut het eventueel zou hebben.
Ik hoop inderdaad op wat meer punch/body voor Roland R-8M drums en wellicht ook in bass en leads van Dark energy.

dank allen voor uwen bijdrage.
 
Ik gebruik nu alleen een compressor om de hihats en een synth te sidechainen. Meestal niet meer dan 3dB ducking, als ik ten minste niet vergeet de threshold bij te draaien als ik de kick verander. De geluiden zelf zijn al redelijk punchy, maar omdat het synths zijn, aangestuurd met analoge sequencers, hebben ze wat weinig dynamiek vandaar dat ik wat sidechain met de kick om er wat meer leven in te krijgen.

Natuurlijk zou ik graag nog een goede vari-mu compressor met sidechain eq willen hebben om de masterbus wat vervorming mee te geven. Dat zou ook evt met een Culture Vulture kunnen, maar beide opties kosten een hoop geld wat ik nu niet heb en ik koop liever eerst RHD modules.

Om losse geluiden meer power te geven is compressie een hele handige tool. Je kan dan helemaal loos gaan met de instellingen en het signaal pad totdat het geluid word zoals je hebben wilt. Hier werkt een overdrive ook erg goed als alternatief voor compressie.
 
Wel in Ableton maar dan zou ik het geluid eerst moeten bouncen en dan compressen/limiten.

?

dit volg ik niet ... stuur je je (mix van) je hardware naar een kanaal in Ableton, en zet er een compressor op.
Ik zou niet weten waarom je niet in 'real time' dit zou kunnen doen ipv eerst de audio op te nemen.
Kwestie van juist te routen ....

Dan kan alvast eens checken of het voor jou zo interessant is zonder een euro uit te geven :-)
 
Back
Top