Metalen "veertjes" schoonmaken in Lancia combo orgel

Yost

Your tea is served...
Lid sinds
29 januari 2006
Berichten
484
Locatie
Amersfoort
Ik ben bezig met het restaureren van een Lancia 1044/P combo orgeltjes (wordt op fora in het buitenland zelfs wel eens weggezet als een analoge synthesizer, tja). De tuimelschakelaars voor de klanken blijken een nogal ingenieuze opbouw te hebben, die bestaat uit een soort metalen L-vormig pootje, dat door het verzetten van de schakelaar wel of niet een zeer dun metalen veertje raakt. De metalen onderdeeltjes zien er enigszins koper- of messingachtig uit, en zijn deels zwart uitgeslagen. Ze maken dan ook niet allemaal meer helemaal contact. Waarmee kan ik dit schoonmaken? Het is allemaal nogal fragiel (op de foto kun je ook mijn vinger zien), dus hard schrobben wordt wat lastig.

PS. Bij de tuimelschakelaar voor mijn vinger zijn het L-vormige pootje en het veertje los van elkaar (je ziet een sprietje onder het pootje steken), bij de rest van de schakelaars (dus ook die onder mijn vinger, drukt het pootje tegen het veertje.
 

Attachments

  • Afbeelding.jpg
    Afbeelding.jpg
    47,7 KB · Bekeken: 61
Er zijn al wat threads hierover.

Van schoonmaken met een fiberpen [ doe ik ook altijd] tot een wattenstaafje met "dasty " van de wibra? of van dat vloeistof waar je zilver in schoonmaakt .
Daar heb je overigens ook van die vochtige doekjes van.
 
@Hilltree: dank je wel voor je antwoorden. Ik had die thread wel gezien, maar dacht dat het over de spiraalveertjes boven in de toetsen ging. Achteraf natuurlijk dom, want die hoeven helemaal geen contact te maken.

Ik ga aan de slag.
 
en zijn deels zwart uitgeslagen

Die zijn verzilverd dan waarschijnlijk (koper wordt groen). Zilverpoets is dan ook nog een optie. Als ze echt verzilverd zijn moet je niet iets hards gebruiken, want dan loop je het risico dat je de bovenlaag eraf krast.
 
Er is niet veel ruimte om "lekker ruig" aan de slag te gaan. Ik ben wel verbaasd over hoe het in elkaar zit, en hoe fragiel het uiteindelijk is.
 
Het metaal was vergeeld en zwart geworden. Na wat zilverpoets maken ze weer lekker contact.
 

Attachments

  • Afbeelding 1.jpg
    Afbeelding 1.jpg
    63,7 KB · Bekeken: 32
Back
Top